Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Thai Airways biedt verschillende soorten business class cabines aan. Het Star Alliance lid biedt een staggered configuratie aan op de A380 en A350 en deze stoelen vind je ook terug op een aantal Boeing 777 toestellen. Deze business class zul je vooral op longheul vluchten tegenkomen, zoals bijvoorbeeld op de A380 van Frankfurt naar Bangkok. Binnen Azië en zelfs binnen Thailand worden ook long haul toestellen ingezet. Op een aantal routes in Thailand wordt zelfs de Boeing 747 ingezet! Op mijn vlucht van Kuala Lumpur naar Bangkok zat ik in de oude business class.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.
Thai Airways Royal Silk Lounge Kuala Lumpur
Na een aangenaam verblijf in het Hilton Kuala Lumpur nam ik de metro en airport express naar Kuala Lumpur International airport terminal 1 waar ik incheckte voor mijn vlucht. Ik had een enkele reis in business class geboekt bij Thai Airways naar Phuket via Bangkok. Op mijn eerste vlucht zou ik vliegen in een Boeing 777-300 en vervolgens op een A330 naar Phuket. Helaas was er geen plekje aan het raam meer beschikbaar waardoor ik een gangpad zitplaats in de middelste rij kreeg toegewezen.
De vriendelijke mevrouw legde uit dat ik voor mijn vlucht toegang had tot de Thai Airways Royal Silk Lounge en deze bevindt zich in de satellietterminal. Na de veiligheidscontrole en een ritje met de monorail stond ik een klein half uurtje later dan voor de ingang van de lounge.
Ik vind het altijd mooi dat een airline een eigen lounge heeft op een luchthaven. Wel best gek dat Thai Airways een eigen lounge heeft op Kuala Lumpur, aangezien Bangkok de enige bestemming is die de maatschappij aanvliegt vanaf Kuala Lumpur.
Helaas had ik niet veel tijd in de lounge, maar gelukkig kon ik nog wel een aantal foto’s nemen en was er tijd voor een hapje en een drankje. Het was niet heel druk in de lounge waardoor ik mooi wat foto’s kon maken.
De lounge biedt een mooi uitzicht op de vliegtuigen. Het buffet is niet heel erg bijzonder, je vindt er een kleine selectie aan hapjes en drankjes. Een groot buffet is ook niet nodig, aangezien de meeste passagiers met Thai Airways naar Bangkok vliegen en deze vlucht duurt nog geen eens 2 uur. In tegenstelling tot in de lounges van Malaysia Airlines biedt Thai Airways wel alcohol aan in de lounge.
Ook de service in de lounge is prima, er loopt genoeg personeel rond om op te ruimen en de gasten te bedienen. Ook worden er boarding calls gedaan. Mijn vlucht had een kleine vertraging, maar dat vond ik niet zo erg. Ik was immers al iets later en nam daarom nog maar een drankje en genoot wat van het uitzicht op de vliegtuigen. Een half uurtje later was het tijd om naar de gate te gaan.
Royal Silk Business Class
Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 777-300 en dit toestel beschikt over 34 angle-flat seats in een 2-3-2 configuratie. Deze opstelling zien we tegenwoordig steeds minder in een business class en heeft meer iets weg van premium economy.
Verder beschikt deze Boeing 777-300 over 330 stoelen in economy class. Ik kwam het toestel via de eerste deur binnen en daardoor kon ik dus direct rechtsaf gaan. Ik was als een van de eersten aan boord en direct viel me op hoeveel beenruimte deze business class stoelen bieden.
Zoals ik al eerder aangaf was er helaas geen plekje aan het raam meer beschikbaar, maar gelukkig had ik wel een hele rij voor mezelf. Ik had stoel 15F.
Op de leuning van iedere zitplaats lagen mooie blaadjes en deze zag ik ook op eerdere vluchten met Thai Airways. Voor me trof ik een ontzettend groot in-flightentertainmentscherm aan en nogmaals viel me op hoeveel beenruimte deze stoelen hebben.
Op mijn stoel lag verder een kussen, een deken en een koptelefoon. Aan mijn rechterkant vond ik de stoelbediening, helaas kan de stoel niet helemaal plat.
De vriendelijke mevrouw stelde haar keurig voor en vroeg wat ik wilde drinken. Na een aantal vluchten met het droge Royal Brunei Airlines en wat binnenlandse business class vluchten met Malaysia Airlines kon ik eindelijk weer champagne aan boord krijgen.
En niet zomaar een champagne, want toen ik de fles wat van naderbij bestudeerde, zag ik dat het om de Veuve Clicquot champagne ging en deze werd ook geserveerd op mijn first class vlucht met Qantas van Melbourne naar Singapore, een meevaller dus!
Het voelde erg fijn om weer champagne te hebben tijdens het boarden, de crew kwam zelfs nogmaals langs met een refill! De Boeing 777-300 is een behoorlijk groot toestel en het duurde nog wel even voordat iedereen aan boord was.
Service
Na het opstijgen werden warme doekjes uitgedeeld en werd en kwam de crew vragen wat ik van het menu wilde bestellen. Helaas waren niet alle maaltijden meer beschikbaar waardoor mijn keuze beperkt was. Gelukkig was mijn vleesmaaltijd met groente nog wel beschikbaar. Voor het eten nam ik nog een champagne. Tijdens eerdere vluchten met Thai Airways was ik erg tevreden over het eten en drinken en dat was ook tijdens deze vlucht het geval.
Het eten ziet er niet alleen lekker uit, maar het smaakt ook lekker. Op dit punt scoort Thai Airways beter dan wat Malaysia Airlines in business class op intra-aziatische routes aanbiedt. Ook de service is uitstekend en van Thais personeel verwacht je natuurlijk altijd een glimlach!
Na deze heerlijke maaltijd duurde het niet lang voordat we in Bangkok zouden aankomen. Voor de landing nam ik nog even een kijkje in het business class toilet. Business class passagiers hebben toegang tot twee toiletten en deze bevinden zich voorin het vliegtuig.
Even later stonden we alweer aan de grond in Bangkok en nadat ik de crew had bedankt voor de uitstekende service, verliet ik het toestel om vervolgens door de paspoortcontrole te gaan.
Domestic Royal Silk Lounge Bangkok
Voor mijn volgende vlucht had ik als business class passagier ook toegang tot de Deomestic Royal Silk Lounge in Bangkok. De lounge zelf is vrij groot en viel me behoorlijk mee.
Helaas biedt de lounge geen mooi uitzicht op de vliegtuigen, maar de faciliteiten in de lounge zijn prima. Er is een uitgebreid buffet, een aantal computers en een rust- en werkruimte te vinden.
Ik had nog een uur de tijd voor het boarden van mijn vlucht naar Phuket zou beginnen, dus ik had nog alle tijd om wat foto’s maken van deze lounge en te genieten van het eten en drinken hier.
Vervolgens begaf ik me bij de gate om te boarden voor mijn volgende vlucht. Deze vlucht in business class is vrijwel identiek aan mijn A330 business class vlucht van Hanoi naar Bangkok.
Geef een reactie