Draagt ‘Home Check-in’ voor bagage bij aan kortere wachttijden op Schiphol?3 min leestijd

3AB74063-A454-487B-A30D-9AF827B8C561

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De drukte op Schiphol zal de zomerperiode zeker nog aanhouden met lange wachttijden, vertragingen en annuleringen als gevolg. Transavia adviseert reizigers met vertrek vanuit Schiphol gebruik te maken van de zogenaamde ‘Home Check-in’ service waarbij je koffers thuis opgehaald en ingecheckt worden. InsideFlyer zocht uit hoe deze service werkt of het daadwerkelijk bij kan dragen aan kortere wachttijden op Schiphol.

Home Check-In premium service?

Home check-in voor bagage wordt al langere tijd door diverse airlines aangeboden als premium service. Zo is dit bij Emirates bijvoorbeeld onderdeel van de First Class service. Sinds kort biedt Transavia het echter ook aan, mede als antwoord op de drukte op Schiphol. Eerder deed Transavia dit in samenwerking met PostNL, maar die service werd al snel weer stopgezet. Deze maand is daarvoor een nieuwe samenwerking met Luggo opgezet.

Het interessante is dat je een dergelijke service eigenlijk als premium service zou verwachten voor Business of First Class reizigers. Zeker als First Class reiziger mag je de meest comfortable service van ‘deur tot deur’ verwachten. Emirates biedt dit bijvoorbeeld sinds kort aan voor First Class reizigers die vanuit Dubai reizen. De service is inbegrepen in het First Class ticket.

Dat Transavia dit nu aanbiedt als low cost carrier laat zien dat airlines alles aangrijpen om de drukte op Schiphol het hoofd te bieden. De zomerperiode is natuurlijk een belangrijk moment voor maatschappijen. Overigens bieden Saudia en TUIfly ook een vergelijkbare bagageservice aan in Nederland, maar dan via het bedrijf bagpoint.

Taxibot duurzaam taxien op Schiphol
Boeing 737 van Transavia op Schiphol (Bron: Schiphol)

Zo werkt Home Check-in

De Home Check-in verzorgt Transavia niet zelf. Hiervoor is een samenwerking opgezet met Luggo. Eigenlijk werkt het heel simpel. Via de speciale website van Luggo geef je aan op welke dag en tijdstip je vertrek. Middels het vluchtnummer wordt dit bevestigd. Vervolgens krijg je te zien wanneer je bagage opgehaald kan worden. Dit wordt maximaal 24 uur van tevoren gedaan. Bij het ophalen van de bagage wordt meteen de boeking en de reisdocumenten gecheckt. De bagage gaat vervolgens naar Schiphol en wordt voor je ingecheckt. Je hoeft je koffer dan alleen nog maar af te halen op de luchthaven van bestemming.

De tarieven starten bij € 35, maar lopen op naarmate je verder van Amsterdam woont en meer koffers of tassen wil meegeven. De service is overigens op het moment alleen nog beschikbaar op Schiphol. De bagageservice die Transavia eerder in samenwerking met PostNL aanbood werd veel door passagiers gebruikt die met het OV naar Schiphol reizen. Deze verwachting heeft Transavia met de nieuwe samenwerking ook.

Kortere wachttijd?

Gezien de omstandigheden op Schiphol rijst natuurlijk ook de vraagt of Home Check-in de wachttijden op Schiphol echt verkort. Naast dat het comfortabel is om zonder bagage te reizen hoef je zelf de check-in van de bagage niet meer te doen. Als je online ingecheckt bent en je boarding pass al hebt dan hoef je dus niet meer in de rij te staan bij de check-in balie. Dat scheelt dus zeker tijd. In het geval dat je nog bepaalde documentatie moet laten controleren bij check-in dan is de tijdswinst zeer beperkt, aangezien je dan alsnog in de rij moet staan voor check-in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *