Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tijdens mijn reis door Azië en Oceanië vloog ik in totaal 4 keer met Thai Airways. Deze airline biedt op bijna elk type toestel een andere soort business class aan. De A330 is uitgerust met donkerpaarse twin seats en wordt ingezet op kortere afstanden. Aanvankelijk zou er een Dreamliner worden ingezet op mijn vlucht van Hanoi naar Bangkok, maar in plaats daarvan zette Thai Airways een A330 in.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.
Boarding
Nadat ik de AGV Business Lounge had verlaten was het ongeveer 5 minuten lopen naar gate 31. De internationale terminal van Hanoi Airport ziet er modern en overzichtelijk uit.
Bij de gate was het erg rustig. Dit was niet omdat ik erg vroeg aanwezig was, maar eerder omdat het vandaag een erg rustige vlucht zou zijn naar Bangkok. Het toestel had echter wel vertraging.
Doordat het erg rustig was hoefde ik niet te zoeken naar een zitplaats. Overal aan de gate bevinden zich voldoende zitplaatsen.
Buiten zag ik de A330 al klaar staan voor vertrek naar Bangkok. Helaas dus geen Dreamliner, dacht ik bij mezelf.
Het was nog ongeveer 20 minuten wachten voordat we konden instappen. Er werden twee rijen opgesteld en doordat ik vroeg aanwezig was kon ik als een van de eersten aan boord.
Mijn vlucht werd uitgevoerd door een A330-300 en dit toestel heeft in totaal 36 Royal Silk business class stoelen aan boord. In economy class bevinden zich 263 standaard stoelen. Een economy plus of premium economy is niet aanwezig op dit toestel.
Royal Silk Business Class
Aan boord werd iedereen vriendelijk en met een glimlach welkom geheten door de Thaise crew. De stoelen in business class zijn donkerpaars van kleur en zijn opgesteld als twin-seats.
Ik had stoel 12a en doordat het erg rustig was zat er niemand naast me.
Deze recliner business class stoelen zijn een tikkeltje lager in comfort dan de full-flat stoelen op de Dreamliner. Ze zijn echter prima voor een korte vlucht naar Bangkok.
Eten en drinken
Met een glimlach werd gevraagd wat ik wilde drinken voor het opstijgen. Er was keuze uit twee soorten champagnes, namelijk de Veuve Clinquot Brut en de Canard-Duchêne Léonie Brut Rosé. Ik ging voor de eerste.
Ook werden de menukaarten uitgedeeld, eentje voor het eten en een drankenlijst. Na het opstijgen werd nog een drankronde gedaan en daarna duurde het ook niet lang voordat de maaltijd werd geserveerd.
Als voorgerecht kreeg ik een papaya salade, als hoofdgerecht rijst met kip en groenten en als dessert een soort van Thais toetje. Een refill van de Veuve Clinquot Brut champagne was zeker ook geen probleem.
Na de maaltijd werd nog een koffie en thee ronde gedaan.
Dit was mijn eerste vlucht met Thai Airways en ik was direct onder de indruk. De crew is vriendelijk op deze vlucht, het eten was lekker en ook het hard product is prima in orde. Het in-flightentertainment heb ik niet doorgenomen. Het was immers maar een korte vlucht en dan zet ik altijd liever de routemap op het scherm.
Later werden nog de immigratieformulieren voor Thailand uitgedeeld. Dit zijn trouwens nieuwe formulieren die ik nog niet eerder had gezien. Toen we geland waren op Bangkok konden we het vliegtuig met de trap verlaten. Met een bus werden we vervolgens naar de terminal gebracht waar ik door immigratie kon om vervolgens naar mijn hotel te gaan. De volgende dag zou ik in de Thai Airways Royal First Class op een Boeing 747 naar Sydney vliegen!
Conclusie
Een korte vlucht in business class zegt eigenlijk helemaal niets over Thai Airways in het algemeen. Toch had ik een goede eerste indruk van deze airline en dan met name van de vriendelijke crew. Het was erg jammer dat er een A330 werd ingezet in plaats van een Dreamliner, maar desondanks had ik een fijne vlucht. Ik was die avond zeer benieuwd van wat ik de volgende dag in first class kon verwachten!
Geef een reactie