KLM zette Schiphol onder druk om krimp tegen te gaan2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM zou luchthaven Schiphol onder druk hebben gezet om een rapport waar belangrijke doorberekeningen met betrekking tot het milieu instaan niet te publiceren. De luchthaven gaf zelf ongeveer een jaar geleden aan eigenlijk ook geen krimp te willen.

KLM zette Schiphol onder druk

Volgens de NOS zou KLM er baat bij hebben dat het rapport niet zou worden gepubliceerd. In het rapport zouden namelijk de gevolgen staan over het heffen van een hoge vliegtaks op overstappende passagiers. Aangezien Schiphol nu eenmaal grotendeels een doorvoerluchthaven is moet KLM het veel hebben van overstappende passagiers. Als al die passagiers meer moeten betalen voor een ticket zullen zij liever via een andere luchthaven vliegen. Om dat te voorkomen zou KLM Luchthaven Schiphol onder druk hebben gezet het rapport niet te publiceren. De resultaten van het onderzoek die in het rapport zouden staan zouden van de onderzoeksbureaus SEO en CE Delft komen. KLM zou een dreigmail naar Schiphol hebben gestuurd waarin zou staan dat de luchthaven aansprakelijk zou zijn mocht het rapport naar buiten komen.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200
KLM zette Schiphol onder druk om krimp te voorkomen. (Foto: InsideFlyer – Marco)

Alhoewel er sprake van druk zou zijn geweest willen zowel KLM als Schiphol naar buiten komen met de toon het rapport gezamenlijk niet publiceren. Een woordvoerder van KLM spreekt van een productieve samenwerking met Schiphol waar geen ruimte is voor een welles-nietes spelletje. “We hebben nu eenmaal weleens pittige discussies over wat wel en niet gepubliceerd kan worden”, legt een woordvoerder uit. Dat KLM en Schiphol het de komende jaren meer van overstappende passagiers moet hebben blijkt ook uit het feit dat steeds meer Nederlanders vanaf luchthavens net over de grens gaan vliegen. Hier schreven we onlangs nog een artikel over. Dan wegen dit soort rapporten natuurlijk extra zwaar mee.

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *