Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorige week landde op Schiphol de eerste KLM-vlucht waarbij gebruikt is gemaakt van digitale paspoortcontrole. De Europese Commissie test de zogenaamde DTC-standaard in samenwerking met de Nederlandse overheid. Passagiers die met KLM van Canada naar Nederland reizen kunnen vrijwillig meedoen aan de pilot. Zij zijn dan een stuk minder tijd kwijt met de paspoortcontrole en grenspassage in Amsterdam.
Digitale paspoortcontrole
Het versnellen van controles op het vliegveld middels digitale paspoortcontrole wordt al op meerdere plekken in te wereld gedaan. En met de wachtrijen van tegenwoordig kan dat flink wat tijd besparen. Zo biedt Delta Air Lines op verschillende Amerikaanse vliegvelden een vergelijkbare service. KLM en Schiphol werken dus mee aan een dergelijke test in Nederland.
De Europese Commissie heeft Nederland namelijk verzocht om de digitale paspoortcontrole in de praktijk op Schiphol te testen. De Europese Commissie heeft Nederland namelijk verzocht om de digitale paspoortcontrole in de praktijk op Schiphol te testen. Daarvoor wordt de Digital Travel Credential 1 (DTC-1) standaard gebruikt. Met DTC-1 kan een passagier zelf informatie van de chip van het paspoort delen met een smartphone.
Passagiers die met KLM vanuit Canada naar Nederland vliegen kunnen daar vrijwillig aan meedoen. Het gaat om non-stop KLM-vluchten van Calgary, Edmonton, Toronto, Vancouver en Montreal naar Amsterdam.
Deze pilot is een samenwerking tussen het Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Koninklijke Marechaussee, de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, KLM en Schiphol. Het Nederlandse bedrijf IDEMIA levert de benodigde technische voorzieningen.
Hoe werkt de digitale paspoortcontrole?
In aanmerking komende passagiers van KLM ontvangen een e-mail of zij mee willen doen aan de test. De passagier kan vooraf de benodigde gegevens van het paspoort uploaden via een speciale app en een selfie. Met deze informatie wordt vooraf al een controle gedaan op de persoonsgegevens. Op Schiphol kan de reiziger bij de speciale DTC-poortjes het paspoort scannen. De vooraf gemaakte foto wordt dan middels een camera gecheckt en als alles in orde is kan de passagier zonder tussenkomst van de Koninklijke Marechaussee doorlopen.
Meedoen kan overigens alleen met een Nederlands, Belgisch of Canadees paspoort. Daarnaast moet de passagier minimaal 18 jaar oud zijn. En het blijft altijd verplicht om het fysieke paspoort mee te nemen. De test loopt nog tot en met 31 maart 2024. Na de evaluatie moet bekeken worden of de digitale paspoortcontrole een uitbreiding krijgt. Vergelijkbare tests vonden ook al plaats in andere EU-landen zoals Finland en Kroatië.
Kortere wachttijden Schiphol
Alhoewel het aantal passagiers op Schiphol omlaag moet zijn KLM en de luchthaven wel blij met de mogelijk kortere wachttijden. Als een deel van de reizigers sneller de grens kan passeren middels een digitale controle kan dat namelijk voor de autoriteiten betekenen dat zij andere passagiers ook sneller kan helpen. Staatssecretaris Eric van der Burg is in ieder geval enthousiast en ziet de digitale paspoortcontrole op Schiphol binnen enkele jaren dagelijkse praktijk worden.
Wij kijken dagelijks naar hoe we de reis van onze passagiers van begin tot eind nog comfortabeler en aangenamer kunnen maken. Als luchtvaartmaatschappij is KLM verantwoordelijk voor de paspoortcontroles bij het inchecken en boarden. Digitalisering geeft ons de mogelijkheid om de controles voor onze klanten sneller en efficiënter te laten verlopen, namelijk thuis al. Om dat goed te doen is wet- en regelgeving nodig. Daarom zijn wij blij dat we aan deze proef van de Nederlandse overheid kunnen meedoen zodat we onze expertise kunnen delen en onze dienstverlening verbeteren. – Barry ter Voert, Chief Experience Officer (CXO) en EVP Business Development bij KLM
Bron foto’s: Schiphol/Roger Cremers
Geef een reactie