Schiphol informeert reizigers over wachttijden via schermen3 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Schiphol heeft de afgelopen tijd flinke drukte gekend. De verwachting is dat daar, ondanks allerlei maatregelen, weinig verandering in komt. Verschillende maatschappijen annuleren op voorhand al vluchten om de drukte een helpende hand te bieden. Ook Schiphol treft verschillende maatregelen, waaronder betere arbeidsomstandigheden, een beter salaris en nu informeert de maatschappij reizigers ook met meer schermen over de wachttijden.

Druk drukker drukst

Voor de meeste landen wereldwijd zijn de coronacijfers snel afgenomen. Dit heeft er ook in veel landen voor gezorgd dat inreisregels snel versoepelde. Hierdoor kan men weer gemakkelijker op reis, en na twee jaar zijn veel mensen daar ook aan toe. Er is veel vraag naar vliegreizen wereldwijd. Helaas blijft het aanbod op veel plekken nog achter, onder andere vanwege te weinig personeel. En dit personeelsprobleem doet zich niet alleen voor bij vliegtuigmaatschappijen, maar ook bij alle andere ketens in onder andere de luchtvaart. De krapte aan personeel doet zich ook voor bij security, bagagemedewerkers en schoonmaak.

Schiphol presenteerde onlangs het Actieplan Zomer 2022. In dit actieplan stelt de luchthaven verschillende maatregelen voor die genomen kunnen worden om passagiersstromen in goede banen te leiden.

Ook de NS kampt met personeelsproblemen. Van en naar Amsterdam Airport Schiphol rijden dan ook minder treinen. Check dus vooraf goed wat dit voor impact heeft op je reis naar de nationale luchthaven.

Meer schermen met wachttijden

Een van de maatregelen die de maatschappij neemt is dat reizigers nog maar maximaal vier uur van te voren in de vertrekhal welkom zijn. Zijn ze er eerder dan wordt men weggestuurd. Ook vraagt Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen om reizigers te informeren om licht bepakt te arriveren. De vraag is natuurlijk of deze maatregelen heel veel zode aan de dijk zet, maar alles beter dan niets natuurlijk. Onlangs heeft Schiphol ook aangekondigd dat medewerkers uit verschillende branches op de luchthaven er een tijdelijke bonus krijgen. Op langere termijn zal het salaris structureel worden verhoogd. Dit moet ervoor zorgen dat er meer personeel komt werken op de nationale luchthaven.

Afgelopen week startte Schiphol met een nieuwe proef om alles in goede banen te leiden voor reizigers. Bij deze proef zijn extra schermen geplaatst die de tijd tot de securitycontrole aangeven. Reizigers worden op deze manier geïnformeerd over de duur tot de security en kunnen zo bepalen of een andere rij beter is om aan te sluiten. Op dit moment staan de schermen nog in Vertrekhal 1. Later komen ze ook op andere plekken in de terminal.

De extra schermen op Schiphol die reizigers beter moeten informeren over de wachttijden tot aan security.

Patricia Vitalis, directeur Airport Operations bij Amsterdam Airport Schiphol, geeft het volgende aan over deze volgende stap om de drukte beter te reguleren.

Niet weten hoe lang je in de rij staat en de angst om je vlucht te missen, behoren tot de vervelendste onzekerheden die je hebt als reiziger op een luchthaven. Het zijn begrijpelijkerwijs ook de meest gestelde vragen. Met deze schermen willen we reizigers meer zekerheid bieden als ze in de rij zullen staan.

Bron & Beeldmateriaal: Amsterdam Airport Schiphol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *