Zo overleef je de drukte op Schiphol deze zomer6 min leestijd

Departures 2 hal op Amsterdam Airport Schiphol (Bron: Ben Koorengevel / Unsplash)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dat Schiphol met meerdere problemen te kampen heeft is een understatement en kwam al duidelijk naar voren meerdere artikelen waarin we reflecteerden over het actieplan van Schiphol. Met allerlei maatregelen is het maximum aantal vertrekkende passagiers nu vastgesteld op 59.000 per dag voor de rest van de zomer. Een overlevingsstrategie zal dus zeker van pas komen en uiteraard zouden we InsideFlyer niet zijn als we deze niet met jullie zouden delen. Daarom lees je in dit artikel enkele tips om de drukte op Schiphol deze zomer te overleven.

Online inchecken

Het ligt voor de hand, maar als we de lange rijen bij de incheckbalie zien wordt duidelijk dat het online inchecken nog altijd niet door iedereen gedragen wordt, terwijl dit juist een hoop tijd en stress kan besparen. Met je geprinte of elektronische boardingpass in de hand kan je namelijk direct door naar de bagageafgifte of gate. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan dit vanaf 24 uur tot 2 uur voor de geplande vertrektijd. Handig om voorafgaand aan het inchecken de boekingscode van de vlucht en je paspoort bij de hand te houden.

De meeste luchtvaartmaatschappijen bieden het online inchecken tegenwoordig ook aan via hun eigen handige app. Zo heb je niet alleen je boeking altijd bij de hand, maar ook het laatste nieuws over de luchthaven en je bestemming.

Het is voor reizigers van KLM, Transavia en TUIfly ook mogelijk om in te checken op P3 van Schiphol Parking. Reizigers kun daar met bagage inchecken bij de overdekte Lounge naast de ingang van P3.  Vervolgens nemen zij de shuttle bus naar het terminal gebouw om direct door te gaan naar de security controle. Je leest er hier meer over.

Eerder schreven we al een uitgebreide handleiding over de parkeeropties op, vlakbij en rondom Amsterdam Airport Schiphol. Je leest er hier alles over.

Ingang van Schiphol Parking P3 (Bron: Schiphol Parking)
Ingang van Schiphol Parking P3 (Bron: Schiphol Parking)

Reis met alleen handbagage

Met je boardingpass en alleen handbagage kan je tevens de rij bij de bagageafgifte links laten liggen. Je loopt namelijk bij aankomst direct door naar de gate en sluit aan bij de rij voor security en de paspoortcontrole. Indien je slim weet in te pakken en de juiste handbagagekoffer bij je hebt, leert de ervaring ons dat je alsnog voldoende mee kunt nemen. Eerder gaven we jullie hier al wat handige tips voor.

Bij een aantal vliegtuigmaatschappijen, waaronder KLM en Brussels Airlines, mag je daarnaast ook een kleine accessoire meenemen. Maak hier dan ook handig gebruik van. Houd er wel rekening mee dat elke luchtvaartmaatschappij zijn eigen voorwaarden met betrekking tot het aantal kilo’s en afmetingen voor handbagage hanteert. Controleer deze dan ook altijd nog voor vertrek. Heb je status bij het loyalty programma van de airline waarmee vliegt? Of is de airline aangesloten bij een alliantie waar je status hebt? Dan is de ground crew vaak wat flexibeler als het gaat om handbagage.

Let er ook op dat je maar een totaal van 1 liter aan vloeistoffen mee mag nemen, in verpakkingen van elk maximaal 100 ml. Waar je voorheen altijd je vloeistoffen zakje en elektronische apparaten nog uit je koffer of tas moest halen, mag je deze tegenwoordig gewoon laten zitten op Schiphol. Die minuten kan je ook weer in je zak steken! 

De extra schermen op Schiphol die reizigers beter moeten informeren over de wachttijden tot aan security. (Bron: Schiphol)
De extra schermen op Schiphol die reizigers beter moeten informeren over de wachttijden tot aan security. (Bron: Schiphol)

Handsfree reizen

Raak je bij de gedachte aan het reizen met alleen een handbagagekoffer toch lichtelijk in de stress? Geen paniek. Er is nog een andere manier om deze rij te omzeilen. Het fenomeen van ‘handsfree’ reizen wint namelijk dagelijks aan populariteit. Het is niets meer en niets minder dan een koffer pick-up service, welke al reeds wordt aangeboden aan Corendon en Transavia reizigers tijdens het online inchecken. Deze kunnen zij op dat moment er dus nog extra bijboeken. Hiermee proberen deze maatschappijen de wachttijden op Schiphol te verkorten. Je koffer wordt dus thuis opgehaald, voor je ingecheckt op de luchthaven en naar de plaats van bestemming gebracht. Vanaf € 35,00 per koffer is het gedaan met het slepen van de bagage naar de luchthaven of aansluiten in de vaak lange rijen.

Maar ook buiten deze maatschappijen om is het mogelijk om handsfree te reizen. Zo komen bijvoorbeeld Bagagekoerier en Luggo met een vergelijkbaar aanbod, al hoewel de prijzen hoger liggen en de service al geruime tijd voor vertrek geboekt dient te zijn. Prijzen zijn afhankelijk van de bestemming en een handige rekenhulp wordt aangeboden op beide websites ter indicatie hiervan.

Zo betaal je voor 1 koffer van 23 kg bij Luggo voor een retour Amsterdam – Madrid € 71,00, terwijl deze service bij Bagagekoerier je rond de € 108,00 zal gaan kosten. Je moet er dus wel wat voor over hebben.  

Als we Trustpilot, de online review pagina, moeten geloven vindt 94% van de 33 reviews de service van bagagekoerier uitstekend. Voor Luggo ligt dit wel lager met twee slechte reviews.

Omboeken

Mocht je al deze tips gelezen hebben en nog steeds het glas maar half leeg zien, komen een aantal luchtvaartmaatschappijen ook met andere oplossingen in de vorm van een omboekingsregeling.  

Indien je vliegt met Transavia en voor 1 september 2022 vertrekt, kan je kosteloos omboeken naar de luchthavens van Rotterdam of Eindhoven. De vlucht dient dan wel op dezelfde dag en naar dezelfde bestemming te vertrekken. De omboeking kan aangevraagd worden via het Service Center. KLM daarentegen pakt het weer geheel anders aan. De Nederlandse nationale airline geeft niet zonder meer flexibele tickets meer uit. Ze zijn alleen te wijzigen indien je een flexibel ticket boekt. Denk je wel in aanmerking te komen voor een wijziging dan kun je het beste contact opnemen met de klantenservice van KLM.

In verband met de problemen op Schiphol maakt KLM het nog wel tijdelijk mogelijk kom je ticket te wijzigen. Vertrekt je vlucht uiterlijk 23 juli 2022 dan heb je de mogelijkheid om je vlucht te verplaatsen. Je kunt ook een voucher krijgen die een jaar geldig is. Indien je vlucht wordt geannuleerd dan kun je de vlucht verzetten naar een andere datum of een voucher aanvragen om een nieuw ticket te boeken. Het is ook mogelijk om je geld terug te krijgen. Alles over de ticketvoorwaarden van KLM lees je hier.

Een Boeing 777-200 uit de vloot van KLM (Bron: KLM)
Een Boeing 777-200 uit de vloot van KLM (Bron: KLM)

Geduld is ook een schone zaak

Hoe vervelend de situatie nu eenmaal is, de verwachting is dat dit nog wel even zo zal blijven. Mocht je denken het beter te hebben op andere luchthavens, hebben de laatste nieuwsberichten je nog niet weten te bereiken. De drukte is namelijk overal voelbaar, zowel nationaal als internationaal. Dan een tripje met de auto? Als we de ANWB moeten geloven zullen de zwarte zaterdagen nog heftiger zijn dan voorheen, ook hier ben je dus al snel een illusie armer.  

Om je wel alvast zo goed mogelijk voor te bereiken raden we aan om de website van Schiphol in de gaten te blijven houden of om de handige Schiphol app te downloaden. Hierop wordt namelijk een indicatie van de verwachte drukte weergegeven. Tevens handig voor verdere informatie over je vlucht of gate. De ultieme conclusie: het wordt overleven, maar overleven zal je dankzij deze handige tips!

Mocht je in een van deze dagen nog vertrekken, deel dan vooral even je ervaring in ons forum. Viel het mee of juist tegen? Heb je iets gehad aan onze tips? InsideFlyer is benieuwd naar jouw ervaringen met de Schiphol drukte. En uiteraard wensen we alle komende reizigers veel sterkte, geduld en een hele fijne reis toe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *