Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In mijn laatste review liet ik al even het licht schijnen op mijn reis met de TGV van Parijs naar Barcelona. Onze reis stopte gelukkig niet hier! In deze review vervolgen we onze reis en laten we ons meevoeren door de Renfe Intercity van Barcelona naar de stad van de Paella. We hebben het natuurlijk over Valencia!
Renfe: Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles
Renfe werd hierboven al even kort genoemd. De officiële naam is Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles, een hele mond vol dus. Niet voor niets dat zowel de Spanjaarden als de toeristen liever de afkorting gebruiken. De passagierstreinen van deze nationale spoorwegmaatschappij kunnen als volgt onderverdeeld worden:
- AVE: hogesnelheidstreinen,
- Lange afstand treinen waaronder Talgo, de Intercity en nachttreinen,
- Regionale treinen,
- Voorstad treinen.
De keuze is dus reuze met maar liefst 5.000 treinen die elke dag weer de passagiers van A naar B brengen. Het aanbod van de verschillende passagierstreinen maakt het mogelijk om van het meest noordelijke deel van Spanje af te reizen naar het meest zuidelijke puntje. Met Renfe stopt de reis bovendien niet bij de grens. Dankzij een partnerschap met de Franse SNCF treinen reis je tevens naar steden zoals Marseille, Lyon en Parijs.
Boeken Renfe Intercity ticket: Barcelona – Valencia
Voor het boeken van dit treinticket van Barcelona naar Valencia ben ik uitgekomen op de eigen website van Renfe, gezien de tickets niet gekocht kunnen worden via NS International. Mocht je het Spaans nog niet machtig genoeg zijn kun je bovenin direct de taal wijzigen naar Engels. Met gelijk bovenaan de zoekbalk vul je eenvoudig genoeg je gewenste vertrek- en aankomstbestemming in. Na het invullen van de gewenste data krijg je direct inzicht in alle mogelijke treinen die op die dag zullen rijden. Zoals we al hebben gezien heb je bij Renfe de keuze uit een aantal verschillende passagierstreinen, elke trein met een eigen prijskaartje, route en reisduur.
Voor onze datum hebben we uiteindelijk € 19,95 per persoon betaald voor een comfort stoel in de Intercity van Renfe. Vergeleken met de prijs die je voor dezelfde afstand zou moeten betalen met bijvoorbeeld onze eigen spoorwegmaatschappij leek ons dit echt een koopje en was de bevestigingsknop al snel gevonden. Op de website van Renfe kan je zowel met debit als met credit kaart betalen, inclusief American Express. Er bestaat zelfs een American Express Renfe kaart waarmee je tevens punten kunt sparen.
Vergeleken met de andere mogelijkheden was dit de meest voordeligste optie, maar niet de snelste. Met de Euromed trein zouden we namelijk ongeveer 40 minuten eerder op bestemming zijn, maar dan wel tegen haast de dubbele prijs. Met de tijd aan onze zijde was de keuze dan ook snel gemaakt. Wellicht als je minder tijd hebt zou dit een betere optie kunnen zijn.
Bagage:
Aan boord van de Intercity mag je in totaal 3 stuks handbagage meenemen, mits deze niet zwaarder wegen dan 25 kilo. De maximale afmeting bedraagt 85x55x35 cm, ter vergelijking met een handbagage trolley. Tijdens de reis zijn we hier niet op gecontroleerd. Ook tijdens het inchecken wordt er alleen maar naar je ticket gevraagd en wordt er niet naar je bagage omgekeken. Het lijkt er dan ook op dat dit aardig flexibel is in de praktijk.
Ticketvoorwaarden:
Tijdens het boekingsproces bepaal je zelf de voorwaarden van je ticket. In totaal zijn er drie verschillende opties:
- Básico: oftewel de standaardoptie.
Het woord zegt al heel veel over deze optie. Bij annulering of aanpassing van je ticket ben je namelijk alles kwijt. Je kunt nog wel tegen een kleine meerprijs kiezen voor een standaard of comfort stoel. Geen eerste of tweede klasse dus hier, maar wel een verschil in de ruimte die beide stoelen bieden.
- Elige: voor meer flexibiliteit.
Kies je hiervoor betaal je 30% van de ticketprijs bij een eventuele annulering en 20% bij het veranderen van je ticket.
- Premium: voor de all-in liefhebbers.
Bij annulering binnen 6 dagen betaal je slechts 5% van de ticketprijs en verander je jouw ticket zonder enige kosten. Zitten doe je op een XL comfort stoel met eten en drinken inbegrepen in de prijs. Hiervoor betaal je vaak wel het dubbele in vergelijking met de standaard optie. Je moet er dus wel wat voor over hebben!
Onze ervaring aan boord van de Intercity naar Valencia
Onze ervaring met de Intercity van Barcelona en Valencia begon aardig chaotisch. Dit lag uiteraard niet aan de trein, maar aan de incheck procedure op het station. Wanneer je de vertrekhal binnenstapt heb je direct aan de rechterkant alle vertrekkende lange afstandstreinen. Je denkt dan ook: hier moet ik zijn! Gelukkig spreken we een goed woordje Spaans en kwamen we er al snel achter dat de Intercity van een heel ander platform zou vertrekken.
Met uiteindelijk nog maar 10 minuten te gaan en een rij die voor onze ogen steeds langer werd, begon mijn oer-Nederlandse hartje toch wel iets sneller te kloppen. We begrepen eigenlijk niet waarom alle passagiers opgehouden werden bovenaan het perron. Daarna was het even worstelen met zoveel mensen langs de enige roltrap naar beneden, maar gelukkig had iedereen net zoveel zin als ons om verder te reizen en liep het uiteindelijk toch goed door. Voor we het wisten zaten we in ons toegewezen rijtuig, je stoelen en het rijtuig worden dan ook al tijdens het boeken voor je bepaald.
Dag Barcelona, hallo Valencia
We zwaaiden het bruisende Barcelona uit en namen de trein eens goed in ons op. Je merkt gelijk op dat deze intercity er veel moderner uitziet dan de TGV, waarmee we vanuit Parijs al eerder naar Barcelona reisden. In vergelijking met de eerste klasse van deze trein, vind ik persoonlijk de comfort stoelen niet vergelijkbaar met de 1e klasse in de Thalys of de TGV. Dit is misschien dan ook de reden waarom deze ook niet zo genoemd wordt.
Naast dat de stoelen iets krapper aanvoelen, waren deze zeker niet onaardig. Wederom heb je tot je beschikking een uitklapbaar tafeltje, een steun voor je voeten en een opberggedeelte. Gezien je over minder beenruimte beschikt dien je al je handbagage boven in de rekken te leggen. De rest van je bagage kan je gelijk bij binnenkomst stallen in de handige rekken die hiervoor zijn aangebracht.
Gezien de stoelen een stuk minder groot en hoog zijn voelt de ambiance in de trein wel wat opener aan. Ook zeker moderner met een handige usb aansluiting tussen beide stoelen om je elektronische apparaten op te kunnen laden. Hier tref je tevens een aantal andere knoppen aan die veel weg hebben van de stoelleuningen in het vliegtuig.
Flamingo’s?
De reis duurt in totaal ruim 3,5 uur. Wederom zorgt het uitzicht voor het ideale vermaak. Persoonlijk vond ik deze route het mooiste. Je reist dan ook direct langs de kust, welke je vergezeld tot aan Valencia toe aan je linkerzijde. Ik verbaasde me echt over hoe dicht we hierlangs reden. Je kon het water haast bijna aanraken naar mijn verbeelding.
Op een gegeven moment moesten we ook even goed kijken, want klopt het wel echt wat we nu zien? Al reizend langs de kust van de Middellandse Zee zagen we gewoon van het een op andere moment flamingo’s in het water staan. Echt een bijzonder en mooi moment, naast alle authentieke Spaanse dorpjes die aan je voorbij razen. Helaas door onze verbazing, snelheid van de trein en weerspiegeling van de ruit is een foto nog niet zo makkelijk gemaakt. Kortom echt een mooie route langs de kust van Spanje in comfortabele stoelen en dat allemaal voor een super prijsje!
Geef een reactie