Review: Joon A320 Business Class Amsterdam – Barcelona7 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Recentelijk kwam het bericht dat Joon per juni alweer zou stoppen. Dat gaf mij nog maar kort de tijd om nog een vlucht met deze airline te vliegen. Ik besloot een business class retour van Amsterdam (AMS) naar Barcelona (BCN) te boeken. Met een overstap in Parijs (CDG). Dit gaf mij de gelegenheid om de service van Joon te ervaren. Bovendien kon ik in dezelfde reis een vergelijking maken met business class van Air France en KLM. Twee vluchten werden namelijk door Air France en KLM uitgevoerd. In dit artikel lees je alles over mijn ervaring tijdens de vluchten met Joon.

Joon ten einde

Enige tijd geleden werd bekend gemaakt dat de nieuwe airline van Air France, Joon, alweer zou worden opgedoekt. De maatschappij zou vooral een jonge doelgroep moeten aanspreken. Een hip interieur, kleding afgestemd op de jonge generatie en aantrekkelijke prijzen mochten niet baten. Overigens viel het met die aantrekkelijke prijzen ook wel mee. Uiteindelijk bleek de maatschappij niet onderscheidend genoeg. Benjamin Smith, de hoogste baas van Air France-KLM nam het besluit te gaan stoppen met Joon.

Airbus A320 met Joon livery (Bron: Joon/STAT Times)
Airbus A320 met Joon livery (Bron: Joon/STAT Times)

Ticket

Het business class ticket met onder andere Joon boekte ik gewoon via de website van KLM. Daar kreeg ik de optie voor een overstap in Parijs. Dat gaf mij de mogelijkheid om gemakkelijk extra XP te verdienen met Flying Blue. Bovendien deed zich daar de mogelijkheid voor om met Joon te kunnen vliegen. De trip leverde mij 60 XP op. Een normale enkele short haul vlucht levert 5 XP op. In business class is dat x 3. Door de overstap op zowel de heen- als terugweg leverde dit mij dubbele XP op ten opzichte van de reis zonder overstap. Het reisschema zag er uiteindelijk als volgt uit:

  • AF1141: Amsterdam (AMS) – Parijs (CDG) uitgevoerd door Air France;
  • AF1448: Parijs (CDG) – Barcelona (BCN) uitgevoerd door Joon;
  • AF1249: Barcelona (BCN) – Parijs (CDG) uitgevoerd door Joon;
  • AF8228: Parijs (CDG) – Amsterdam (AMS) uitgevoerd door KLM.

Business class met Joon

De vluchten uitgevoerd door Air France en KLM in business class waren prima. Feitelijk verschilt het harde product niet veel van dat in economy. Wel is de beenruimte iets beter. Bovendien is de middelste stoel vrij. Hierdoor heb je net wat meer ruimte. Interessant was het verschil in service tussen Air France en KLM. Op de vlucht van Amsterdam naar Parijs vond ik de service goed. De maaltijd beviel ook erg goed. En goede maaltijden, daar moet je aan vast houden moet Air France gedacht hebben. Althans, zo lijkt later.

De smaakvolle maaltijd aan boord van Air France
De smaakvolle maaltijd aan boord van Air France

In deze review gaat het natuurlijk om de vlucht met Joon. Na een kort bezoek aan de Air France lounge in 2F op het vliegveld van Parijs was het alweer tijd voor de vervolgvlucht. Het boardingproces verliep vlot en efficiënt. Voordat ik het wist zat ik aan boord van de Airbus A320. Opvallend is dat de stoel precies hetzelfde is als in economy. Er is dus ook niet voorzien in extra beenruimte. Het enige verschil is dat je vooraan zit. Uiteraard is ook hier de middelste stoel vrijgehouden. Het business class gedeelte wordt gescheiden door een gordijntje.

Stoel en faciliteiten

Business class in de A320 van Joon
Business class in de A320 van Joon
Joon biedt mogelijkheden voor opladen via USB
Joon biedt mogelijkheden voor opladen via USB

De stoel zelf vond ik niet heel comfortabel zitten. De zitting voelde wat stug aan. De recline is gemiddeld. In de armleuning is voorzien van een USB aansluiting om bijvoorbeeld je telefoon of tablet op te laden. In de stoelzak is naast de veiligheidsinstructie leesmateriaal van Air France te vinden. Denk bijvoorbeeld aan het Air France inflight magazine en een boekje over inflight shopping. Ook krijg je een menukaart met prijzen die je betaalt in economy. Daar is de maaltijd namelijk niet inbegrepen. Waarom dat van toepassing zou zijn in business class begreep ik niet helemaal.

Je wordt ontvangen met een verfrissingsdoekje
Je wordt ontvangen met een verfrissingsdoekje

Bij binnenkomst krijg je een verfrissingsdoekje. Daarnaast wordt er een flesje water uitgereikt. Elke stoel is voorzien van een zacht kussentje in de Joon kleuren. Veel meer service hoef je echter niet te verwachten totdat het toestel is opgestegen.

Eten en drinken

Nadat het toestel is opgestegen wordt er een uitgebreidere ronde gedaan voor een drankje. Je kunt daarbij kiezen uit een selectie van frisdranken en sap, maar ook enkele rode en witte wijnen. Genoeg keuze dus. De maaltijd was heel verrassend. Deze bleek namelijk precies hetzelfde te zijn als op de Air France vlucht eerder die dag. De maaltijd bestond uit een verse gemarineerde salade van tuinbonen en kool. Daarbij werden gemarineerde garnalen geserveerd met een pittige knoflooksaus. Er was daarnaast keuze uit diverse vers afgebakken broodjes. Het dessert bestond uit een selectie kazen. Daarnaast was er een zoet dessert bestaande uit een brownie en een stukje cheesecake. Opnieuw smaakte het geheel erg prima. Wat zeker attent was van de crew is dat ik ‘spontaan’ een glas champagne kreeg aangeboden voor mijn verjaardag die dag.

De maaltijd bij Joon was precies hetzelfde als bij Air France
De maaltijd bij Joon was precies hetzelfde als bij Air France
Het dessert met een kopje thee
Het dessert met een kopje thee

Inflight entertainment

Joon kent in de Airbus A320 geen inflight entertainment zoals we dat kennen op bijvoorbeeld long haul vluchten. Beschik je zelf over een smartphone, tablet of laptop dan kun je er echter wel gebruik van maken. Het vliegtuig beschikt namelijk over wifi. Middels de Joon app of mobiele website heb je keuze uit literatuur, muziek en films. Deze kun je tijdens de vlucht gratis bekijken. Het is ook mogelijk om internet af te nemen, tegen betaling uiteraard. Tijdens het opstijgen en landen kun je geen gebruikmaken van wifi.

Verbinden met wifi gaat gemakkelijk
Verbinden met wifi gaat gemakkelijk
Je kunt via de app kranten en tijdschriften downloaden
Je kunt via de app kranten en tijdschriften downloaden

Aankomst

De aankomst op het vliegveld van Barcelona verliep goed. Het toestel zette op tijd de landing in en alles leek prima te verlopen. Totdat het bericht kwam dat mijn bagage niet was aangekomen. Deze bleek nog in Parijs achter te zijn gebleven. Ik moest me melden bij de balie van de lokale bagage-afhandelaar. Dat was wel even balen!

Mijn bagage kwam niet op de band
Mijn bagage kwam niet op de band

Na het invullen van enkele formulieren kreeg ik een pakket mee met onder andere toiletartikelen en een t-shirt. De dame aan de balie gaf geduldig uitleg over waar ik wel en geen recht op had. Zo mocht ik tot € 100 per dag aan onkosten laten vergoeden voor de aanschaf van bijvoorbeeld kleding en persoonlijke verzorgingsproducten. Mijn koffer zou de volgende dag in de ochtend afgeleverd worden. Helaas werd dat uiteindelijk laat in de avond. Gelukkig heb ik mijn bagage dus nog wel afgeleverd gekregen bij het hotel. Ik werd daarvan netjes op de hoogte gehouden per sms. Ook ben ik één keer persoonlijk gebeld met een statusupdate vanuit Air France. Alle onkosten zijn bij terugkomst op Schiphol direct contant uitbetaald. Uiteraard moest ik daarvoor wel de bonnetjes overleggen.

Het 'overlevingspakket' van Joon / Air France
Het ‘overlevingspakket’ van Joon / Air France

Terugvlucht

De terugvlucht naar Parijs verliep prima. Ik vond de service over het algemeen beter dan bij de heenvlucht. De crew was wat spraakzamer en kwam ook vaker informeren of alles nog naar wens was. Verder was alles heel vergelijkbaar met de heenvlucht.

Business class bij Joon
Business class bij Joon
Een Joon telefoon-/tabletstandaard
Een Joon telefoon-/tabletstandaard

Over mijn bezoek aan Barcelona zal ik een kleine serie artikelen schrijven. Hieronder een overzicht van wat je kunt verwachten in deze serie over Barcelona:

Overzicht

Publicatie Datum

3 April 2019

Voordelen

- Goede maaltijd aan boord
- Hip interieur
- Wifi aan boord

Nadelen

- Slechte stoel
- Geen in-seat inflight entertainment

Reisklasse

Stoel

Eten &

drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Joon biedt een prima business class service met een goede maaltijden. De stoel viel mij wel tegen, hier had ik wel meer van verwacht. Maar het blijft natuurlijk wel een narrow body toestel. De service aan boord was prima en attent. Uiteindelijk vond ik Joon niet heel onderscheidend ten opzichte van de Europese business class van bijvoorbeeld Air France of KLM. De maaltijden zijn zelfs precies hetzelfde als bij Air France.

7 min leestijd">
3.3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *