Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ditmaal reizen we door het prachtige zuid-oosten van Azië. In het verleden maakten we al eens gebruik van de KLM Fifth Freedom Flight tussen Jakarta en Kuala Lumpur. Graag wilden we weer eens kijken hoe het nu gesteld is met de service aan boord op deze vlucht. In deze review dus een blik op de KLM Business Class in de Boeing 787-9 tussen Jakarta & Kuala Lumpur.
In KLM’s Business Class van Jakarta naar Kuala Lumpur
Deze review gaat over onze reis tussen Jakarta en Kuala Lumpur in de KLM World Business Class. Het gaat hier om een zogenaamde Fifth Freedom Flight, een vlucht tussen twee plekken die niet de thuisbasis zijn van een maatschappij. We schreven al eens een uitgebreid artikel over de Fifth Freedom Flights wereldwijd. Veel airlines hebben deze zogenoemde Freedom Flights in hun routenetwerk. Zo ook Singapore Airlines, Delta en British Airways. Benieuwd welke routes er zijn en in het verleden waren? Bekijk dan de verschillende artikelen over Fifth Freedom Flight hier eens.
Zoals je eerder al kon lezen, hebben we deze reis in het verleden ook al eens gemaakt. Echter toen nog in de Boeing 777-300 die voorzien was van een 2-2-2 configuratie. We vergelijken dan ook de vlucht van 2019 met die van nu, 5 jaar later. Eén ding is zeker, het toestel dat KLM nu inzet op deze route is anders en ook de Boeing 777’s van KLM zijn voorzien van een nieuwere cabine in Business Class. Er is dus wel het nodige veranderd.
Aankoop van het ticket
Er zijn allerlei maatschappijen waaruit we kunnen kiezen op de route van Jakarta naar Kuala Lumpur. Omdat KLM op deze route een Fifth Freemdom Flight aanbiedt, kiezen we voor deze maatschappij. Business Class is bij KLM ook voordeliger dan bijvoorbeeld bij Garuda, die ook nog eens met een narrow body vliegtuig vliegt. KLM zet momenteel namelijk een Boeing 787-9 Dreamliner in.
Op het moment van boeken kost een enkele reis ongeveer €250 voor Business Class. Reizen in Economy Class en Premium Economy zijn voordeliger, respectievelijk rond de €40 en €100. Het is ook mogelijk om het ticket met Miles te boeken. We besluiten hier voor te gaan en betalen 20.000 Miles en €15,52 belastingen en toeslagen. Hierdoor sparen we geen XP, want Reward tickets komen hiervoor niet in aanmerking.
Echter is er wel een andere manier om toch XP te sparen voor deze vlucht, namelijk door bij te dragen aan natuurherstel of het aankopen van SAF. Zo kocht ik voor €156 aan SAF. Dit leverde mij 16XP en 1.252 Miles op. Dat is minder dan €10 per XP, wat tegenwoordig een goede prijs is. Het aankopen van SAF in dit geval levert dus meer op dan wanneer je het ticket zonder Miles maar met geld zou betalen. Natuurlijk hebben Miles ook een waarde. Maar heb je die veel, dan kun je gemakkelijk geld besparen.
Aanvang van de reis
Vanuit Malang komen we aan op het vliegveld van Jakarta. We besluiten nog wat uurtjes rond te hangen in het koloniale gedeelte van de stad. Onze vlucht naar Kuala Lumpur vertrekt pas in de avond namelijk. We besluiten wel om onze bagage af te geven op de luchthaven. Dit kun je eenvoudig en snel doen bij .box luggage deposit service. Hierna kun je met bijvoorbeeld Grab naar de stad.
Na ons bezoek aan de stad, reizen we weer per Grab terug naar de luchthaven. Eenmaal aangekomen, halen we onze bagage weer op en gaan naar de D balies.
Hier kunnen we de bagage afgeven en ontvangen we een boarding pass en uitnodiging om naar de Saphire Plaza Premium lounge te gaan.
Voordat we in de lounge arriveren is het nog een stukje wandelen naar de paspoort- en veiligheidscontrole. Bij de veiligheidscontrole is een speciale ingang voor reizigers met SkyPriority. Hierna loop je in minder dan 10 minuten naar deze lounge. De boardinggate is tegenover de lounge, namelijk gate 6.
InsideFlyer heeft een YouTube-kanaal boordevol reviews, InsideLooks en trip reports. We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Van deze review in de KLM Business Class tussen Jakarta & Kuala Lumpur hebben we ook een mooie videoreview gemaakt. Deze bekijk je hieronder of op ons kanaal.
KLM World Business Class Cabine
De KLM Business Class cabine in deze Boeing 787-9 Dreamliner bestaat uit 30 stoelen. Deze zijn geconfigureerd in een 1-2-1 opstelling. Alle stoelen hebben dus directe toegang tot het gangpad.
Er zijn voldoende bagagebakken om je spullen gemakkelijk in op te bergen. Reis je in Business Class, dan mag je sowieso 2 handbagage items en een accessoire meenemen aan boord.
De cabine heeft verder fijne verlichting. Deze kleurt mee met de fase van de dag of de reis. En gaat geleidelijk aan of uit.
Zit je in een stoel bij het raam, dan heb je de beschikking over grote ramen. Deze zijn te verduisteren met een knopje, en niet met een luikje. Echter tijdens onze vlucht is dat niet nodig in verband met het feit dat het al donker is bij vertrek.
Voorin de cabine tref je de toiletten voor reizigers in Business Class. Tegenwoordig hebben de amenities van het merk Rituals plaats moeten maken voor het Amsterdamse Marie-Stella-Maris.
KLM World Business Class stoel in de Boeing 787-9
Het is een verbetering voor veel reizigers dat KLM haar hele lange afstandsvloot, met uitzondering van de Airbus A330, voorziet van een nieuwe cabine. En zo aan de ‘moderne standaard’ kan meten. Elke reiziger heeft met de 1-2-1 configuratie gewoon meer privacy en comfort dan bij de 2-2-2 cabine. Aangezien ik vaak samen reis, maakt het me niet heel veel uit overigens.
Zelf kies ik voorafgaand aan de reis stoel 2A, aan het raam dus. Deze stoel heeft de volledige beschikking over 1 raampje. De andere twee vallen weg door een deel van het tv-scherm en opbergkasje.
De stoel zit prima, zeker ook voor deze korte vlucht van iets meer dan 2 uur.
Met het bedieningspaneel in de armleuning kun je gemakkelijk de positie van de stoel veranderen. Zo kun je de stoel ook geheel omvormen tot een bed. Met hetzelfde bedieningspaneel kun je het leeslampje aanzetten.
De hoofdsteun kun je handmatig aanpassen.
Er is een tafeltje te vinden aan de raamzijde in de console. Die kun je gemakkelijk uitklappen. Het is op zich van prima grootte, maar als het plateau met eten wordt geserveerd, past er niet heel veel meer bij. Een glaasje drinken kun je dus beter op de console plaatsen.
Aan de raamzijde is een opbergkastje met spiegel. Hier kun je wat kleine spulletjes kwijt. Vergeet ze vooral niet bij het uitstappen.
Service in de KLM Business Class
Een belangrijk onderdeel in deze review is natuurlijk de service van KLM in Business Class tussen Jakarta en Kuala Lumpur. Wat ons gelijk opvalt is dat er geen amenity kit meer wordt uitgedeeld. Een aantal jaar geleden was dit nog wel het geval. Je ziet dat meerdere grote airlines op dit soort kortere vluchten geen kits meer uitdelen, dus het is niet dat KLM zich hierop hoeft te onderscheiden. Met het oog op duurzaamheid is het natuurlijk zeker ook beter, al zullen sommige reizigers het wellicht jammer vinden.
Verder is veel van het serviceniveau hetzelfde gebleven als de laatste keer dat we deze vlucht hebben mogen vliegen.
Bij aankomst ontvangen we dan ook een welkomstdrankje en iets later de menukaarten.
Na vertrek ontvangen we een verfrissingshanddoekje, al is deze hetzelfde als in Premium Economy & Economy. In het opbergkastje in een koptelefoon te vinden.
Voor de maaltijden is er keuze uit:
Voorgerecht: Tonijn tataki met peultjes, radijs, nori geserveerd met sesamdressing.
Hoofdgerecht: Gnocchie met garnalen OF Kip Percik
Nagerecht: Mango gebakje
Als hoofdgerecht valt de keuze op de tonijn tataki. Alles ziet er netjes uit en smaakt ook goed. En ook het hoofdgerecht is niet te droog, nat of wat dan ook. Echt beter dan de laatste keer op de vlucht vanuit Beijing naar Amsterdam.
Op verschillende momenten komt de attente bemanning nog vragen of alles naar wens is en of je nog iets wilt te drinken. Aan aandacht geen gebrek deze keer.
Er wordt ook nog koffie/thee met een likeurtje geserveerd. Samen met een chocolade KLM huisje nummer 104.
Voor landing komt de crew nog langs met de gewilde KLM-huisjes. De administratie gaat op dit punt niet goed. Ze halen wat reizigers door elkaar die uitstappen in Kuala Lumpur of Amsterdam. Niet iedereen krijgt het huisje dus. Dat moeten ze bij de landing nog snel corrigeren.
Hierna nemen we afscheid en vervolgen we onze weg naar Kuala Lumpur, waar we zullen verblijven in het moderne ibis Styles Sepang KLIA.
Trip in Azië
We hebben weer een mooie reis voor de boeg. Dit keer geen China, Verenigde Staten, Australië of Zuid-Amerika. Nee, we reizen naar Indonesië en de Filipijnen. We hebben her en der wat tussenstops. Met verschillende leuke vluchten op de route, en ook verschillende leuke verblijven, maken we er weer een memorabele reis van. Hieronder een opsomming van reviews en tripreports die je in de komende tijd kunt verwachten of al zijn verschenen:
- Luxe tussen Amsterdam en Rome met ITA in de Airbus A321neo
- Snacken in de net wat tegenvallende ITA Non-Schengen lounge
- Een prima locatie en verblijf in het Sheraton Tunis
- Wachten op de volgende vlucht in de Espace Privilege Lounge Tunis
- Een top service in een verouderde Saudia Business Class in de Airbus A330
- Tussenstop in de Plaza Premium Lounge in Jeddah
- Knus in de Business Class van Saudia in de Boeing 777
- Pre-opening van prachtig Mövenpick hotel in Jakarta
- Met de trein door Java (Jakarta – Yogyakarta – Solo (Surakarta) – Malang)
- Verblijf in historisch The Phoenix Hotel Yogyakarta
- Verblijf in historisch The Royal Surakarta Heritage Solo
- Vroeg op voor Bromo vanuit het moderne Grand Mercure Malang Mirama
- Terug naar Jakarta met Garuda in de 737 Economy
- Lounge bezoek van de Saphire Plaza Premium Lounge in Jakarta
- Fifth Freedom Flight met KLM in de Business Class van de 787-9 naar Kuala Lumpur (dit artikel)
- Ontspannen verblijf in ibis Styles KLIA
- Met Malaysia Airlines in Economy naar Manila met de 737
- Warm welkom in de MGallery Admiral Hotel Manila
- Na een toestel wissel naar Panglao (Bohol) met Cebu Pacific in de Airbus A321neo
- Verblijf in het nieuwe Holiday Inn Cebu City
- Rusten in de Plaza Premium Lounge Cebu City
- Met de Cebgo ATR 72-600 van Cebu naar Manila
- Suite upgrade in The Peninsula Manila
- Aan boord van de Saudia Business Class in de 787-10
- Met Antiek Alitalia / ITA van Tunis naar Rome in de A320
- Op naar Amsterdam in de nieuwste A321neo van ITA in Business
Foto’s review KLM Business Class Boeing 787-9 Jakarta – Kuala Lumpur: InsideFlyer – Marco
Geef een reactie