Op deze 64 Europese routes schroeft KLM de dienstregeling terug3 min leestijd

Vlootvernieuwing bij KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Door de capaciteitsproblemen op Schiphol zijn veel airlines genoodzaakt vluchten te verplaatsen of zelfs te annuleren. KLM moet noodgedwongen de Europese dienstregeling ook inperken. In dit artikel vind je een overzicht van alle Europese routes waarop de Nederlandse nationale carrier deze zomer met een aangepaste frequentie zal vliegen.

Drukte op Schiphol deze zomer

Door problemen op Schiphol ontstaan er lange wachtrijen en veel vertraagde en geannuleerde vluchten. Om de zomer met een beperkte bezetting verantwoord en veilig door te komen maakte Schiphol eerder bekend genoodzaakt te zijn het aantal beschikbare slots in te perken. Alle airlines moeten hun steentje bijdragen. Transavia en TUI namen bijvoorbeeld al actie door vluchten van Schiphol naar Rotterdam / The Hague Airport en Eindhoven Airport te verplaatsen. Bij Transavia kunnen klanten dit desgewenst zelf ook gratis regelen.

KLM is de grootste airline op de luchthaven van Amsterdam en wordt daarom ook het hardste getroffen qua aantal vluchten. Een groot deel van de gemiddeld 13.500 stoelen die volgens Schiphol dagelijks teveel gepland zijn deze zomer dienen dan ook van KLM te komen. Dat betekent in de praktijk zoveel mogelijk samenvoegen van bestaande vluchten om de frequentie van bepaalde routes omlaag te brengen. Voor passagiers van KLM heeft dit natuurlijk gevolgen.

Schiphol klaar voor de zomer?
Schiphol klaar voor de zomer? (Bron: Schiphol)

Lagere frequentie op Europese KLM routes

Om de drukte op Schiphol op een veilig en verantwoord niveau te krijgen deze zomer moet KLM flink aan de slag wat de dienstregeling betreft. De airline heeft daarom de frequenties op meer dan 60 routes verlaagd. Hieronder vind je de belangrijkste veranderingen en een overzicht van de KLM vluchten met vertrek uit Amsterdam Airport Schiphol, gebaseerd op data van Aeroroutes en OAG. Het gaat om de wijzigingen die 19 juni doorgevoerd zijn ten opzichte van de dienstregeling van 5 juni 2022.

De bestemmingen waar in absolute aantallen de meeste vluchten in juli geschrapt worden zijn Berlijn, Brussel, Dublin, Londen Heathrow, Lyon, Newcastle, Oslo en Toulouse. Bij al deze bestemmingen gaat het volgende maand om meer dan 10 geschrapte vluchten. Procentueel hebben Belfast, Dresden, Lyon, Newcastle, Poznan, Teeside, Toulouse, Turijn, en Wroclaw de grootste impact.

In augustus is het aantal bestemmingen met minder vluchten in de KLM dienstregeling iets lager, namelijk ‘slechts’ 53. Oslo en Toulouse springen er daar uit met meer dan tien geannuleerde vluchten. Procentueel gezien komen daar nog Boekarest, Dresden, Luxemburg, Montpellier en Poznan bij. Hieronder kun je het volledige overzicht bekijken, gebaseerd op gegevens van Aeroroutes en OAG.

