Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Travel Hacking voor beginners. Een reis maken is één van de beste investeringen die je kunt doen. Op een mooie herinnering schrijf je immers nauwelijks af. Maar hoe kun je meer reizen voor minder geld? Of comfortabeler reizen voor hetzelfde of zelfs minder geld?
Op internet zijn veel tips te vinden, maar als je net wilt beginnen met “travel hacking” kan het soms knap lastig zijn om door de bomen het bos te zien. Om je op weg te helpen hebben we deze “travel hacking startershandleiding” samengesteld. De meeste zaken zijn redelijk basic, vooral als je al wat meer ervaring met reizen hebt.
De komende periode behandelen we de volgende onderdelen:
- Introductie;
- Veelgebruikte termen en afkortingen;
- Goedkope(re) vluchten vinden;
- Airline elite status, wat kun je er mee?
- Tips om comfortabeler te kunnen vliegen;
- Miles sparen;
- Miles uitgeven (dit artikel);
- Hotel loyaliteitsprogramma’s;
- Miles & punten omzetten;
- Cashbacksites.
Inmiddels heb je in deel 6 van de startershandleiding kunnen lezen hoe je miles kunt verdienen. Daarbij kon je al zien dat het aantal miles dat je voor een bepaalde vlucht ontvangt per programma kan variëren. Maar ook aan de uitgavenkant is sprake van grote verschillen. Daar staan we – nadat we een aantal basiszaken hebben doorlopen – bij stil. Maar hoe zoek je nu award tickets? En wat is er allemaal toegestaan?
De basis van miles besteden: de award tabel
Allereerst is het goed om uit te leggen hoe het nu precies werkt met miles besteden. Daarbij zijn een tweetal zaken cruciaal om een award ticket te kunnen kopen: award beschikbaarheid en de award tabel.
De award tabel is van belang omdat dit de prijs aangeeft die nodig is voor het kopen van een award ticket. Het aantal miles dat noodzakelijk is voor het boeken van een ticket. Bij de meeste maatschappijen is dit ingedeeld in zones. Daarbij kost een vlucht van zone A naar zone B zoveel miles in Economy, zoveel in Business Class en zoveel in First Class.
Ook is het mogelijk dat maatschappijen de award prijs bepalen aan de hand van de gevlogen afstand. Dit is veelal ongunstiger, maar er zijn een aantal gevallen denkbaar waarbij dit juist gunstig uitpakt.
Om het nog een beetje ingewikkelder te maken moet je bij sommige maatschappijen ieder segment “los” afrekenen, zoals bij British Airways. Bij JAL Mileagebank is het juist het totale aantal miles dat telt.
Het is je misschien al opgevallen dat de meeste mensen hun miles inzetten voor business- of first class award tickets. Dat is niet voor niets. Business- en First Class tickets kosten normaliter een veelvoud van een economy ticket. Bij award tickets is dat niet zo, zoals je hierboven kunt zien. Het aantal miles dat je nodig hebt is wel hoger, maar het verschil is minder groot dan bij gewone tickets.
De basis van miles besteden: award beschikbaarheid
Als je dan eenmaal het benodigde aantal miles bij elkaar gespaard hebt, kun je een ticket boeken. Je moet dan echter eerst wel award beschikbaarheid vinden. Want ook al is er soms nog geen stoel verkocht op een bepaalde vlucht, dit wil niet automatisch zeggen dat je ook met miles een ticket kunt kopen. Het liefst verkoopt de luchtvaartmaatschappij de stoelen natuurlijk, omdat ze maar een fractie van de ticketprijs krijgen voor een award ticket.
In sommige gevallen is award beschikbaarheid het grote probleem. American Airlines heeft bijvoorbeeld een relatief gunstige award tabel, maar is uitermate gierig in het vrijgeven van award beschikbaarheid. Ook bij Flying Blue kan het lastig zijn om award beschikbaarheid te vinden op bepaalde routes, zoals Amsterdam – New York.
Award beschikbaarheid vinden doe je meestal op de website van de luchtvaartmaatschappij. Maar ook op websites zoals Expertflyer kun je zoeken naar beschikbaarheid. Het handige van Expertflyer is dat je ook een alert kunt instellen voor award beschikbaarheid.
Kortom, je doet er verstandig aan om een beetje flexibel te zijn als je een award ticket wilt boeken. Juist op de meest gewilde dagen zal het lastig zijn. Vaak kun je in dat soort gevallen alsnog wel een award ticket boeken, maar dan tegen zeer hoge aantallen miles. Er zijn mensen die het doen, maar in mijn optiek is het zonde van de miles!
De basis van miles besteden: toeslagen
Naast de miles die je moet betalen, moet je nog toeslagen betalen. Dit komt er dus nog bij. Deze toeslagen zijn hoger voor business- en first class tickets dan bij Economy tickets. Toch is dit ook één van de redenen waarom miles uitgeven voor economy award tickets vaak niet gunstig is. Een aanbieding naar de VS in economy komt regelmatig voor, waarbij je voor rond de € 300,00 een trans-Atlantische retour vlucht maakt. Dit is veel aantrekkelijker dan 60.000 miles betalen en € 175,00 aan belastingen.
Het is goed om scherp te zijn op toeslagen. Zo kun je een lange business class ticket met British Airways vaak wel vergeten. Voor een enkele reis in business class naar San Francisco moet je bijvoorbeeld € 427,61 betalen. Dezelfde miles (of Avios) kun je ook uitgeven bij Iberia of Aer Lingus, waarbij je veel minder toeslagen moet betalen.
Ook bij Flying Blue kun je de verschillen duidelijk zijn. Zo betaal je op een trans-atlantische business class ticket naar de Verenigde Staten altijd een paar honderd euro. Voor de terugvlucht kun je dit echter eenvoudig omzeilen door met Delta te vliegen, waar je hooguit een paar tientjes betaald.
Grote verschillen per frequent flyer programma
Inmiddels weet je dat het per frequent flyer programma nogal verschillend kan zijn hoeveel miles je voor een bepaalde vlucht krijgt. Het is echter niet alleen belangrijk hoeveel miles je krijgt, maar vooral hoeveel je kwijt bent voor een award ticket.
Een eenvoudige manier om deze verschillen te kunnen zien, is “Award Hacker“. Deze site staat nog wel een beetje in de kinderschoenen, maar geeft wel een indicatie over de kosten van een award ticket. Althans, het aantal miles dat je kwijt bent. De toeslagen worden hierbij niet weergegeven. Wat eveneens handig is, is dat aangegeven wordt welke partijen een transfer zijn, zoals bijvoorbeeld Starwood Prefered Guest.
In bovenstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat Asiana veruit het laagste aantal miles vraagt voor een business class award ticket van Amsterdam naar Los Angeles. Hoewel ik betwijfel of ze ook een award ticket toestaan met Etihad (dit geeft de site namelijk aan), is het met andere Star Alliance partners zeker mogelijk.
Je kunt met deze website vooral een goede eerste inschatting maken waar je het beste kunt gaan sparen. Niet alle frequent flyer programma’s staan hier in. Bovendien wordt er geen rekening gehouden met promoties, zoals de Promo Awards van Flying Blue. Flying Blue is meestal behoorlijk duur met award tickets, maar met een promo award kost het soms slechts 37.500 miles om in business naar de VS te vliegen!
Wat kun je allemaal met een award ticket
Zoals je in eerdere delen van deze handleiding hebt kunnen lezen gelden voor verschillende tickets verschillende regels. Met award tickets is dit ook het geval en per frequent flyer programma zijn er verschillen. In zijn algemeenheid kun je het volgende met award tickets:
- Je kunt ze boeken als enkele reis;
- Op deze enkele reis zijn layovers toegestaan;
- Slechts een aantal programma’s staat een stopover toe op enkele award ticket;
- Een aantal programma’s staat een of meerdere stopovers toe op een retour award ticket;
- Open jaw’s zijn eigenlijk altijd toegestaan;
- In de meeste gevallen is wijzigen of annuleren toegestaan, maar meestal betaal je hier wel een vergoeding voor;
- Nee, je ontvangt geen miles voor een award ticket.
Kortom, ook hier speelt weer mee dat je een programma eerst een beetje moet kennen.
Het is goed om je vooraf goed te verdiepen in de routeregels van een programma. Zo is het aantal benodigde miles voor een KLM business class award ticket bij zowel Flying Blue als KLM hetzelfde: 62.500. Bij Alaska is het echter mogelijk om op een enkele reis een stopover in te bouwen. Bij Flying Blue was dit tot voor kort ook mogelijk op een retour award ticket, maar hier haalde KLM een streep door. Wegens een gebrek aan belangstelling, natuurlijk 😉 . En dat is een significant verschil tussen deze twee programma’s. Significant.
Stel je hebt 125.000 miles te besteden en wilt naar de Verenigde staten in Business Class. Je trekt er een paar weken voor uit en wilt veel zien. Dus is het plan om:
- Chicago te bezoeken;
- Na een paar dagen door te vliegen naar Fairbanks (Alaska);
- Vervolgens na een bezoekje aan de “Magic Bus” door te reizen naar New York;
- Na een paar dagen New York terug te vliegen naar huis.
In dat geval zou je bij Alaska uitkomen met 125.000 miles, maar bij Flying Blue zou je 187.000 miles kwijt zijn!
Award ticket maximaliseren
Het leukste is natuurlijk om zoveel mogelijk uit je award ticket te halen. Op deze manier creëer je als het ware zoveel mogelijk waarde met je opgebouwde miles. Je moet dan een beetje spelen met de regels en de award mogelijkheden. Een tijdje geleden schreven we al eens over het maximaliseren van American Airlines award tickets. Hoewel de regels inmiddels iets aangescherpt zijn (je kunt nog maximaal 4 segmenten per award ticket boeken), kun je nog steeds mooie routes in elkaar zetten.
Een ticket waarbij je maar liefst 3 vluchten in First Class maakt (Mumbai – Abu Dhabi – Londen – Moskou) kost net zo veel als een ticket waarbij je “slechts” een vlucht in First class zou maken.
Ook met de zones kun je spelen. Zo kun je van Auckland naar Sydney vliegen met Korean Air voor 37.500 miles. Dat is 20 uur business class voor 37.500 miles! Bij Flying Blue is het regelmatig mogelijk om een award ticket via een “derde zone” te vliegen. Zo kwam ik bij mijn zoektocht naar een ticket van Amsterdam naar Colombo (Sri Lanka) regelmatig tickets tegen waarbij ik via China zou vliegen!
Momenteel ben ik aan het sparen voor een Emirates First Class award ticket. Via JAL Mileage bank wil ik dit ticket aanschaffen. Voor 105.000 miles kun je maximaal 10.000 miles afleggen. Daarmee kun je dus drie vluchten in Emirates First Class maken (bijvoorbeeld Frankfurt-Dubai-Milaan-New York). Stopovers zijn toegestaan en de datum kan ik nog wijzigen. Jammer genoeg zijn sinds kort fikse toeslagen van toepassing.
Wat eenvoudiger is simpelweg je award ticket ergens anders beginnen. Boek bijvoorbeeld een goedkoop ticket naar Gdansnk (nu nog ongeveer een tientje vanaf Groningen) en boek je Flying Blue ticket vanaf Gdansk. De terugreis van Gdansk naar Nederland is dan inbegrepen in je award ticket.
Miles besteden aan upgrades
Naast award tickets aanschaffen kun je ook miles besteden aan upgrades. Meestal moet hiervoor dezelfde award beschikbaarheid zijn als bij gewone award tickets. Toch zijn de mogelijkheden hier een stuk minder groot dan bij gewone award tickets. Zo kun je bij BA bijvoorbeeld alleen upgraden naar de “eerstvolgende klasse”, dus van Economy kun je enkel naar Premium Economy upgraden. Het grote voordeel van dit programma is dan wel weer dan upgraden van Premium Economy naar Business class relatief voordelig is. Of van Business naar First class: slechts 18.000 avios van Londen naar New York, ongeacht de boekingsklasse!
Bij Flying Blue kun je vanuit vrijwel iedere boekingsklasse upgraden van Economy naar Business class. Dit is een mooie mogelijkheid binnen dit programma, maar in sommige gevallen is het wel een relatief dure aangelegenheid. Een ticket in boekingsklasse V van Europa naar de VS upgraden kost bijvoorbeeld maar liefst 60.000 miles. Dat is slechts 2.500 miles minder dan een volledig award ticket.
Miles besteden: Sweet Spots
Ieder programma kent een aantal “sweet spots”. In feite staan er hierboven al een aantal, maar het is toch leuk om nog stil te staan bij een aantal manieren om effectief gebruik te maken van je miles. Daarom hier nog een aantal leuke mogelijkheden:
- Dominicaanse Republiek naar Hawaii voor 12.500 Flying Blue Miles (Economy);
- Moskou naar London met BA in First Class voor 34.000 Avios (18.000 in Business);
- Madrid naar New York met Iberia in Business Class voor 34.000 Avsios;
- Hong Kong naar Bankgkok met Cathay Pacific First Class voor 30.000 Avios;
- Amsterdam naar Londen voor 4.000 Avios (Economy);
- New York naar Honolulu via Los Angeles met Delta One voor 30.000 Flying Blue Miles;
- Tokio – Hong Kong – Bankgkok – Doha met Cathay Pacific en Qatar Airways in First Class: 50.000 American Airlines miles.
Conclusie
Miles besteden is het leukste element van travel hacking! Je kunt er de meest fanatische reizen mee in elkaar zetten. Als je een beetje kennis op doet van het programma waar je spaart, kun je veel waarde uit je miles halen.
Gelet op de grote hoeveelheid programma’s en bijbehorende mogelijkheden (en onmogelijkheden) is het niet te doen om dit allemaal in één artikel samen te vatten.
Voordat je dus begint met het sparen van miles is het goed om het volgende te doen:
- Bepaal je doel;
- Kijk bij welk programma je dit doel relatief voordelig kunt behalen (minder miles besteden);
- Ga vervolgens na of je bij dit programma ook relatief gemakkelijk miles kunt sparen (goedkoop inkopen);
- Kijk vervolgens of je dit doel nog wat kunt “opleuken”, bijvoorbeeld met tussenstops (miles besteden maximaliseren);
Vul het aanmeldingsformulier voor de afkickkliniek in.
Waaraan wil jij je miles besteden?
noppie zegt
Fantastische guide. Is het dan aan te raden om bij een trans-atlantische vlucht de heenreis met via KLM website te boeken en terugreis via de site van Delta? Werkt de delta site ook gewoon met flying blue miles?
Sander de Jonge zegt
Bedankt voor je reactie! Je kunt Delta vluchten gewoon via de Flying Blue site boeken en er zijn bijna geen toeslagen van toepassing (bij vluchten vanuit de VS).
noppie zegt
Dank voor de snelle reply! Ik neem dat je dan 2 losse boekingen maakt via de flying blue site?
Sander de Jonge zegt
Ja, je kunt wel een retourticket boeken op de FB website. Meestal krijg je dan echter niet de lagere toeslagen van Delta te zien.
danfl44 zegt
Die nieuwe JAL toeslagen verschillen erg per land; Ben van Omaat had er net een artikeltje over, nog steeds genoeg vertrekpunten zonder die absurde toeslagen!
Sander de Jonge zegt
Ja ik had vandaag al eens wat zitten puzzelen voor mezelf. Ik geloof dat ik richting de € 500,00 ging voor de drie segmenten in mijn artikel (fra-dxb-mxp-jfk). Nog steeds is dit dan een goede deal, maar het is natuurlijk nogal fors in vergelijking met een week geleden. Spaar je zelf ook bij JAL?