Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Bij InsideFlyer schrijven we over alles dat interessant is voor jou als frequent flyer. Maar als je onderweg bent moet je natuurlijk ook ergens verblijven! Daarom besteden we ook aandacht aan loyaliteitsprogramma’s van diverse hotelketens. De Franse keten AccorHotels staat bekend om merken als Ibis, Mercure en Novotel. Maar ook het hogere segment is vertegenwoordigt met bijvoorbeeld Sofitel en Pullman. In dit artikel lees je hoe het ledenprogramma Le Club AccorHotels werkt. Zo krijg je wellicht nog makkelijker een hogere status of genoeg punten voor een gratis overnachting.
AccorHotels
Om te kunnen bepalen of een lidmaatschap van AccorHotels de moeite waard is moet je natuurlijk wel weten welke hotels aangesloten zijn. De meest bekende merken zijn Ibis, Ibis Budget en Ibis Styles, Hotel F1, Mercure, Novotel en Adagio. Dan is er nog Mama Shelter en Thalassa Sea & Spa. Mövenpick en 25h Hotels werden recentelijk toegevoegd. In het middensegment is er The Sebel, Swissôtel, Pullman, MGallery en Rixos Hotels. In Azië heb je ook nog Grand Mercure. Het hogere segment beslaat de prestigieuze merken Banyan Tree, Sofitel, Fairmont en Raffles.
Het voordeel van AccorHotels is dat er een grote diversiteit is aan het type hotels. Van zeer basic en betaalbaar tot zeer luxe en dus een hogere prijs. Ook is AccorHotels over het algemeen goed vertegenwoordigt in alle werelddelen en grote steden. Elk merk binnen de groep heeft een ander karakter. Van goed betaalbare en functioneel ingerichte kamer tot een luxe suite. Je vindt het bij Accor allemaal. Op deze pagina kun je per merk de achtergrond lezen.
Gratis lidmaatschap
Voordat je kunt profiteren van een lidmaatschap van Le Club AccorHotels dien je jezelf natuurlijk te registreren. Registratie verloopt door je persoonsgegevens in te vullen en een geldig e-mailadres te gebruiken. Je krijgt dan een Le Club AccorHotels account waarmee je toegang hebt tot alle relevante informatie. Bij registratie kun je ook aangeven of je nieuwsbrieven wil ontvangen. Dit kan erg handig zijn. Je hebt als lid namelijk vaak eerder de aanbiedingen en acties in je mailbox.
Als je eenmaal lid bent kun je via de website van Accor een hotelovernachting reserveren. Let op dat alleen boekingen via officiële kanalen van de hotelketen ook daadwerkelijk iets opleveren als het gaat om punten en privileges. Boek je via een website als Booking.com of TripAdvisor, dan krijg je vaak geen punten. Let op dat ook niet alle merken en hotels deelnemen aan het loyaliteitsprogramma. Ibis Budget en F1 Hotels doen bijvoorbeeld niet mee. In sommige landen doen bepaalde merken ook niet mee. Dit staat altijd duidelijk aangegeven in de app of op de website.
Rewards en Status punten
Binnen het programma van Accor kun je zowel Rewards punten en Status punten sparen. Rewards punten zijn gebaseerd op het bedrag dat je uitgeeft en het type hotel waar je verblijft. Afhankelijk van je status verdien je meer punten. Bijvoorbeeld: je hebt een Classic status en verblijft een nacht je in een Mercure hotel waarvoor je € 100 hebt betaald. Dan verdien je 250 Rewards punten en 250 Status punten.
Zoals je in onderstaand overzicht kunt zien krijg je meer Rewards punten naarmate je status hoger is. Wanneer je 2.000 Rewards punten hebt gespaard kun je deze inwisselen voor een korting van € 4o euro op bijvoorbeeld je hotelovernachting. Je kunt de korting ook gebruiken om het ontbijt, lunch of diner mee te betalen in het hotel. De korting is te verkrijgen in eenheden van 2.000 punten. Voor 4.000 punten krijg je dus € 80 korting.
Tip 1: wil je meer punten sparen? Kijk dan goed naar welk merk je binnen AccorHotels boekt. Een overnachting bij Novotel levert meer punten op dan bij Ibis, ook al betaal je dezelfde prijs. Een uitgave van € 100 bij Novotel levert namelijk 250 Rewards en Status punten. Bij Ibis is dit maar de helft.
Tip 2: Je hoeft niet meteen aan te geven dat je punten wil gebruiken om af te rekenen. Hiermee kun je nog wachten tot je daadwerkelijk gaat afrekenen bij vertrek. Weet je dus nog niet zeker of je wel punten in wil wisselen, dan is dat dus geen probleem. Het kan natuurlijk dat je op het moment van boeken nog niet voldoende punten hebt. Maar op het moment van het verblijf wel.
Status punten krijg je ongeacht je status. In alle deelnemende hotels krijg je per uitgegeven €10 25 status punten. Ibis, Ibis Styles, Mama Shelter en Adagio wijken hiervan af. De hoeveelheid Status punten die je in een bepaalde periode hebt verdiend bepalen uiteindelijk je status binnen het programma. Daarover later meer.
Statussen
De Status punten die je spaart geven je recht op een bepaalde status binnen het programma. AccorHotels kent vier statusniveaus. Je begint bij Classic. Dit ben je meteen als je lid wordt. Vervolgens kun je Silver worden, gevolgd door Gold. Het hoogste niveau is Platinum. Zoals eerder gezegd krijg je meer Rewards punten naarmate je status hoger is. Het aantal Status punten dat je krijg blijft hetzelfde.
Door lid te worden ben je automatisch Classic deelnemer. Dit is het laagste deelnemersniveau. Voordelen zijn onder andere tot 10% korting op het standaard kamertarief en gratis wifi wereldwijd (met standaard snelheid). Ook krijg je 10% korting op Priority Pass. Uitsluitend bij Fairmont krijg je priority ontvangst. Je hoeft dan bij het inchecken niet in de rij te wachten.
Het eerste volgende deelnemersniveau bereik je door 2.000 Status punten te verdienen. Dit staat gelijk aan tien overnachtingen in een lopend jaar. De belangrijkste voordelen voor deze status is priority ontvangst en een welkomstdrankje bij deelnemende hotels. Ook kun je profiteren van een vroegere check-in of een latere check-out. Uiteraard is dit op basis van beschikbaarheid. Uit mijn ervaring wordt hier meestal wel aan voldaan.
Het wordt interessant vanaf de Gold status. Deze verdien je vanaf 30 nachten of 7.000 Status punten. Je hebt dan namelijk recht op een gegarandeerde kamerbeschikbaarheid, drie dagen voor aankomst. Ook krijg je naast een welkomstdrankje een cadeautje bij deelnemende hotels. De Gold status is echter het meest interessant omdat je bij beschikbaarheid een upgrade krijgt naar een hogere kamercategorie. Hier kun je veel geld mee besparen. Boek je bijvoorbeeld een standaard kamer, dan krijg je gratis een upgrade naar een grotere en luxere kamer. Vraag hier zeker naar in het hotel als je het idee hebt dat je geen upgrade hebt gehad! Het is ook mogelijk om direct Gold status te krijgen als je een Ibis Business kaart aanschaft. Mocht je een aantal verblijven in het vooruitzicht hebben, dan is dit zeker een aanrader!
Platinum Status
Tot slot is er de Platinum status. Naast alle genoemde voordelen krijg je met deze status nog toegang tot premium internet en is je kamer tot twee dagen voor aankomst gegarandeerd. Daarnaast mag je gebruikmaken van een vroegere check-in én een latere check-out. Ook heb je gratis toegang tot de Executive Lounge. Hier worden drankjes en hapjes verzorgd en soms ook maaltijden. Vaak is deze lounge op de hoogste verdieping van het hotel met uitzicht over de stad of omgeving. Niet alle hotels hebben zo’n lounge. Een lijst met hotels met een Executive Lounge bekijk je hier.
Aanbiedingen en promoties
Regelmatig heeft AccorHotels aanbiedingen en interessante promoties. Bij InsideFlyer schrijven we hier regelmatig over. Zo kun je bijvoorbeeld regelmatig extra punten verdienen. We proberen je daar zo goed mogelijk van op de hoogte te stellen. Je kunt AccorHotels ook via sociale media volgen. Vaak worden aanbiedingen daar ook aangekondigd.
Hopelijk helpt dit artikel om Le Club AccorHotels wat beter te begrijpen. Het programma kan best interessant zijn voor de frequent flyer. Mis je nog iets in dit artikel? Laat het dan vooral weten in een reactie hieronder. Binnenkort zal ik schrijven over hoe je nog meer uit je lidmaatschap kunt halen en sneller punten kunt verdienen.
Geef een reactie