Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Kunnen we binnen afzienbare tijd in minder dan een uur van Frankfurt naar Schiphol? Of in 10 minuten van Schiphol naar Den Bosch? Zonder het gebruik van een vliegtuig? Als het aan de studenten van de Technische Universiteit Delft ligt wel. Zij zijn bezig met de ontwikkeling van deze enorm snelle verbinding tussen de twee steden.
Wat is de Hyperloop?
Al sinds ongeveer 1800 zijn er ideeën om spoorwegen op luchtdruk te maken. Helaas waren er op kleine successen na geen grote technologische doorbraken en stopte de verdere ontwikkeling. In 2015 startte Elon Musk, bekend van SpaceX en Tesla, de Hyperloop Pod Competition. Er werd een testbaan gebouwd en zowel studententeams als bedrijven deden mee aan de wedstrijd om een succesvol idee te maken voor de Hyperloop. Uiteindelijk wonnen de Delftse studenten van de TU Delft. Het idee van de Hyperloop is om een voertuig in een vacuümbuis snel te laten verplaatsen. De Delftse studenten gaven onlangs aan de Hardt Hyperloop te willen ontwikkelen, een verbinding tussen Schiphol en Frankfurt.
Vaarwel luchtvaart?
De studenten uit Delft onderzoeken nu samen met Schiphol Amsterdam of het haalbaar gaat worden om de buis aan te leggen tussen Schiphol en Frankfurt. Het traject is ongeveer 450 km lang en zal langs 7 stations worden aangelegd. Als het uitgevoerd zal worden zal de Hyperloop stoppen bij verschillende stations in Nederland en Duitsland. Wat te denken van Utrecht, Den Bosch en Eindhoven? Uiteindelijk zal de Hyperloop in ongeveer 50 minuten van Schiphol naar hartje Frankfurt moeten reizen. Als je hetzelfde traject nu zou bereizen per trein ben je ruim 4 uur kwijt. De huidige berekeningen tonen aan dat er 48 miljoen mensen met de Hyperloop kunnen reizen per jaar. Verwacht wordt dat minstens 2 miljoen mensen de Hyperloop zullen gebruiken i.p.v. het vliegtuig. Hierdoor bespaar je een hoop CO2-uitstoot, men schat een reductie van 83.500 ton.
Schiphol Amsterdam ziet de Hardt Hyperloop als een uitdaging om bijvoorbeeld de luchthaven bereikbaar te houden.
Hoe nu verder?
De Delftste studenten hebben inmiddels een bedrijf met twintig medewerkers. Maar alleen met medewerkers kom je nergens. Het is waarschijnlijk een erg duur project. Vijf kilometer Hyperloop kost ongeveer 20 miljoen euro, dus reken maar uit wat het gaat kosten voor 450 km. Er zijn inmiddels al wel enkele investeringen. Vanuit Europa is er vijf miljoen toegezegd, en ook enkele andere investeerders hebben inmiddels toegezegd.
De hoge prijs komt voornamelijk uit de kostbare buizen die nodig zijn om doorheen te reizen. Ze moeten niet te dik, maar zeker niet te dun zijn. Als het laatste gebeurt, dan klappen ze gemakkelijk in elkaar. Men is dus aan het kijken hoe het project zo goedkoop mogelijk kan slagen. Dit zit hem dus voornamelijk in de ontwikkeling van de buizen en de rails. Als ze hier op kunnen besparen, zal het gehele project voordeliger worden en meer haalbaar. Want uiteindelijk zal het geld ook terug verdient moeten worden, en dat ligt aan wat de consument gaat deze betalen? Als het vergelijkbare tarieven zijn als nu met de trein dan gaat het geen succes worden denk ik. Vliegen blijft wellicht dan ook nog goedkoper. We gaan zien wat de toekomst het project te brengen heeft.
Beeldmateriaal: Delft Hyperloop
Geef een reactie