Overzicht nieuwe frequentie juli

Bestemming Originele frequentie Nieuwe frequentie  Verschil Procentueel
Aalborg 111 108 3 2,7%
Aberdeen 121 118 3 2,5%
Barcelona 160 158 2 1,3%
Belfast 29 25 4 13,8%
Bergen 123 118 5 4,1%
Berlin 205 194 11 5,4%
Billund 123 115 8 6,5%
Birmingham 125 121 4 3,2%
Bologna 93 92 1 1,1%
Bordeaux 118 116 2 1,7%
Brussels 124 112 12 9,7%
Bucharest 84 82 2 2,4%
Cardiff 52 48 4 7,7%
Copenhagen 184 182 2 1,1%
Cork 58 55 3 5,2%
Dresden 28 25 3 10,7%
Dublin 146 135 11 7,5%
Dusseldorf 121 114 7 5,8%
Edinburgh 124 116 8 6,5%
Florence 134 131 3 2,2%
Frankfurt 135 132 3 2,2%
Gdansk 84 76 8 9,5%
Geneva 164 162 2 1,2%
Genoa 39 36 3 7,7%
Gothenburg 150 143 7 4,7%
Graz 21 19 2 9,5%
Hamburg 142 136 6 4,2%
Hannover 74 72 2 2,7%
Helsinki 94 92 2 2,1%
Inverness 55 54 1 1,8%
Krakow 89 86 3 3,4%
Kristiansand 60 59 1 1,7%
Leeds/Bradford 82 76 6 7,3%
Lisbon 120 118 2 1,7%
London City 165 163 2 1,2%
London Heathrow 285 275 10 3,5%
Luxembourg 86 80 6 7,0%
Lyon 121 108 13 10,7%
Madrid 154 151 3 1,9%
Manchester 177 175 2 1,1%
Montpellier 42 40 2 4,8%
Munich 152 146 6 3,9%
Newcastle 120 106 14 11,7%
Nice 121 117 4 3,3%
Norwich 74 72 2 2,7%
Nuremberg 87 83 4 4,6%
Oslo 186 176 10 5,4%
Paris CDG 150 144 6 4,0%
Poznan 28 25 3 10,7%
Prague 120 113 7 5,8%
Rome 155 151 4 2,6%
Stavanger 120 117 3 2,5%
Stockholm Arlanda 160 158 2 1,3%
Stuttgart 124 120 4 3,2%
Teesside 51 45 6 11,8%
Toulouse 94 84 10 10,6%
Trondheim 93 91 2 2,2%
Turin 32 26 6 18,8%
Valencia 60 59 1 1,7%
Venice 119 116 3 2,5%
Warsaw 121 117 4 3,3%
Wroclaw 31 26 5 16,1%
Zagreb 60 59 1 1,7%
Zurich 150 145 5 3,3%

Overzicht nieuwe frequentie augustus

Bestemming Originele frequentie Nieuwe frequentie Verschil Procentueel
Aalborg 114 108 6 5,3%
Aberdeen 125 118 7 5,6%
Barcelona 159 154 5 3,1%
Berlin 211 205 6 2,8%
Billund 127 123 4 3,1%
Birmingham 127 120 7 5,5%
Bordeaux 117 115 2 1,7%
Brussels 124 122 2 1,6%
Bucharest 88 79 9 10,2%
Cardiff 53 48 5 9,4%
Copenhagen 186 184 2 1,1%
Cork 60 58 2 3,3%
Dresden 28 24 4 14,3%
Dublin 150 141 9 6,0%
Dusseldorf 125 124 1 0,8%
Edinburgh 124 122 2 1,6%
Florence 132 126 6 4,5%
Frankfurt 137 133 4 2,9%
Gdansk 82 79 3 3,7%
Genoa 36 33 3 8,3%
Gothenburg 153 148 5 3,3%
Hamburg 142 134 8 5,6%
Helsinki 96 92 4 4,2%
Krakow 88 80 8 9,1%
Leeds/Bradford 82 76 6 7,3%
Lisbon 119 116 3 2,5%
London City 169 168 1 0,6%
London Heathrow 295 286 9 3,1%
Luxembourg 88 79 9 10,2%
Lyon 122 115 7 5,7%
Madrid 153 149 4 2,6%
Manchester 180 174 6 3,3%
Montpellier 38 32 6 15,8%
Munich 156 155 1 0,6%
Newcastle 122 113 9 7,4%
Nice 123 117 6 4,9%
Nuremberg 90 84 6 6,7%
Oslo 186 172 14 7,5%
Paris CDFG 154 152 2 1,3%
Poznan 29 22 7 24,1%
Prague 122 117 5 4,1%
Rome 155 148 7 4,5%
Stavanger 122 121 1 0,8%
Stockholm Arlanda 162 158 4 2,5%
Stuttgart 127 123 4 3,1%
Teesside 57 53 4 7,0%
Toulouse 93 83 10 10,8%
Turin 33 29 4 12,1%
Valencia 64 61 3 4,7%
Venice 121 118 3 2,5%
Warsaw 121 114 7 5,8%
Wroclaw 31 28 3 9,7%
Zurich 154 145 9 5,8%

Bron data: KLM dienstregeling / Aeroroutes
Bron afbeeldingen: KLM

Reacties

  1. Rick zegt

    Het lijken ook altijd de laatste retourvluchten op de dag. Als zakenreiziger merk ik dat ik vaak niet meer dezelfde dag terug kan met KLM en moet ik noodgedwongen met een low cost carrier of een dag later terugvliegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *