Met Air France in Business van Detroit naar Parijs

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Op de terugreis van Montreal naar Billund, koos ik er voor om met Air France via Detroit te vliegen. Enerzijds omdat de vluchttijden beter zijn, maar ook omdat ik het business class product van Air France wilde uitproberen.

De business klasse cabine

Om van Montreal naar Detroit te komen, vloog ik eerst met Delta in een CRJ-900. Daar was an sich niets mis mee, een gewone economy vlucht. Ik had slechts 50 minuten overstap tijd. Gelukkig zat ik voorin het toestel en was er weer snel uit. Toen ik in de terminal kwam, was het boarden reeds begonnen. Althans dat stond op het scherm. De gate voor mijn vlucht naar Parijs was helemaal aan de andere kant en heb redelijk moeten doorlopen. Maar bij aankomst bleek dat het boarden helemaal nog niet begonnen was en dat er een kleine vertraging was. Ongeveer een kwartier voor vertrektijd begon het boarden. Dat verliep allemaal redelijk soepel en we zaten snel in het toestel.

Ik vloog met een Airbus A340-300. De A340 is het grotere broertje van de A330 en herkenbaar aan 4 motoren. Vandaag vlieg ik met een toestel uit 1998 en ik kan merken dat het niet meer het modernste toestel uit de vloot van Air France is. De business klasse is geconfigureerd in een 2-2-2 opstelling en met stoelen die niet helemaal plat kunnen. Maar dat wist ik van te voren. Ik koos dit toestel omdat deze langzaam uitgefaseerd worden. Bovendien waren de alternatieven vanuit Montreal niet zo aantrekkelijk. Ik kon met KLM in de A330 met oude businessclass vliegen of met Air France in de Boeing 777-300 in de Caribbean uitvoering, wat ook niet echt een hoogtepunt is.

Dus het werd de A340-300. Ik vind het een mooi toestel, zeker vanwege de 4 motoren. Zoals gezegd is het niet zo modern meer maar de cabine doet toch chic aan. De witte stoelen en hoofdsteunen contrasteren mooi met de blauwe bekleding. Bij aankomst lag er al een kledinghanger klaar om de jas op te hangen. Ook lag er reeds een paar sloffen klaar. Erg attent. Het kussen zag er ook erg uitnodigend uit.

Het zag er uitnodigend uit om plaats te nemen

Toen ik plaats nam in de stoel, merkte ik dat ik toch wel moe was. Het was reeds 21.00 uur en keek er naar uit om een hapje te eten en te slapen. De steward was erg vriendelijk en welkomend. Een ware openbaring omdat ik tot nu eigenlijk alleen maar chagrijnig of ongeïnteresseerd personeel bij Air France ben tegengekomen. Het kan dus wel.

Er werd meteen champagne aangeboden deze smaakte buitengewoon lekker. Een veel betere kwaliteit dan in Premium Economy wordt aangeboden. Ook werd er meteen een aminity kit uitgereikt met diverse Clarins producten. Een hele mooie en luxe kit, in vergelijk met KLM. De steward kwam de bestelling van het diner opnemen en ik testte het entertainment systeem.

Dit ziet er behoorlijk verouderd uit.

Dit is zeker niet het pluspunt van dit toestel. Het scherm is klein en de resolutie is laag. Bovendien werkt het systeem langzaam, net zoals in de Boeing 747-400 van KLM. Het aanbod is matig. Vaak is er maar 1 aflevering van een serie beschikbaar. Ook is het scherm zo klein dat ondertiteling lastig te lezen is. Maar omdat het een red-eye vlucht was, maakte me dat niet zoveel uit.

Het voorgerecht (en ook nagerecht)

Al snel na het opstijgen werd het voorgerecht snel geserveerd. Het was een beetje apart dat zowel het dessert als het kaasplankje ook al geserveerd werden. Misschien is dat gedaan om de service te versnellen en zodat men eerder kan slapen. Het voorgerecht, St. Jacobsschelpen en parmaham met meloen, stelde zeker niet teleur. Het was vers en lekker. Het hoofdgerecht, lam, was echt weergaloos. Zo mals, zo delicaat en fijn van smaak. Je waande je in een chic restaurant. De steward deed er alles aan om me te overtuigen om rode wijn bij het hoofdgerecht te drinken maar ik hield het toch bij champagne.  Het dessert, een mangobavarois, was echt om te smullen. Vers en fris. Heerlijk. De kazen waren ook uit de kunst, maar dat mag je verwachten bij een Franse luchtvaartmaatschappij.

Het overheerlijke lam

Mijn buikje was gevuld en ik was moe. Ik liet de stoel helemaal naar beneden zakken en kreeg een nagenoeg plat bed. In combinatie met de fijne deken en het heerlijke kussen lag ik als een koning. Ik draaide me om met mijn gezicht naar het raam, deed mijn ogen dicht en sliep binnen 2 minuten. Ik heb nog nooit zo lekker geslapen in een vliegtuig als in dit toestel. Fantastisch! Ik werd wakker toen de piloot de daling richtig Parijs had ingezet. Ik heb het ontbijt dus totaal gemist en kan daar dus niets over vertellen. Binnen 15 minuten landden we al en ik was nauwelijks wakker. Ik heb dus zo’n 7 uur geslapen. Dit is zoals business klasse vliegen bedoeld is.

Overzicht

Voordelen

Fantastisch eten
Vriendelijke crew
Fijne stoelen

Nadelen

Verouderd entertainment systeem

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Air France verrast me enorm. Ondanks het verouderde toestel maken ze het helemaal waar en het was een genot om in business te vliegen.

4.4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *