Schiphol en KLM testen zelfrijdende shuttle service voor crew3 min leestijd

Schiphol zelfrijdende shuttle service crew KLM Cityhopper

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Luchthaven Schiphol ligt regelmatig onder vuur als het om geluidsoverlast en luchtvervuiling gaat. Maar er zijn ook innovaties die juist voor een vooruitgang op deze onderwerpen moet zorgen. Zo had het vliegveld een tijdje terug de primeur met het testen van een superbatterij voor het opladen van elektrisch materieel. Aan het lijstje van innovaties mag nu de zelfrijdende elektrische shuttle service voor airline crew worden toegevoegd. Hoe dat precies werkt lees je in dit artikel. 

Vernieuwingen op Schiphol

Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel op Schiphol. Natuurlijk moet de geluidsoverlast en vervuilende uitstoot worden teruggebracht, maar er zijn ook interessante innovaties gaande die de luchtvaart juist verder moeten brengen. Het is bekend dat Schiphol haar operatie zoveel mogelijk wil elektrificeren. Zo werd er al eens een test gedaan met een hybride taxibot die toestellen naar de startbaan kan brengen zonder dat de vliegtuigmotoren gestart zijn. Onder meer Transavia, Corendon en KLM werkten daar aan mee. Ook was er in 2021 een test met zelfrijdende voertuigen voor bagageafhandeling

Een Boeing 737 van Corendon wordt ingezet voor de duurzame taxi-test op Schiphol (Bron: Fotografie voor Schiphol / ROGER CREMERS)

Zelfrijdende shuttle service Schiphol

Daar komt nu dus een zelfrijdende elektrische shuttle service bij. De zelfrijdende bussen werden al eerder getest. Maar nu gaan de bussen in samenwerking met KLM Cityhopper de cabin crew vervoeren. Het gaat om een voorgeprogrammeerde route van en naar het platform. De bus gaat de komende weken meerdere keren per dag crews van KLM Cityhopper (KLC) vervoeren van de terminal naar het A platform (en v.v.). Op dit platform staan de Embraer kisten van KLC geparkeerd. 

Het voertuig van fabrikant Ohmio maakt gebruik van allerlei sensoren, speciale camera’s en GPS-signalen om de crew veilig te vervoeren. De bus heeft zelfs een 360 graden zicht, doordat deze is uitgerust met zogenaamde LIDAR-technologie. Hiermee kan het voertuig op 30 meter afstand objecten detecteren en hierop inspelen. Volgens Schiphol is het een interessante proef omdat er op en rondom het A platform veel gebeurt. En daar moet de zelfrijdende bus dus veilig op gaan reageren. 

Schiphol zelfrijdende shuttle service crew KLM Cityhopper

Schiphol en KLM enthousiast

Zowel Schiphol als KLM zijn enthousiast over de proef met de zelfrijdende shuttle service voor de Cityhopper crew. Maarten Koopmans, Managing Director KLM Cityhopper, stelt dat de pilot mooi past in het streven van KLM om in 2030 een emissievrije grondafhandeling te hebben. Voor Schiphol zelf geldt dit streven echter pas in 2050, het gebruik van autonome bussen is daar onderdeel van.

Het is geweldig om te zien dat we zo snel een vervolg hebben kunnen geven aan de proef met de zelfrijdende bussen. We zijn benieuwd naar de inzichten die we op deze locatie opdoen, vooral omdat punctualiteit en veiligheid op deze route cruciaal is. Daarnaast zijn we nieuwsgierig naar hoe vliegtuigcrewleden het zelfrijdende vervoer ervaren. Dit helpt om het vertrouwen in de technologie te vergroten en de potentiële integratie van andere zelfrijdende voertuigen in de toekomst te vergemakkelijken.

Jan Zekveld, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group

Bron foto’s: Schiphol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *