Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Recentelijk kwam het bericht dat Joon per juni alweer zou stoppen. Dat gaf mij nog maar kort de tijd om nog een vlucht met deze airline te vliegen. Ik besloot een business class retour van Amsterdam (AMS) naar Barcelona (BCN) te boeken. Met een overstap in Parijs (CDG). Dit gaf mij de gelegenheid om de service van Joon te ervaren. Bovendien kon ik in dezelfde reis een vergelijking maken met business class van Air France en KLM. Twee vluchten werden namelijk door Air France en KLM uitgevoerd. In dit artikel lees je alles over mijn ervaring tijdens de vluchten met Joon.
Joon ten einde
Enige tijd geleden werd bekend gemaakt dat de nieuwe airline van Air France, Joon, alweer zou worden opgedoekt. De maatschappij zou vooral een jonge doelgroep moeten aanspreken. Een hip interieur, kleding afgestemd op de jonge generatie en aantrekkelijke prijzen mochten niet baten. Overigens viel het met die aantrekkelijke prijzen ook wel mee. Uiteindelijk bleek de maatschappij niet onderscheidend genoeg. Benjamin Smith, de hoogste baas van Air France-KLM nam het besluit te gaan stoppen met Joon.
Ticket
Het business class ticket met onder andere Joon boekte ik gewoon via de website van KLM. Daar kreeg ik de optie voor een overstap in Parijs. Dat gaf mij de mogelijkheid om gemakkelijk extra XP te verdienen met Flying Blue. Bovendien deed zich daar de mogelijkheid voor om met Joon te kunnen vliegen. De trip leverde mij 60 XP op. Een normale enkele short haul vlucht levert 5 XP op. In business class is dat x 3. Door de overstap op zowel de heen- als terugweg leverde dit mij dubbele XP op ten opzichte van de reis zonder overstap. Het reisschema zag er uiteindelijk als volgt uit:
- AF1141: Amsterdam (AMS) – Parijs (CDG) uitgevoerd door Air France;
- AF1448: Parijs (CDG) – Barcelona (BCN) uitgevoerd door Joon;
- AF1249: Barcelona (BCN) – Parijs (CDG) uitgevoerd door Joon;
- AF8228: Parijs (CDG) – Amsterdam (AMS) uitgevoerd door KLM.
Business class met Joon
De vluchten uitgevoerd door Air France en KLM in business class waren prima. Feitelijk verschilt het harde product niet veel van dat in economy. Wel is de beenruimte iets beter. Bovendien is de middelste stoel vrij. Hierdoor heb je net wat meer ruimte. Interessant was het verschil in service tussen Air France en KLM. Op de vlucht van Amsterdam naar Parijs vond ik de service goed. De maaltijd beviel ook erg goed. En goede maaltijden, daar moet je aan vast houden moet Air France gedacht hebben. Althans, zo lijkt later.
In deze review gaat het natuurlijk om de vlucht met Joon. Na een kort bezoek aan de Air France lounge in 2F op het vliegveld van Parijs was het alweer tijd voor de vervolgvlucht. Het boardingproces verliep vlot en efficiënt. Voordat ik het wist zat ik aan boord van de Airbus A320. Opvallend is dat de stoel precies hetzelfde is als in economy. Er is dus ook niet voorzien in extra beenruimte. Het enige verschil is dat je vooraan zit. Uiteraard is ook hier de middelste stoel vrijgehouden. Het business class gedeelte wordt gescheiden door een gordijntje.
Stoel en faciliteiten
De stoel zelf vond ik niet heel comfortabel zitten. De zitting voelde wat stug aan. De recline is gemiddeld. In de armleuning is voorzien van een USB aansluiting om bijvoorbeeld je telefoon of tablet op te laden. In de stoelzak is naast de veiligheidsinstructie leesmateriaal van Air France te vinden. Denk bijvoorbeeld aan het Air France inflight magazine en een boekje over inflight shopping. Ook krijg je een menukaart met prijzen die je betaalt in economy. Daar is de maaltijd namelijk niet inbegrepen. Waarom dat van toepassing zou zijn in business class begreep ik niet helemaal.
Bij binnenkomst krijg je een verfrissingsdoekje. Daarnaast wordt er een flesje water uitgereikt. Elke stoel is voorzien van een zacht kussentje in de Joon kleuren. Veel meer service hoef je echter niet te verwachten totdat het toestel is opgestegen.
Eten en drinken
Nadat het toestel is opgestegen wordt er een uitgebreidere ronde gedaan voor een drankje. Je kunt daarbij kiezen uit een selectie van frisdranken en sap, maar ook enkele rode en witte wijnen. Genoeg keuze dus. De maaltijd was heel verrassend. Deze bleek namelijk precies hetzelfde te zijn als op de Air France vlucht eerder die dag. De maaltijd bestond uit een verse gemarineerde salade van tuinbonen en kool. Daarbij werden gemarineerde garnalen geserveerd met een pittige knoflooksaus. Er was daarnaast keuze uit diverse vers afgebakken broodjes. Het dessert bestond uit een selectie kazen. Daarnaast was er een zoet dessert bestaande uit een brownie en een stukje cheesecake. Opnieuw smaakte het geheel erg prima. Wat zeker attent was van de crew is dat ik ‘spontaan’ een glas champagne kreeg aangeboden voor mijn verjaardag die dag.
Inflight entertainment
Joon kent in de Airbus A320 geen inflight entertainment zoals we dat kennen op bijvoorbeeld long haul vluchten. Beschik je zelf over een smartphone, tablet of laptop dan kun je er echter wel gebruik van maken. Het vliegtuig beschikt namelijk over wifi. Middels de Joon app of mobiele website heb je keuze uit literatuur, muziek en films. Deze kun je tijdens de vlucht gratis bekijken. Het is ook mogelijk om internet af te nemen, tegen betaling uiteraard. Tijdens het opstijgen en landen kun je geen gebruikmaken van wifi.
Aankomst
De aankomst op het vliegveld van Barcelona verliep goed. Het toestel zette op tijd de landing in en alles leek prima te verlopen. Totdat het bericht kwam dat mijn bagage niet was aangekomen. Deze bleek nog in Parijs achter te zijn gebleven. Ik moest me melden bij de balie van de lokale bagage-afhandelaar. Dat was wel even balen!
Na het invullen van enkele formulieren kreeg ik een pakket mee met onder andere toiletartikelen en een t-shirt. De dame aan de balie gaf geduldig uitleg over waar ik wel en geen recht op had. Zo mocht ik tot € 100 per dag aan onkosten laten vergoeden voor de aanschaf van bijvoorbeeld kleding en persoonlijke verzorgingsproducten. Mijn koffer zou de volgende dag in de ochtend afgeleverd worden. Helaas werd dat uiteindelijk laat in de avond. Gelukkig heb ik mijn bagage dus nog wel afgeleverd gekregen bij het hotel. Ik werd daarvan netjes op de hoogte gehouden per sms. Ook ben ik één keer persoonlijk gebeld met een statusupdate vanuit Air France. Alle onkosten zijn bij terugkomst op Schiphol direct contant uitbetaald. Uiteraard moest ik daarvoor wel de bonnetjes overleggen.
Terugvlucht
De terugvlucht naar Parijs verliep prima. Ik vond de service over het algemeen beter dan bij de heenvlucht. De crew was wat spraakzamer en kwam ook vaker informeren of alles nog naar wens was. Verder was alles heel vergelijkbaar met de heenvlucht.
Over mijn bezoek aan Barcelona zal ik een kleine serie artikelen schrijven. Hieronder een overzicht van wat je kunt verwachten in deze serie over Barcelona:
- Trip Introductie Luxe Barcelona
- Review: AF/KLM/Joon Business Class van Amsterdam naar Barcelona (dit artikel)
- Bestemmingstips: Barcelona
- Review: Mercure Barcelona Condor
- Review: Fairmont Rey Juan Carlos I Barcelona
Geef een reactie