Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Eerder deze maand gingen de geruchten de ronde dat KLM zou stoppen met haar Economy Class cateringaanbod op Europese vluchten. Uiteraard stuitte dat op verontwaardiging van frequent flyers en de rest van Nederland. Alhoewel de sandwich die wordt geserveerd ook niet altijd kan rekenen op tevreden passagiers, is het wel weer zo dat KLM nog een van de weinige maatschappijen is die überhaupt gratis catering aanbiedt op korte vluchten. Wat is er nu eigenlijk precies aan de hand met het cateringaanbod van KLM?
Korte Europese vluchten
Een belangrijk deel van de vluchten die KLM vanuit Schiphol uitvoert blijft binnen (of vlakbij de grenzen van) Europa. Deze zogenaamde intra-Europese vluchten worden dan ook uitgevoerd met narrowbody vliegtuigen. Denk aan de Embraers van KLM Cityhopper, de Boeing 737 en de nieuwe Airbus A321neo van KLM (zie foto). De Boeing 737s van KLM worden overigens uitgefaseerd. Uiteindelijk moet de Airbus A321neo het volledig over gaan nemen.
Omdat het vaak relatief korte vluchten betreft is er al jaren geen volledig cateringaanbod. Een warme maaltijd hoef je dan ook niet te verwachten op een wat langere korte vluchten van Amsterdam naar bijvoorbeeld Madrid, Athene of zelfs Istanbul. Zelfs niet in Business Class. Op vluchten naar verre bestemmingen is dat natuurlijk wel het geval.
Tel Aviv, een bestemming waar KLM ook met narrowbodies op vliegt valt volgens KLM buiten een eventuele wijziging in cateringaanbod. Deze vlucht duurt dan ook bijna 5 uur. Vluchten naar naar Tel Aviv zijn op het moment echter opgeschort.
Wat is nu het cateringaanbod van KLM op Europese vluchten in Economy?
Op dit moment biedt KLM in Economy Class op Europese vluchten een selectie aan sandwiches en drankjes aan. Denk bijvoorbeeld aan een boterham met Beemsterkaas, Rondeel eiersalade of kruidenkaas. Er is echter doorgaans maar één soort sandwich aan boord, keuze heb je dus niet echt. Qua dranken is het wat uitgebreider. Naast een bekertje koffie en thee is er keuze uit water, frisdranken en sappen.
Alhoewel dit aanbod door sommigen als beperkt wordt gezien, zijn veel concurrenten van KLM al eerder overgestapt op een betaald aanbod. Denk bijvoorbeeld aan SAS, British Airways en Lufthansa. Dit zogenaamde buy-on-board concept houdt simpelweg in dat passagiers moeten betalen voor een maaltijd of snack tijdens hun vlucht. Dit concept staat ook centraal bij het business model van low cost airlines. Daarbij rijst natuurlijk de vraag wat er nog overblijft van het full service carrier concept. Zeker omdat de vliegtickets er niet bepaald goedkoper op worden.
Wat is KLM van plan met het cateringaanbod op Europese vluchten in Economy?
Vorige week kwam KLM ‘in opspraak’ toen bekend werd dat er opnieuw sprake zou zijn van het stoppen met de ‘snackservice’ op Europese vluchten. Dat zou natuurlijk erg jammer zijn. Hiermee neemt KLM namelijk een reden weg om voor de maatschappij te kiezen. Maar wat is er nu precies aan de hand?
KLM laat tegenover InsideFlyer weten continue te kijken naar ‘individuele klantbehoeften en ontwikkelingen in de markt’. De maatschappij stelt dat de passagiers behoeftes van passagiers zeer verschillend zijn en met het huidige aanbod weinig keuze hebben. Dat sluit dus ‘… niet altijd aan op de klantbehoefte’, aldus KLM. Daarom onderzoekt de airline een vernieuwde service met een breder assortiment, maar wel tegen betaling. Daarbij blijft er altijd een gratis ‘basisproduct’. Maar wat dat precies inhoudt is nog niet duidelijk.
KLM stelt ook een vernieuwingen te overwegen omdat concurrenten al eerder een soortelijke aanpassingen deden in hun Economy Class service. In Europe Business Class zal (voorlopig) niets veranderen.
Daarom onderzoeken we een nieuwe service op economy class in Europa met meer keuzemogelijkheden. […] Passagiers krijgen met deze nieuwe service meer keuze dan nu het geval is en we kunnen meer premium producten aanbieden. […] We zien dat onze concurrenten al eerder een soortgelijke service-aanpassing hebben gedaan. Daarnaast kan het helpen met het berekenen van de belading van de vlucht, zodat minder onnodig voedsel- en drankgewicht meegenomen hoeft te worden. – Woordvoerder KLM
Wat gaat er nu gebeuren?
Voorlopig verandert er nog helemaal niets aan het Economy Class cateringaanbod op korte vluchten van KLM. Maar dat er iets aan zit te komen staat vast. Op zich is het niet verwonderlijk dat KLM kritisch kijkt naar haar aanbod. Zeker ook omdat de concurrentie ook niet stil zit. Maar het is uiteraard wel aan KLM om dit zeer goed te overwegen. En dan ook met klant in het achterhoofd en niet alleen de portemonnee. Een beslissing tot het versoberen van het cateringaanbod op korte vluchten maakt dat KLM zich ongeveer nauwelijks onderscheidt van andere maatschappijen.
De afgelopen jaren heeft ook KLM het service aanbod regelmatig aangepast. En dat mocht niet altijd op goedkeuring van de meest trouwe klanten rekenen. Het onderscheidende vermogen van KLM loopt daarmee elke keer een deukje op. Het aanpassen van het aanbod op korte vluchten kan een zoveelste spreekwoordelijke druppel zijn voor Nederlanders die ‘hun’ blauwe trots zien verworden tot een eenheidsworst waar alleen prijs nog een rol speelt.
Bron foto’s: InsideFlyer
Van Gooiland zegt
Hoezo verontwaardiging? Die sandwich is al jaren niet te pruimen, dus of ze die al dan niet door BoB vervangen zal mij worst wezen. Ze doen maar. Veel erger is de catering in de Business Class. Doe daar eerst eens wat aan.
Vorige week had ik een vlucht van Kopenhagen naar Belgrado met Air Serbia. Menu op papier, en ik kon kiezen uit drie warme gerechten, keurig geserveerd op porselein en met metalen bestek. Zo hoort het.
Joop zegt
Wat een onzin “zo hoort het”. Niets blijft zoals het ooit was, “zoals het hoort” iscecht een uitspraak voor iemand die niet bij machte is tot innovatief denken.
Jacky zegt
Het is te hopen dat KLM haar ‘sandwich service’ in stand houdt. Zelf ben ik er wel tevreden mee, en het is wel een van de redenen voor mij om KLM te boeken (natuurlijk niet de enige). Maar als dit vervalt wat is KLM dan nog anders dan andere maatschappijen?
Van Gooiland zegt
Nou, dan zou ik toch liever gaann voor de maatschappij die het best aan mijn behoeftes voldoet, en thuis een boterham of broodje smeren en meebrengenb. Kun je zelf het beleg kiezen, en voor kwaliteit gaan. Of wat anders meenemen wat je lekker vindt. Of voor of na de vlucht een voedzame en lekker maaltijd nuttigen. Een mens kan makkelijk een uur of twee zonder eten, dus op korte vluchten is zelfs een snack niet onontbeerlijk, laat staan een sandwich of maaltijd.
Zo’n kleffe boterham die waarschijnlijk 30 cent inkoop kost zou echt geen reden moeten zijn om voor KLM te kiezen.
Cor zegt
Zou echt jammer zijn als ze dit door gaan zetten!
Dan1 zegt
Het enige waar ik verontwaardigd over ben is dat houten bestek in de Europese ‘business class’.
Van Gooiland zegt
Een crime, dat eetgerei. Nu ken ik de klappen van de KLM zweep maar al te goed, en kom daarom beslagen ten ijs aan boord. In mijn gearslinger heb ik altijd plastic eetgerei bij de hand. Op WBC vluchten kreeg je vroeger (en misschien nu nog? Ik zou het niet weten, mijd ze al jaren longhaul) bij sommige lichte maaltijden een vork, mes en lepel van plastic. Spuuglelijk, maar onverwoestbaar.
Voor wie onvoorbereid instapt: op Europa vluchten hebben ze altijd een “calamiteiten setje” aan boord, dat wil zeggen metalen Wanders bestek zoals dat in de WBC gebruikt word. Slechts één, maar attente pursers willen het soms spontaan aanbieden als ze zien dat een passagier eigen spul mee heeft gebracht. En anders staat vragen vrij. Dat werkt ook.
Frans E.R. Eekhout zegt
Elke verandering is nog geen verbetering zei mijn vader zaliger eens en gelijk heeft hij. Vroeger was het bijna een genot en feest om te gaan vliegen, nu is het meer een veredelde busdienst en mag je al blij zijn als je een instapkaart of dergelijke heb om van A naar B te vliegen. Vooraf thuis een goede maaltijd nuttigen en de rest van de (Europese) vlucht zien uit te hongeren. Het is net als met treinreizen in Nederland. Vroeger werd er nog tegen betaling een vorm van catering aangeboden, nu kun je dat alleen nog op de stations krijgen en gaat de Koninklijke net als de low-cost carriers ook die kant op. Vliegen is allang niet meer echt leuk, maar soms een noodzaak en over die goede “oude tijd” waarin je aan boord van een vliegtuig zowel op Europese als intercontinentale vluchten een fatsoenlijke maaltijd kreeg, is verleden tijd, het gaat nu alleen om de poen en de mens die wordt steeds minder belangrijk, en mag je als “veevervoer” nog op je plaats van bestemming komen…
Joop zegt
Jammer ik eerst meerdere reacties moeten lezen. Het zou na het lezen niet in mij opgekomen zijn te reageren. Wat een droeftoeter gedoe zeg. Alsof de wereld stil staat en dan vooral bij een ander.
John wandersbox hater zegt
De businessclass maaltijd van KLM is een schande. Laatste keer maiskorrel salade in die wandersbox met een op je tong vastzuigende houten lepel. Vergelijk een Korte vlucht naar Wenen met Austrian. Porseleinen bordje met metalen bestek enz. KLM heeft afgedaan ik vlieg business europa zoveel mogelijk met Austrian,,,dan maar een extra overstap met een redelijke lounge in wenen..ik prefereer de apfelstrudel boven de AH magnetronpoffertjes