Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Met in totaal 16 bestemmingen tot voor de uitbraak van de pandemie heeft KLM een behoorlijk grote aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk. Sommige van deze luchthavens worden niet eens aangevlogen door British Airways.
KLM in het Verenigd Koninkrijk
Je zou je daarom kunnen afvragen waarom KLM zo sterk vertegenwoordigd is in het Verenigd Koninkrijk. De eerste passagiersvlucht van KLM tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk vond plaats in mei 1920. Dit was een DeHavilland DH-16 toestel die Amsterdam met Croydon, vlakbij Londen verbond. Vanaf dat moment had KLM al een behoorlijke markt in het VK aangezien de maatschappij al snel het aanbod van bestemmingen uitbreidde naar andere Europese steden en vlak daarna ook al intercontinentaal met een vlucht naar Jakarta. Vlak na de Tweede Wereld oorlog startte de maatschappij passagiersvluchten naar New York en daarna volgenden meer intercontinentale bestemmingen in de Caraïben, Afrika en Zuid-Amerika.
Zoals de meeste grote luchtvaartmaatschappijen werkt KLM met het hub en spoke concept waarbij Schiphol dient als hub. Vanaf het begin was KLM al sterk vertegenwoordigd in het VK waardoor het mede voor British Airways op bepaalde luchthavens niet eens interessant was om op te vliegen. Zeker toen KLM vanaf de jaren ’70 flink uitbreidde op Schiphol werden ook de frequenties naar de luchthavens in het Verenigd Koninkrijk verhoogd. Vanaf 1987 kocht KLM zelfs een aandeel in het Engelse UK Air die vooral binnenlandse en regionale vluchten uitvoerde. In 1997 kwam UK Air zelfs volledig in handen van KLM. Hier begon dan ook het concept wat we nu kennen als KLM Cityhopper.
Uiteindelijk besloot KLM alleen de meest lucratieve routes tussen het VK en Nederland te blijven vliegen. Routes die niet interessant genoeg waren werden overgenomen door de maatschappij Buzz en later door Ryanair.
KLM en het VK vandaag de dag
Tot voor de pandemie vloog KLM vanaf Schiphol naar in totaal 16 bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk. Aberdeen, Birmingham, Bristol, Cardiff, Teesside, Edinburgh, Glasgow, Leeds/Bradford, Manchester, Norwich en Newcastle om maar een aantal te noemen. Tot op de dag van vandaag blijft British Airways afwezig op een aantal van deze luchthavens waardoor het voor KLM een interessante markt blijft. Volgens CEO van KLM Pieter Elbers zijn de regionale luchthavens in het Verenigd Koninkrijk het brood van KLM. “Als je van Cardiff naar naar São Paulo, Osaka of Hangzhou wilt vliegen zijn wij de beste keuze. Dat doen we al 20 jaar en dit zullen we in de toekomst blijven doen.”, laat hij weten in een interview met Business Traveller.
Uitgelichte afbeelding: KLM – Bron van info: Simple Flying
Geef een reactie