Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De langverwachte Premium Economy cabine van KLM, genaamd Premium Comfort, is inmiddels op steeds meer toestellen beschikbaar. Tijdens een recente reis naar de VS vloog ik met KLM in deze nieuwe reisklasse van Amsterdam naar Los Angeles. In deze review lees je alles over mijn ervaringen met de KLM Premium Comfort cabine in de Boeing 787-10 Dreamliner.
Boeking bij KLM
Voordat we beginnen aan de review van het KLM Premium Comfort product, kort wat over het boeken van de vluchten. Nu het aantal bestemmingen met Premium Comfort aanbod steeds groter wordt houd ik regelmatig de prijzen in de gaten. Een tijdje terug viel mij een mooi tarief op voor een reis naar de Verenigde Staten. Onder meer Kansas City, St. Louis en Chicago stonden al langer op mijn lijstje, dus een goede reden om te boeken. De reis gaat vanuit Antwerpen met de Thalys naar Schiphol, om vervolgens over te stappen op een KLM-vlucht naar Los Angeles. Vanuit Los Angeles vlieg ik verder naar Salt Lake City en uiteindelijk Kansas City. De laatste twee vluchten zijn met Delta in Comfort+.
Het lange stuk vanuit Amsterdam naar Los Angeles is dus met KLM in Premium Comfort en daar gaat deze review over. De terugweg vanuit Chicago gaat overigens naar Amsterdam, met een overstap op New York JFK. Het laatste stuk ga ik wederom per Thalys van Amsterdam naar Antwerpen.
Deze boeking deed ik online via de website van KLM. Mocht er namelijk onverhoopt wat wijzigen in de plannen dan is de service van KLM zelf vaak beter dan die van een tussenpersoon zoals een reisbureau of boekingsplatform. Zeker als je gebruik kunt maken van de Platinum Servicelijn, de speciale klantenservice voor Flying Blue Platinum deelnemers.
De reis van Antwerpen naar Kansas en weer terug naar Antwerpen kostte mij in totaal € 1.202 voor een retour. Dit is inclusief belastingen en toeslagen. Ik heb het vliegticket zoals altijd betaald met mijn American Express Flying Blue Platinum Card. Hierdoor ga ik verzekerd op reis en spaar ik extra miles over het uitgegeven bedrag.
Benieuwd naar een overzicht van de beste American Express kaarten? Check dan ons artikel waar we de kaarten vergelijken.
Overigens heb ik ook de CO2-uitstoot van mijn vlucht deels met Sustainable Aviation Fuel (SAF) gecompenseerd. Hiervoor betaalde ik een toeslag van ongeveer € 50. KLM beloont dit met 1 extra XP per gecompenseerde € 10. In mijn geval dus 5XP extra.
Treinreis Antwerpen – Schiphol met Thalys
Het eerste deel van de reis start dus in Antwerpen. Ik woon in Noord-Brabant, dus dat is voor mij net iets dichterbij dan Schiphol. We rijden op tijd weg om bij het loket van Antwerpen Centraal onze treintickets op te halen. Zorg dat je echt op tijd aanwezig bent bij het loket, want de wachttijden kunnen hier flink oplopen. Ik adviseer minimaal 45 minuten voor vertrek aanwezig te zijn zodat je de trein niet mist. Het is overigens ook mogelijk om met hetzelfde ticket een trein eerder of later te nemen. Maar of dat kan is afhankelijk van de drukte en natuurlijk je aansluiting in Amsterdam.
Na controle van de paspoorten krijg ik de treintickets overhandigd en kunnen we naar het perron. We hebben 2e klasse stoelen toegewezen gekregen in het achterste rijtuig. Soms krijgen Flying Blue elite deelnemers 1e klasse stoelen toegewezen. Op dit perron in Antwerpen staan helaas geen markeringen waar de rijtuigen stoppen. Dat zie je helaas pas als de trein aankomt op het station. Overigens is het eerste rijtuig vaak niet #1, dit kan ook al een hoger nummer zijn.
De Thalys heeft vandaag een kleine vertraging van tien minuten en vertrekt ook van een ander spoor dan normaal. Gelukkig hebben we genoeg tijd voor de overstap in Amsterdam. De rit duurt normaal iets minder dan een uur, maar vandaag dus iets langer. De bagage kunnen we kwijt in de vakken boven de stoelen. Deze zijn groot genoeg voor een normale koffer. Bagage kun je ook kwijt in het gedeelte tussen de coupés in, alleen dan heb je er zelf geen zicht op. Dat zou ik persoonlijk niet aanraden.
Benieuwd naar onze ervaringen met eerdere treinreizen met hogesnelheids- en langeafstandstreinen? Check dan eens deze reviews en filmpjes!
Check-in en security check
Wat later dan gepland komen we iets na 11.30 uur aan op het station Schiphol Airport. Met de koffers in de hand wandelen we richting de check-in in Vertrekhal 1. De overstaptijd is 1 uur en 40 minuten. Maar dat is gerekend tot de vertrektijd van de vlucht. Aangezien boarding al om 12.15 uur is moeten we toch een beetje opschieten. Gelukkig krijgen Premium Comfort passagiers van KLM ook toegang tot SkyPriority en dat scheelt zeker qua wachttijd bij de check-in, bagageafgifte, security en boarding. Vanuit mijn Flying Blue Platinum status had ik echter al toegang tot SkyPriority services. Maar als je dit dus niet hebt geeft Premium Comfort nog een extra voordeel.
Lees meer over hoe SkyPriority op Schiphol precies werkt in dit artikel.
Na het inchecken van de bagage kunnen we door naar de priority security filter. Deze bevindt zich gelijk boven de KLM Business Class / SkyPriority check-in balies. Gelukkig is de rij hier niet zo lang en zijn we, inclusief een routinecontrole, zo door de security en geautomatiseerde paspoortcontrole. We wandelen echter wel meteen door naar de gate E19 waar onze vlucht vertrekt. Geen loungebezoek dus deze keer in verband met de beperkte tijd. Maar gezien de diverse overstappen komt dat loungebezoek elders wel goed.
Premium Comfort passagiers hebben overigens geen standaard toegang tot de KLM Crown Lounge op Schiphol. Ben je Flying Blue Gold of Platinum deelnemer? Dan heb je altijd toegang als je met een SkyTeam maatschappij vliegt, ongeacht reisklasse. Premium Comfort passagiers kunnen wel loungetoegang kopen.
InsideFlyer heeft uiteraard alle KLM Crown Lounges op Schiphol al eens bezocht en beoordeeld. Meer details over onze ervaringen met de intercontinentale lounge 52 lees je deze KLM Crown Lounge review en InsideLook.
Boarding
De boarding voor de KL603 naar Los Angeles start mooi op tijd om 12.15 uur. Eerst krijgen gezinnen die reizen met kleine kinderen en passagiers die slecht ter been zijn de mogelijkheid om te boarden. Daarna start Zone 1 voor World Business Class passagiers, gevolg door Zone 2 voor Premium Comfort en SkyTeam Elite Plus deelnemers. Economy Class passagiers en SkyTeam Elite deelnemers boarden in de daaropvolgende zones. Ik moet zeggen dat KLM de boarding volgens zone hier duidelijk en strikt opvolgt. Ik heb regelmatig meegemaakt boarding juist erg rommelig en onduidelijk verliep, maar de ground staff had het vanochtend goed voor elkaar.
Zodra Zone 2 wordt aangekondigd overhandig ik mijn boarding pass voor controle. Nadat ik ‘groen licht’ krijg mag ik boarden via de jet bridge. Eenmaal aan boord word ik vriendelijk de weg gewezen. Mijn stoel is 15C. Dat is direct rechts bij binnenkomst. World Business Class passagiers gaan direct links bij binnenkomst. Economy Comfort en Economy Class passagiers lopen via Premium Comfort naar hun zitplaats. Als alle passagiers aan boord zijn start de piloot de motoren van deze Boeing 787-10 Dreamliner. We kunnen op tijd richting de startbaan!
KLM Premium Comfort review
Het is voor mij de eerste keer dat ik Premium Comfort van KLM vlieg. In de afgelopen jaren heb ik bij KLM heel wat Economy, Economy Comfort en ook Europe en World Business Class vluchten gemaakt. Leuk dus om de nieuwe cabine nu te reviewen!
De eerste indruk is erg goed. De Premium Comfort cabine ziet er strak uit en het is meteen duidelijk dat het een andere reisklasse betreft tussen Economy Class en World Business Class in. De stoelen staan in een 2-3-2 opstelling van vier rijen, in totaal 28 stoelen dus. De cabine is gescheiden van de andere reisklassen middels een vaste wand en gordijntjes, net als bij World Business Class dus. Voor de Premium Comfort cabine vind je ook de galley. De toiletten voorin het toestel zijn nog steeds gereserveerd voor World Business Class passagiers. Premium Comfort passagiers maken dus gebruik van de toiletten in het Economy Class gedeelte.
Wat mij qua cabine ook opvalt is de breedte van de stoel. Die is namelijk van dezelfde breedte als in World Business Class, een stuk breder dan in Economy dus. Ook zijn er twee ruime armsteunen. Het inflight entertainment is ook van een ander kaliber dan in Economy. Het scherm is een stukje groter en lijkt ook helderder. De stoelen zijn voorzien van een stevig kussen dat niet te hard aanvoelt. Verder zijn er twee stoelzakken en een dubbele voetsteun. De stoel kan een stuk verder naar achteren dan in Economy, maar kan niet helemaal plat zoals in WBC. De beenruimte is ruim te noemen. De hoofdsteun is ook een stukje groter dan in Economy en is op vier manieren instelbaar.
De uitstraling van de cabine is zoals je van KLM kan verwachten. Ingetogen lichtere en donkere blauwe tinten wisselen elkaar af. De vloerbedekking is donkerblauw met lichtblauwe accenten. Deze is gemaakt van gerecyclede cabin crew kleding. Tot slot zorgt de Boeing mood lighting nog voor wat extra sfeer aan boord. Bij binnenkomst ligt er op de stoel een kussentje, blauwe fleecedeken en zwarte koptelefoon klaar.
De bagagebakken zijn hetzelfde als elders in het vliegtuig. Echter, omdat er minder stoelen in dit gedeelte staan dan in Economy, is er meer dan genoeg ruimte om je tas kwijt te kunnen.
Comfort KLM Premium Economy
Deze Boeing 787-10 Dreamliner heeft registratie PH-BKL en draagt de naam ‘Blauw druifje’. KLM heeft dit vliegtuig sinds eind vorig jaar in dienst, een hele nieuwe kist dus. De airline heeft op het moment acht van deze toestellen in de vloot.
Het comfort van de KLM Premium Comfort is me erg goed bevallen. Doordat de stoel veel breder is heb je veel meer ruimte om je te bewegen. Dat maakt een lange zit als een vlucht naar Los Angeles (zo’n 11 uur) gelijk een stuk comfortabeler. Het is natuurlijk geen WBC, maar de rugleuning kan veel verder naar achteren dan in Economy. Daardoor is een dutje doen ook wat makkelijker. Nadeel is wel wat de stoel voor je ook verder naar achteren komt. Dat maakt het weer minder makkelijk als je naar het toilet moet of even de benen wil strekken.
Wat wel tegenviel is het niveau van de schoonmaak. Toen ik plaatsnam zag ik meteen enkele vlekken op de bekleding en etensresten op de armsteunen. De cabin crew kwam wel meteen om dit in orde te maken gelukkig. Op andere plekken was het gebrek aan schoonmaak ook terug te zien helaas. Hier moet KLM wel op letten, gezien het feit dit af doe aan de ervaring van een nieuwe cabine.
Zoals ik helaas gewend ben van KLM zijn er ook op deze vlucht problemen met de WiFi. Eigenlijk werkte deze service ten minste de helft van de vlucht niet. Tot grote teleurstelling (en frustratie) van enkele passagiers die graag nog wat werk wilden verzetten met internetverbinding. Helaas dus. Gelukkig kwam de verbinding de laatste paar uur van de vlucht nog wel tot stand. De crew leek dit overigens niet echt als een probleem te ervaren.
Sustainable Amenity kit
Als we eenmaal in de lucht zijn krijgen alle Premium Comfort passagiers een amenity kit uitgereikt. Dit is een tasje gemaakt van gerecycled oceaanplastic met daarin een slaapmasker, bamboo tandenborstel met tandpasta, pen en oordopjes. Het Premium Comfort tasje is volgens KLM opnieuw te gebruiken als bijvoorbeeld waszak, handig om te weten voor de review. Mede doordat je een amenity kit krijgt maak Premium Comfort ook echt een aparte reisklasse. Persoonlijk vind ik de kit wel wat minimaal. Een extra verzorgingsproduct zoals een handcrème zou het net wat completer maken. Veel passagiers namen de kit na de vlucht niet mee.
Premium Comfort Service aan boord
De service in de Premium Comfort klasse is anders dan in Economy. Ik wilde deze dan ook graag eens zelf ervaren. Bij de amenity kit werd ook een kleine menukaart uitgedeeld. Net als in World Business Class is hierop het vluchtnummer en de datum gedrukt. Op het menu staan de drankjes en maaltijden die je kunt bestellen. Heel netjes dus.
Na het opstijgen volgt er als eerste een drankservice, waarbij ook een zakje zoute notenmix wordt geserveerd. Er is keuze uit diverse frisdranken, wijn, bier en sterke dranken. Speciaal voor Premium Comfort heeft KLM samen met Bols ook een cocktail ontwikkeld die aan boord wordt geserveerd. Deze Bols Espresso Martini is enkel te bestellen in Premium Comfort. Ik moet zeggen dat de cocktail prima smaakt. Hij is wel wat zoeter dan je zou verwachten, maar er is natuurlijk geen bartender aan boord. Leuk dat dit exclusief in Premium Comfort beschikbaar is.
Op de menukaart is er voor het diner keuze uit drie hoofdgerechten, geserveerd met een voorgerecht en bijgerecht. Het voorgerecht is een waldorfsalade met rozijnen, walnoten en olijven, geserveerd met een pittige crème van mierikswortel. Het bijgerecht is een tapas van Beemster kaas, blauwe kaas en verse druiven. Als hoofdgerecht is er keuze uit een maaltijd met vlees of kip, vis of vegetarisch. De eerste keuze is Gado Gado met kip, boontjes, rijst, ingemaakte groenten en satésaus van cashewnoten. De tweede keuze is zalm Vadouvan met zoete aardappelpuree, geroosterde wortels, tuinbonen en sojabonen. Tot slot is er een koude vegetarische Caponate salade van artisjok, olijven, cherrytomaatjes, witte kaas en komkommer. Als dessert wordt er een bekertje stroopwafelijs geserveerd.
Voor het hoofdgerecht koos ik de zalm die erg goed smaakte. Datzelfde geldt voor het voor- en bijgerecht. KLM is er in deze klasse naar mijn mening in geslaagd om een onderscheidend menu aan te bieden met een betere kwaliteit dan Economy Class. Eerlijk gezegd doen de maaltijden op deze uitgaande vlucht niet onder voor mijn eerdere ervaringen in World Business Class.
Omdat het een lange vlucht betreft zorgt de crew nog voor een ‘Sky Break’ service. Daarbij is keuze uit een broodje Hollandse kroket met mosterd of een sandwich. Ik ga hier voor de sandwich, maar die valt wat tegen. Het is in principe dezelfde sandwich zoals die in Economy ook op short en medium haul vluchten wordt aangeboden. In de galley is overigens ook een aanbod van zoete en hartige snacks beschikbaar. Deze selectie is hetzelfde als in Economy Class. Het bestellen van extra drankjes is gedurende de gehele vlucht mogelijk.
Net voor de landing serveert de crew nog een lichte maaltijd. Het gaat om een pokébowl met pulled duck, edamame bonen, wortel, komkommer en sushirijst, geserveerd met een wasabicrème. Het dessert is een klein appeltaartje. Omdat ik geen vlees eet vroeg ik om een vegetarisch alternatief. Ik kreeg daarom een vegetarische empanada van de World Business Class service aangeboden. Alhoewel het jammer is dat er bij deze maaltijd geen alternatief zonder vlees op het menu staat is het netjes dat er meegedacht wordt met iets anders. De empanada heeft overigens weinig smaak.
KLM Inflight Entertainment
Zoals ik al eerder heb benoemd is het inflight entertainment scherm in de KLM Premium Comfort een stukje groter dan in Economy en Economy Comfort, belangrijk om in deze review te benoemen. Het scherm lijkt ook helderder en de kleuren komen beter uit de verf. Qua content is er geen verschil met de andere cabines. Deze keer heeft KLM gelukkig weer allerlei nieuwe films en series toegevoegd. Voor dat ik het weet heb ik er alweer twee spannende films opzitten.
Het touchscreen scherm is gemakkeljik bedienen. In tegenstelling tot World Business Class is er in Premium Comfort geen aparte afstandsbediening met touchscreen. De bedrade hoofdtelefoon die KLM aanbiedt beschikt over noise canceling technologie en is gemakkelijk aan te sluiten. Helaas heeft mijn medereiziger wat problemen met de hoofdtelefoon aangezien deze niet werkt. Gelukkig heeft de crew nog een vervanging liggen. Er zijn meerdere passagiers met hetzelfde probleem, het nieuwe IFE lijkt dus wat dat betreft nog niet helemaal goed te werken.
Het is ook mogelijk om je eigen hoofdtelefoon te gebruiken. Deze kun je via een mini jack aansluiting verbinden. Een draadloze verbinding is helaas niet mogelijk. Zelf maak ik gebruik van de Sennheiser Momentum 4. Deze draadloze hoofdtelefoon beschikt over een goede noise canceling techniek en helder geluid. Binnenkort publiceer ik een aparte review van deze hoofdtelefoon.
KLM Flying Blue
Tot slot in deze review over de KLM Premium Comfort cabine nog wat details over het frequent flyer programma. Als Flying Blue Platinum deelnemers geniet ik doorgaans van diverse voordelen bij het vliegen met SkyTeam maatschappijen. Denk aan SkyPriority, gratis extra bagagetoelage, loungetoegang en gratis selectie van Economy Comfort stoelen. Daarnaast verdien ik meer miles door de elite bonus van 75%.
Als je geen Flying Blue lid bent of nog geen elite status hebt opgebouwd dat biedt reizen in Premium Comfort wat extra voordelen. Allereerst heb je een ruimere bagagetoelage van twee stuks ruimbagage. Daarnaast krijg je toegang tot SkyPriority services. Als Flying Blue Platinum lid was ik daarin echter al voorzien.
De vlucht van Amsterdam naar Los Angeles leverde 4.124 (inclusief status bonus) en 24 XP op. Voor de terugweg geldt hetzelfde. De totale boeking verdiende ik 11.446 miles en 60 XP. Door mijn American Express Flying Blue Platinum kaart te gebruiken voor de betaling van het ticket verdiende ik ook nog eens 2 miles per euro extra. Dat zijn er dus ruim 2.400 extra. In totaal gaat het dan om bijna 14.000 miles.
Bron foto’s Review KLM Premium Comfort: InsideFlyer – Christian
Jean-Marc van der Kolk zegt
@Christian. Mooie prijs, 1202 euro voor round trip. Er wordt veel geklaagd over prijzen van KLM tickets. Dat is duidelijk niet altijd terecht!
Ik snap deze opmerking niet: “Wat mij qua cabine ook opvalt is de breedte van de stoel. Die is namelijk van dezelfde breedte als in World Business Class, een stuk breder dan in Economy dus. “. Bedoel je echt dat de breedte van de stoelen gelijk is aan die in Business Class? Dat kan toch niet, met een 2-2-2 opstelling in Business Class en een 2-3-2 opstelling in Premium Comfort? Ik heb zelf nog geen ervaring met de KLM Premium Comfort. Ik heb wel ervaring met de Delta en Air France Premium Economy opties. De KLM Business Class stoelen zijn duidelijk breder dan de Delta/Air France Premium Economy stoelen. Als dit klopt dan is de KLM Premium Comfort offering beter dan ik wist.
Van Gooiland zegt
“Veel passagiers namen de kit na de vlucht niet mee.”
Nogal wiedes. In die kit zit zo te zien niks waar je na de vlucht nog wat aan hebt. Na de vlucht kan KLM ze allemaal nog een keertje recyclen, om zich vervolgens weer flink op de groene borst te kloppen.
Cor zegt
KLM is te optimistisch in de beschikbaarheid van deze klasse.
Mijn boeking voor deze klasse is door KLM gewoon omgezet naar Economy zonder een redelijk alternatief te bieden.
Kolk zegt
De huidige kit is niet heel interessant om mee te nemen. Bij Air France is het hoesje soms heel mooi en herbruikbaar. Achterlaten heb ik nog nooit gedaan. Als KLM ze dan hergebruikt dan is dat misschien wel iets goeds om te doen.
Ik snap de opmerking niet dat de stoelen in Premium Economy even breed zijn als de stoelen in Business Class. Is dat echt waar? Zo ja, dan lijkt mij dit een goede deal. Ik kan het mij echter niet voorstellen.