Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De business klasse op korte en medium afstand is geen vergelijk met de lange afstand producten. Hoeveel blijft er over ten opzichte van een normale economy stoel? In deze review een vergelijk tussen Air France en KLM.
Ik vlieg vaker per jaar op en neer naar Noord Amerika. Om mijn platinum status bij Flying Blue te behouden vlieg ik vaak extra segmenten. Een ander voordeel is dat de ticketprijs vaak omlaag gaat en ik kan extra veel vliegen. Een win-win situatie.
Deze keer vloog ik vanuit Detroit (DTW) op Parijs (CDG). Van daar uit vloog ik met Air France naar Amsterdam (AMS) en dan meteen door met KLM naar thuisbasis Billund in Denemarken (BLL). Ik had het geluk om op beide vluchten een gratis upgrade naar Business te bemachtigen en daardoor kon ik beide producten goed met elkaar verglijken. Zowel KLM als Air France vliegen beiden 6 keer per dag van AMS en CDG vice versa. Air France vliegt met de Airbus A319 en A320 tussen CDG en AMS. Dit toestel was een A319 en zat redelijk vol.
KLM vliegt 5 keer per dag met de Embraer E175/190 en de Boeing 737-700 en 737-800 op Billund, wat vaak is voor een plaatsje met slechts 3.500 inwoners. Deze vlucht was in een B737 en zat ook vol.
De stoel:
Zoals je tegenwoordig vaker ziet, is de business klasse bij Air France een veredelde economy klasse. Het business gedeelte wordt met een gordijn afgesloten van economy en de middenstoel is leeg. Daarmee heb je het verschil in ‘hard product’ met economy wel gehad.
Bij veel maatschappijen is er ook meer beenruimte maar bij Air France verrassend genoeg niet. Het zitcomfort is buitengewoon beroerd. De stoelen zijn smal en hard en de beenruimte domweg onvoldoende.
Bij KLM was dit een stuk beter in orde en kon in fatsoenlijk zitten. De beenruimte is hier een stuk beter. De foto’s spreken voor zich. Op seatguru.com wordt bij beide stoelen 33″ als ‘pitch’ opgegeven maar aan de foto’s kun je zien dat dit niet kan kloppen. Pluspunten voor KLM.
Het eten:
Bij beide maatschappijen wordt een maaltijd aangeboden. Omdat zowel in de A319 als de B737 geen apparatuur zit om een warme maaltijd te serveren, wordt er een koude maaltijd geserveerd.
Air France presenteert hun eten op stijlvolle wijze met een mooi lintje om het bestek en servet. De maaltijd bestaat uit stukjes malse biefstuk met bearnaise saus en groenten. Het smaakt top. Ook het typisch Franse frambozen taartje is heel lekker. En natuurlijk, er zit kaas bij inbegrepen. Alles smaakt top en is van goede kwaliteit. Er wordt ook wijn en frisdrank aangeboden maar gezien het vroege tijdstip drink ik een glas mineraalwater.
De maaltijd van KLM is iets simpeler maar smaakt ook goed. De salade met stukjes gefrituurde kip is vers en smaakvol. De citroen fromage was naar mijn smaak een tikkeltje te zoet. Er werd wel nog koffie bij geserveerd.
De bemanning:
De service was bij beide maatschappijen meer dan voldoende. Air France bedient haar passagiers formeler en daardoor wat afstandelijker maar wel prettig. KLM heeft, zoals eerder beschreven, een uniek selling point. Ik voel me er thuis. De toon is informeel maar toch correct en er heerst altijd een prettige gezelligheid bij KLM aan boord. Dat is een belangrijke factor waarom ik er van hou om met KLM te vliegen.
Oordeel:
De kosten zijn zeker 4x zoveel als een normaal economy ticket. Daarvoor krijg je wel toegang tot de lounge en kun je gratis bagage inchecken. Ook verdien je meer airmiles en krijg je een volwaardige maaltijd geserveerd. Is het geld dat waard? Nee, ik vind van niet. Dat geldt voor beide producten. Air France biedt een luxieuzere maaltijd maar verliest punten qua zitcomfort. Daarmee is KLM de beste allrounder. Vriendelijke bediening, een goede maaltijd en goed zitcomfort.
Fred zegt
Wat je in de lengte bij de 737’s wint ten opzichte van AF, wordt volledig teniet gedaan door het feit dat met name bij de Embraer’s alle stoelen per rij in “BC” worden gebruikt. In feite is daarmee BC gedegradeerd tot Economy service met als enige voordeel een zitplek voor in het vliegtuig. Lounge toegang zullen vele reizigers al hebben via hun status. BC op Europese vluchten is voor mij jammer genoeg passé.
Frank zegt
Het is inderdaad jammer dat men binnen Europa geen configuratie meer ziet zoals bijvoorbeeld in Noord Amerika met een
‘echte’ business class. De Airbus 318,319,320,321 en 737-700, 800, en 900 beschikken wel over apparatuur om warme maaltijden te serveren. Vanwege tijdgebrek is dit niet altijd mogelijk. KLM passagiers in business class krijgen aan boord naar AGP, ALC, ATH, CTA, HEL, IST, KBP, LED, LIS, MAD, OPO, OTP, SVO en VLC een warme maaltijd geserveerd. Passagiers in economy class krijgen een warme pasta geserveerd.
Tom zegt
Er zijn inderdaad wat verschillen tussen de maatschappijen in business class europa. Vlieg je van Parijs naar Stockholm met Air France krijg je een warme maaltijd met champagne, vlieg je met KLM van Amsterdam naar Stockholm krijg je enkel een koude maaltijd/salade. Champagne geeft KLM nooit in business class europa… dit is erg jammer, BA doet dit namelijk wel! Tickets kosten soms 900 Euro en inderdaad als je FB gold/platinum bent gelden al loungetoegang en sky priority. Ik vlieg soms business class in Europa maar ik denk dat het product beter zou verkopen als er wat meer service zou geboden worden voor het aantal euros dat er moet worden betaald.
Huib zegt
Das een mooi en objectief verhaal.
Wil na 1-4 wat extra XP punten pakken en heb een bizz clas retourtje AMS-CDG-OTP geboekt voor 420 euro.
Pak ik 60 puntjes mee.
Heb stoel 1F genomen, hoop dat ik goed zitten kan, anders beentjes scheef want geen buren.
Als het bevalt doe ik het nog twee keer dan rommel ik me voor het eerst sinds jaren Platinum in.
Normaal drink ik niet als ik vlieg, maar ik vrees…..
Als KLM XP puntjes uit zou gaan delen voor de last minute upgrade van 99 euro op AMS-OTP zou ik dat ook overwegen. Nu doe ik dat alleen als ik de zaterdagnacht vlucht neem, want stampvol en veel Roemenen wat “onrustig” door de limonade.
Huib
Tom zegt
Stoel 1 F is perfecte keuze, en ja inderdaad door de overstap in CDG heb je extra XP!
Xandrios zegt
Als je toch al op OTP bent; waarom geen RO domestic vluchten vóór 31 Maart? 18 euro per segment, E class, en wordt na 31 maart naar 7XP (per segment) omgezet.
Huib zegt
Heb al geboekt tot mei…….
adam zegt
Most of the flights I can see the first row has built in tray tables which makes the seats even narrower. I have a wide hip/large ass, I never book first row.
Also as others said. As a FB gold/platinum, you get most of the extras what a BC ticket would give. A simple exit row seat does the job for me most of the times.
The new XP system with the <100Euros upgrades may makes sense.