Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De luchtvaart wordt al langere tijd geplaagd door een tekort aan personeel. Waar er eerst nog vooral een tekort aan piloten was, verplaatst dit probleem zich nu naar technisch geschoold personeel. Dit blijkt uit een onderzoek van Boeing. De Amerikaanse vliegtuigbouwer stelt ook dat het tekort de komende jaren nog niet opgelost zal zijn. Ook KLM’s onderhoudsdienst Engineering en Maintenance heeft last van een krappe arbeidsmarkt.
Herstel naar het niveau van 2019
Inmiddels is de luchtvaart op veel plekken terug op het niveau van 2019. Er is dan ook weer volop vraag naar bijvoorbeeld vliegreizen en vrachtvervoer via de lucht. Om te voldoen aan die vraag is er natuurlijk ook personeel nodig en daar was snel een tekort aan. Eerst lag dit tekort nog voorin het vliegtuig: de piloten. Later bleek het ook lastig de cabine gevuld te krijgen met voldoende cabin crew. Ook vliegvelden hadden last van een lagere bezetting door de grote hoeveelheid openstaande vacatures. Iedereen herinnert zich nog wel de chaos die zich op veel luchthavens afspeelde.
Tijdens de drukke zomers net na de pandemie maakten we diverse artikelen en videos over de wachttijden op Schiphol. De nationale luchthaven biedt met SkyPriority en Privium mogelijkheden om de wachttijd flink te verkorten. Onderstaand filmpje geeft uitleg over hoe SkyPriority op Schiphol werkt.
Nu tekort aan technisch geschoold personeel
Inmiddels is het tekort is sommige delen van de wereld flink afgenomen. Maar helaas is dat nog lang niet overal het geval. Zo maakt Boeing bekend dat het tekort zich nu vooral voordoet in de groep technisch geschoold personeel. De werving, opleiding en inzet van technici blijft nog steeds achter bij de huidige groei van de luchtvaart. Zo is er volgens Boeing nog steeds te weinig trainingscapaciteit en duurt het te lang voordat nieuwe medewerkers aan het werk kunnen. Daar komt bij dat in sommige gevallen steeds strengere veiligheidseisen gelden. Dit kan de opleiding van nieuwe medewerkers ook weer vertragen. En zo blijft het tekort aan technici in de luchtvaart voorlopig nog wel even aan de orde van de dag.
Het tekort aan personeel blijft dus de komende jaren een probleem, met mogelijk impact op de reiservaring van passagiers. Het tekort aan luchtvaartpersoneel zal voornamelijk in Noord-Amerika, Europa en Azië spelen, waarbij China een belangrijk deel van het tekort vormt. Meer details van het onderzoek van Boeing kun je in bovenstaande infographic bekijken.
KLM Engineering & Maintenance
Ook de Nederlandse nationale carrier KLM merkt het tekort aan personeel. Vooral Engineering & Maintenance (E&M), de onderhoudstak van KLM, heeft er last van. Vorig jaar nam E&M al 420 nieuwe medewerkers aan voor vliegtuigonderhoud. En ook dit jaar wordt er ingezet op extra personeel. KLM stelt in een schriftelijke reactie aan InsideFlyer de krapte op de arbeidsmarkt te merken. Om toch voldoende personeel te werven werkt de maatschappij samen met onderwijsinstellingen. Ook is KLM aanwezig op open dagen, wervingsevents en zelfs op de TT Assen. Dit jaar is KLM ook een traject gestart om statushouders met een technische achtergrond in dienst te kunnen nemen.
Naast het aannemen van nieuwe collega’s kijkt KLM ook naar het uitbesteden van bepaalde controles. Het gaat deze zomer om het de zogenaamde ‘A-checks’ van de Airbus A330 vloot. KLM zegt daarover het volgende: ‘Hiermee kunnen we technici vrijspelen om de checks en reparaties van andere toestellen te doen, plus de benodigde tijd vrijmaken voor het opleiden van de nieuwe technici. Ook kunnen we zo vol inzetten op de komst van de nieuwe vliegtuigtypes’. En dat laatste zal voor KLM de komende periode prioriteit hebben, ondanks het tekort aan technici in de luchtvaart.
Transavia werkt samen met vakbonden
Dochteronderneming Transavia merkt ook dat de arbeidsmarkt ’uitdagend‘ is. De low cost carrier heeft dan ook al langere tijd verschillende vacatures openstaan. Transavia werkt voor het werven van nieuwe collega’s ook samen met de vakbonden.
Brussels Airlines heeft ook last van tekorten
Brussels Airlines merkt de tekorten op de arbeidsmarkt ook. Een woordvoerder van de maatschappij stelt tegenover dit medium dat de problemen niet zozeer bij de werving van piloten liggen, maar bij technisch personeel. Hierbij speelt ook de doorlooptijd van opleidingen en trainingen een belangrijke rol. De airline zegt daarover het volgende: ‘… de looptijd tussen een nieuwe collega die wordt aangeworven en het moment waarop die collega effectief volop aan de slag is duurt makkelijk meerdere jaren’. Verder is het voor Brussels Airlines op het moment ook lastig om IT specialisten te vinden.
Ook bij onze zuiderburen is het tekort aan technici in de luchtvaart een uitdaging dus. Brussels Airlines zegt op dit moment geen impact op het vliegschema te voorzien.
Bron foto’s: KLM en Transavia / Infographic: Boeing
Geef een reactie