Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De eindeloos lange rijen op Schiphol zijn deze zomer helaas dagelijkse kost en daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Eerder deze maand schreven we al enkele tips om de drukte op Schiphol te overleven. Als frequent flyer of Business class passagier kun je echter gedeeltelijk de dans ontspringen met SkyPriority op Schiphol. Hoe dat tijdens de huidige zomerdrukte werkt lees je in dit artikel (en bekijk je hier).
Drukte in de zomervakantie
Al meerdere malen moest Schiphol ingrijpen om de drukte op de luchthaven beheersbaar en veilig te houden. Zo kwam er een maximum aantal vluchten per dag. Dat betekent in de praktijk dat de frequenties van vele verbindingen omlaag zijn gegaan. Onder meer KLM, TUIfly en Transavia moesten vluchten verplaatsen of annuleren. Vooral voor het Europese netwerk heeft dat grote gevolgen.
Ondanks de beperking van het aantal vluchten is het nog steeds erg druk op Schiphol. Je doet er dan ook goed aan om je reis goed voor te bereiden. Eerder gaven we in dit artikel al enkele tips om beslagen ten ijs te komen op de nationale luchthaven. Maar als frequent flyer heb je mogelijk recht op het gebruik van priority lanes voor inchecken, security en boarding. Dat scheelt veel wachttijd en maakt de kans op het halen van je vlucht tijdens de zomerdrukte een stuk groter. In Amsterdam is SkyPriority van SkyTeam geïmplementeerd. Met deze service kun je genieten van de genoemde voordelen. Hoe dat precies werkt leggen we in dit artikel in detail uit.
Wat is SkyPriority?
SkyPriority is een service van SkyTeam. Alle leden van de alliantie hebben afgesproken vergelijkbare voordelen te bieden aan reizigers met status en reizigers die in een premium cabine reizen. De naam SkyPriority en bijbehorende voordelen zijn zo herkenbaar ongeacht met welke airline je reist binnen SkyTeam. Ook handig als je bijvoorbeeld overstapt van KLM naar Korean Air.
SkyPriority biedt de volgende voordelen:
- Aparte wachtrij voor check-in en bagageafgifte,
- Voorrang bij ticket counters en transfer desks op de luchthaven,
- Priority wachtrijen voor security en immigratie,
- Voorrang bij aan boord gaan met priority boarding,
- En tot slot Priority baggage handling met de SkyPriority tag op je ruimbagage.
Vooral de aparte wachtrijen voor check-in en bagageafgifte schelen veel tijd natuurlijk. Ook de kortere wachtrij voor security maakt de totale benodigde tijd benodigd voor vertrek van de vlucht korter. Meer over de individuele SkyPriority voordelen lees je hier.
Wie kan SkyPriority gebruiken op Schiphol?
De voordelen van SkyPriority zijn wereldwijd op meer dan 1.000 vliegvelden beschikbaar voor passagiers met een status bij het frequent flyer programma van SkyTeam airlines, ongeacht hun reisklasse. En voor passagiers zonder status die met een SkyTeam airline in Business Class of First Class vliegen zijn deze voordelen ook beschikbaar. Sommige airlines bieden ook (beperkte) SkyPriority voordelen voor Premium Economy passagiers.
Vlieg je dus met een SkyTeam airline en heb je al een elite status dan mag je gebruikmaken van alle SkyPriority diensten op Schiphol. Heb je geen status, maar vlieg je Business Class met een SkyTeam airline dan heb je ook recht op SkyPriority op Schiphol. Heb je geen van beiden? Dan kan het nog interessant zijn om te kijken wat een (last minute) upgrade van Economy naar Business Class kost. Dit kun je met miles doen als je die hebt of een betaalde upgrade. Alhoewel upgrades flink in de papieren kunnen lopen is de voorrang bij de diverse wachtrijen zeker wat waard op het moment. SkyPriority is als ‘losse’ service overigens niet te koop.
Vlieg je met een airline die geen SkyPriority biedt? Dan heb je mogelijk wel toegang tot priority services, afhankelijk van je status bij de airline en/of reisklasse. Check voor de mogelijkheden de website van de airline waarmee je vliegt.
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-uitleg hoe SkyPriority op Schiphol werkt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks, tips en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Hoe werkt SkyPriority op Schiphol?
SkyPriority op Schiphol is herkenbaar door het rode ‘SkyPriority’ logo. Let hier dus goed op. Als je recht hebt op deze service, dan kun je bij de wachtrijen met dit logo plaatsnemen.
Bij aankomst bij de luchthaven is niet meteen duidelijk waar je als SkyPriority passagier moet zijn. Of je nu met de auto of met het openbaar vervoer komt, als SkyPriority passagier mag je meteen doorlopen naar Vertrekhal 2. Ook als de wachtrijen al buiten het terminal gebouw beginnen kun je middels je ticket bij een medewerker aantonen dat je gebruik mag maken van deze dienst. Dit scheelt al heel veel tijd omdat de wachtrij buiten deze zomer soms enkele uren extra wachttijd oplevert. Let erop dat je aan kan tonen gebruik te mogen maken van de priority services. Bijvoorbeeld middels je vliegticket of frequent flyer kaart van de airline waarmee je vliegt.
De SkyPriority incheckbalies op Schiphol zijn 9, 10 en 11 in Vertrekhal 2. Tijdens de zomerdrukte zal hier zeker ook een rij staan en zul je langer moeten wachten dan normaal. Alsnog is de wachttijd veel korter dan voor reguliere passagiers. Het voordeel is ook dat na je de check-in en bagageafgifte meteen de kortere rij in kan naar de security en paspoortcontrole. Reis je alleen met handbagage en heb je al online ingecheckt? Dan kun je direct naar de priority lanes doorlopen nabij de SkyPriority incheckbalies.
Na de security check is er afhankelijk van je bestemming nog een paspoortcontrole door de Koninklijke Marechaussee. Voor deze controle is geen SkyPriority wachtrij beschikbaar. Datzelfde geldt voor transfer passagiers. Maar omdat je al veel tijd hebt bespaart bij de toegang tot de luchthaven, de check-in en bagageafgifte en security controle kun je die wachttijd op de koop toenemen.
Ben je eenmaal airside dan heb kun je met SkyPriority ook nog gebruikmaken van voorrang bij het aan boord gaan. Dat zal de kans dat je je vlucht haalt niet vergroten, maar het is natuurlijk wel een prettig voordeel.
Conclusie
Met deze kennis van de voordelen van SkyPriority kun je overwegen om alsnog je SkyTeam vlucht last minute te upgraden. Natuurlijk zit daar wel een prijskaartje aan. Als frequent flyer is het sowieso goed om te weten hoe je in de juiste wachtrij terecht op Schiphol deze zomer. En mocht je je vlucht alsnog missen, een schrale troost is dat de situatie op andere luchthavens niet veel beter is. Binnenkort publiceren we overigens een filmpje over SkyPriority op Schiphol op ons YouTube kanaal.
Foto’s: InsideFlyer / Omslagfoto: SkyTeam
Carel1 zegt
Priority wachtrijen voor security en immigratie,
Priority bij immigratie ??
Raymon zegt
Ik vloog met air Europa met bc en bij de checkin desk werd ik geweigerd door een delta medewerker ik moest naar de air Europa desk terwijl skyteam op mijn ticket stond jaar daarvoor nergens last van gehad toen klm achter de desk zat.