Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Veel airlines zetten in op vlootvernieuwing om kosten te besparen, maar ook om schadelijke uitstoot en geluidsoverlast terug te dringen. Zo ontving KLM recentelijk de eerste Airbus A321neo in de vloot. Bij Transavia kwam de eerste A321neo vorig jaar al in dienst. Het gloednieuwe vliegtuig gaat de verouderde Boeing 737 vervangen en de uitfasering gaat al dit jaar van start.
Vlootvernieuwing Transavia
De vlootvernieuwing bij Air France-KLM is in volle gang. Zowel Air France als KLM mochten al nieuwe toestellen ontvangen. En ook de low cost carriers Transavia Nederland en Transavia France vliegen al rond met nieuwe kisten. Voor Transavia is dat, net als bij KLM, de Airbus A321neo. De low cost carrier kan met dit toestel 232 passagiers vervoeren, terwijl dat in de Boeing 737 nog maximaal 189 was. Een verhoging van de stoelcapaciteit van bijna 23% is voor Transavia natuurlijk heel interessant. Ter vergelijking, bij KLM gaan er maximaal 227 passagiers in de A321neo mee. Dit is wel afhankelijk van het aantal Business Class passagiers waar de indeling 2-2 is, in plaats van de reguliere 3-3 voor Economy Comfort en Economy Class.
Benieuwd naar onze ervaringen met de Boeing 737 van Transavia? Check dan eens de review van de vlucht van Eindhoven naar Kopenhagen en terug. Of Casablanca naar Amsterdam. Van de vlucht van Praag naar Eindhoven hebben we ook een video review gemaakt.
Inmiddels vliegt de maatschappij met 6 A321neo toestellen. De komende periode mag Transavia er nog minimaal 2 verwelkomen. Hoe het ontvangstschema er daarna uitziet is nog niet bekend gemaakt. De A321neo vloot moet uiteindelijk groeien naar 52 Airbus vliegtuigen.
Eerste indruk A321neo voor Transavia
Transavia stelt tegenover InsideFlyer positief te zijn over het nieuwe vliegtuig. En ook de reizigers zijn blij met het nieuw comfort. De crew moet natuurlijk wel wennen aan de overgang van Boeing naar Airbus. En het vliegen met tweede soorten vliegtuigen brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Eerst vloog Transavia natuurlijk enkel met de Boeing 737.
De ervaringen met de Airbus zijn tot nu toe positief. Los van dat het toestel stiller en zuiniger is, merk je ook dat de modernisering goed werkt voor de klantbeleving. Met name voor cockpitcrew is het een overgang, omdat de besturing van het toestel totaal anders is. Daarnaast zit de uitdaging nu vooral in de operatie waar je met twee cockpittypes vliegt. – Woordvoerder Transavia
Uitfasering Boeing 737 Transavia
De ontvangst van de nieuwe Airbus A321neo betekent ook dat Transavia de verouderde Boeing 737 (zie foto) uit gaat faseren. Met een gemiddelde leeftijd van 14 jaar valt het met ‘oud’ overigens nog wel mee. De 737s van KLM hebben namelijk een gemiddelde leeftijd van 17,5 jaar. Daar zou je kunnen zeggen dat de vernieuwing nog veel harder nodig is.
Transavia laat tegenover InsideFlyer weten nog dit jaar te starten met de uitfasering van de Boeing 737. Een exacte datum is echter nog nader te bepalen. De oudste 737 van Transavia komt uit 2002. Het gaat om de Boeing 737-800 met registratie PH-HZW. Gek genoeg gaat dit vliegtuig er voorlopig nog niet uit. De maatschappij begint namelijk met de laatste 4 resterende Boeing 737-700 vliegtuigen. Het gaat om de PH-XRY, PH-XRX, PH-XRB en de PH-XRC. Dit moet uiterlijk voor de komende zomerdienstregeling afgerond zijn. Daarna volgen de Boeing 737-800 vliegtuigen. De totale vlootvernieuwing moet in 2030 afgerond zijn.
Bron foto’s: InsideFlyer / Bron foto’s toestel en cabine A321neo: Transavia
Geef een reactie