Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
We vliegen de zomer tegemoet en ditmaal via New York JFK. Delta Air Lines verzorgt onze eerste vlucht, we vliegen vanuit Amsterdam in Premium Select in de Airbus A330-900neo naar New York JFK. Hierna reizen we verder naar onze eindbestemming in de Verenigde Staten, Miami. Meer over onze ervaring in de Premium Select van Delta lees je in deze review.
Summer trip
Dit keer gaat de reis naar Noord- en Zuid-Amerika met een start in het prachtige Miami in Florida. Om hier te komen reizen we vanuit Antwerpen met de Thalys trein naar Amsterdam, gevolgd door een reis in Premium Select van Delta naar New York.
Vanuit New York reis gaat de reis door naar Miami, tevens met Delta Air Lines. Na een rondreis van een aantal weken zal de reis terug naar Nederland vertrekken vanuit Mexico-Stad, uitgevoerd door SkyTeam-partner KLM, gevolgd door wederom een rit met Thalys naar Antwerpen.
Met Delta in Premium Select van Amsterdam naar New York JFK
De gehele reis zou eerst naar Miami gaan en terug vanuit Dallas. Deze reis kostte in eerste instantie € 1.196. Door enkele wijzigingen in het reisplan gaat de retourvlucht terug vanuit Mexico-Stad en kost het me inclusief wijzigen van ticket € 314 meer. Deze reis levert 56XP en 10.758 Miles op. Door de aanschaf van CO2-compensatie en duurzamere vliegtuigbrandstof (SAF) ontvang ik nog 5XP en een verwaarloosbaar aantal Flying Blue Miles.
De volgende reisklassen komen voor in dit ticket:
- Antwerpen – Amsterdam: Economy/Tweede klasse in Thalys,
- Amsterdam – New York JFK: Premium Select van Delta Air Lines,
- New York JFK – Miami: Comfort+ van Delta Air Lines,
- Mexico-Stad – Amsterdam: Premium Comfort van KLM,
- Amsterdam – Antwerpen: Economy/Tweede klasse in Thalys.
Aanvang van de reis naar Miami
Na een ietwat vertraagde maar vlotte rit vanuit Antwerpen komt de Thalys aan op station Schiphol Airport. Gezien het feit dat de zomervakantie in heel het land is gestart, is het gezellig druk op de luchthaven. Na even gewacht te hebben bij de SkyPriority balie, kunnen we de bagage inchecken. Deze wordt gelijk doorgelabeld naar Miami. Echter zal hier de bagage opgehaald moeten en opnieuw ingecheckt moeten worden in New York. Dit is een gebruikelijke procedure als je van buiten de Verenigde Staten arriveert in het land.
Na het inchecken van de bagage gaan we via de versnelde security en grenspassage. Dit voordeel is inbegrepen in een Privium Lidmaatschap. Binnen 4 minuten staan we dan ook airside.
We wandelen naar de Privium ClubLounge West (Airside) en genieten hier van een lekker kopje koffie. Dan is het tijd om nog een American Express LoungeBox op te halen en naar de juiste gate te wandelen. Zowel het Privium Lidmaatschap als de Loungebox on the go is een voordeel van de reguliere American Express Platinum betaalkaart. Meer over de voordelen van een American Express Platinum kaart lees je in dit artikel.
Eenmaal aangekomen bij Gate 57 hoeven we nog maar even te wachten. Er is een security check bij de gate en hierna kunnen we vooraan in de rij aansluiten. Boarding begint enkele minuten later dan gepland.
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review met Delta in Premium Select tussen Amsterdam en New York JFK. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Boarding
Enkele minuten na officiële boardingtijd, mogen we aan boord van de Airbus A330-900neo van Delta Air Lines. Het toestel is iets ouder dan een jaar en heeft het registratienummer N414DZ. Bij binnenkomst worden we begroet in zowel het Engels als het Nederlands. Enkele cabinemedewerkers spreken ook vloeiend Nederlands, wat leuk!
Meteen rechtsaf kom je in de Premium Select cabine. Bij aankomst valt gelijk op dat de cabine netjes en schoon is. Er ligt een Delta amenity kit, deken, kussen, slippers (overigens niet bij elke stoel), menukaart, koptelefoon en een doosje met kaassnacks klaar. Enige dat in mijn opinie mist is een flesje water.
Om 11.51 uur, zo’n 40 minuten na de start van het aan boord gaan, sluit de deur. Na enkele mededelingen, de veiligheidsinstructies en het gereedmaken van de cabine, starten de motoren. Om 12.15 uur hangen we dan in de lucht, precies volgens planning.
Delta Premium Select cabine en stoel
Het is je misschien al opgevallen, maar de laatste tijd zijn er best wat vluchten gereviewd in Premium Economy. Bijvoorbeeld bij Air France (naar en vanuit Bangkok), KLM (Premium Comfort naar Los Angeles, vanuit Las Vegas, naar New York) en Delta Air Lines (Premium Select vanuit Minneapolis). Deze cabine kan echt een verschil maken met die van Economy en is over het algemeen (op wat mooie deals na) een stuk voordeliger dan Business Class.
Delta Air Lines biedt een mooi product aan op internationale routes met haar Premium Select, zoals Delta het Premium Economy-product noemt. De cabine in deze Airbus A330-900neo bestaat uit 4 rijen van 7 stoelen in een 2-3-2 configuratie. Totaal zijn er dus 28 stoelen in Premium Select in dit toestel.
De cabine in de Airbus A330-900neo, ook wel A339 genoemd, oogt fris en redelijk nieuw. Het ziet er schoon uit en voor passagiers ligt een en ander klaar waarmee ze een comfortabele vlucht kunnen hebben. Denk hierbij aan een deken en kussen. En de deken was zeker nodig tijdens deze (te) frisse vlucht!
De stoelen in Premium Select zijn 18,5” breed (47 cm) en hebben een pitch van 38” (97 cm). Dit komt overeen met bijvoorbeeld KLM. Door de breedte van de stoel en de pitch heb je voldoende ruimte om je te kunnen bewegen tijdens de vlucht. Ook heb je door de recline van de rugleuning van 7” (18 cm) voldoende comfort.
De stoelen hebben een afwijkende kleur van de Comfort+ en main cabine stoelen. Echter vind ik het verschil nihil en zouden ze het verschil duidelijker zichtbaar kunnen maken. Hoe dan ook is de kleurstelling wel prettig.
In de stoel voor je is een 13,3” (34 cm) scherm ingebouwd. Het beeld is scherp en gemakkelijk te bedienen. Onder het scherm bevinden zich twee compacte opbergplekken voor bijvoorbeeld een telefoon of paspoort. Persoonlijk vind ik deze ruimtes wat klein.
Een iPad Pro van meer dan 12” past er haast niet in. Ook zijn er geen andere opbergplekken voor. Ik vind dit wel een gemis in deze cabine. Je moet daarom al gauw een tas bij je hebben om een laptop of tablet op te bergen als je het niet gebruikt.
Tot slot is er in zowel de linker als rechter armleuning een en ander te vinden. In het middenconsole of armleuning vind ik de bediening van mijn stoel.
Er zijn drie standen (rugleuning recline, been- en voetensteun). In de stoel waarin ik zit moet ik helaas wat helpen om de beensteun voldoende uit te klappen.
Er is verder een afstandsbediening voor het IFE, aansluiting voor de Delta Studio hoofdtelefoon en een ruimte waar een flesje opgeborgen kan worden.
Comfort Delta Premium Select
Tijdens deze vlucht zitten we in de relatief nieuwe cabine van de Amerikaanse maatschappij. Op het moment van schrijven vliegt de maatschappij met 22 toestellen van dit type rond. Ook zijn er nog 11 A330-200 en 21 A330-900 vliegtuigen in de Delta vloot te vinden.
Zelf vonden we het comfort van Delta’s Premium Select goed, ondanks enkele verbeterpunten. In ons geval reizen we met z’n tweeën en hebben we dus geen onbekende passagier naast ons zitten. Het is dus gemakkelijk in- en uitstappen bij je stoel. Enige waar je last van zou kunnen hebben is het naar achter bewegen van de rugleuning van de stoel voor je.
Persoonlijk vond ik dit niet vervelend en was er nog voldoende afstand en ruimte om je te bewegen. Bij de stoelen aan het gangpad kan de leuning ook geheel naar beneden gezet worden, waardoor je gemakkelijk in- en uit kunt stappen.
Het gebruik van het bedieningspaneel om de standen van je stoel aan te passen werkt eenvoudig. De rugleuning van de stoel kan gemakkelijk naar achter en voren bewegen. Helaas werkt dit minder goed bij de beensteun en voetsteun. Hierbij moet je dus ook helpen deze in de juiste stand te brengen met je handen.
Net als ook in de andere Airbus A330s van Delta, ontbreekt ook hier het gordijntje tussen Economy en Premium Select. Regelmatig komen reizigers door de cabine heen, in de hoop dat er ofwel toiletten te vinden zijn of ze komen voor snacks en drinken. Voor meer rust zou het fijn zijn als de reizigers uit deze cabine niet continue heen en weer wandelen.
Regelmatig komt de crew van Delta de cabine schoonmaken. Ze nemen al het afval mee en tegelijkertijd kun je nog wat drinken bestellen. Er is met recht sprake van een goede service. Waar het wel aan ontbreekt is een gesprekje op zijn tijd, daar zie je dat bijvoorbeeld de crew bij KLM dit beter oppakt.
Gedurende de vlucht zou er WiFi beschikbaar moeten zijn. Echter werkte dit de gehele vlucht niet. Delta is momenteel bezig met het uitrollen van gratis WiFi aan boord. Helaas werkt dit nog niet overal even goed. Meer over de gratis WiFi van Delta lees je hier.
Wat zeker ook beter kon was de temperatuur aan boord. Al sinds het vertrek uit Amsterdam is het erg koud op deze Delta vlucht naar New York in zowel de Premium Select cabine als ook de Economy cabine. Met een dekentje is het overigens redelijk uit te houden.
Amenity Kit Delta Premium Select
Delta voorziet Premium Select passagiers ook van een amenity kit. Dit is bij veel maatschappijen die Premium Economy aanbieden gebruikelijk, de vorm en inhoud loopt echter flink uiteen. De kit ik kreeg op deze vlucht is van ‘Someone somewhere’. Dit is een social project waarbij Delta kansarme gezinnen probeert te ondersteunen met een extra inkomen. De kits worden namelijk door deze gezinnen met de hand gemaakt en daar verdienen ze dan wat geld mee. Mooi dat Delta deze kans biedt aan deze mensen.
Het stoffen tasje bevat een tandenborstel met tandpasta, oordopjes en een oogmasker. Ook krijg je een paar Delta enkelsokken en lipbalsem van Grown Alchemist. Persoonlijk vind ik de sokken met Delta logo wel erg leuk!
Service, menu en maaltijden Delta Premium Select naar New York JFK
Zoals je eerder in deze review over onze Delta Air Lines vlucht vanuit Amsterdam kon lezen, liggen er bij aankomst in de cabine een aantal spullen klaar. Zo is er ook een menukaart aanwezig. Handig is dat de menukaart zowel in het Engels als Nederlands wordt aangeboden.
Op de menukaart is op de ene zijde aangegeven hoe de stoelbediening werkt. Op de andere kant tref je het daadwerkelijke menu. Door het gebruik van een QR-code kun je het volledige menu bekijken, tenminste, als het internet het toelaat op de vlucht. En laat dat nou net niet het geval zijn. Gelukkig hadden we dit nog in Nederland gedaan, voordat we vertrokken waren.
Ongeveer 15 minuten na vertrek wordt de cabine gereedgemaakt om de maaltijd te serveren. Wat een leuk detail is, is dat reizigers in Premium Select ook een tafelkleed krijgen. Hierna wordt eerst een flesje water, bestek en handdoekje uitgedeeld. Later volgt een glas bruiswater en/of mousserende wijn.
Gedurende de vlucht zal er tweemaal een maaltijd ronde zijn. De eerste is de lunch bestaande uit drie gerechten. Het voorgerecht is een aardappel met bonen salade. Smaakt prima en er zit vooral niet te veel dressing op, wat ik zeker waardeer.
Als hoofdgerecht is er keuze uit saffraanrisotto met kip en asperges of een vegetarisch gerecht, namelijk een tortelli met mascarpone en limoen. Ook hierbij worden asperges geserveerd, evenals maïspuree, rode pepersaus en pompoenpitten. Een smakelijk combinatie en de tortelli is erg lekker!
Het nagerecht is een bekertje Beckleberry’s gezouten karamelijs. Dit wordt tegelijk met het voorgerecht en hoofdgerecht geserveerd. Een slim besluit, want het was bijna goed op temperatuur om te kunnen eten. Verbeterpunten bij deze maaltijdservice zijn zeker het plateau waarop het wordt geserveerd evenals de bakjes en netheid. Het plateau is klein, de bakjes ogen onverzorgd en minder luxe zoals bijvoorbeeld wel bij partner KLM het geval is. Ondanks de mindere verzorging smaakt de maaltijd goed.
Zodra alles op is, komt de crew de lege dienbladen ophalen en wordt er koffie, thee of een andere drank geserveerd.
Na lunch is het mogelijk om in de galley kleine snacks en drankjes te halen. Af en toe worden er ook drankjes door de crew geserveerd in de cabine. Er is vaak keuze uit bruiswater of jus d’orange. Reizigers uit Premium Select kunnen in de galley voor de cabine snacks en drankjes halen, maar ook achterin de galley van de economy cabine. De keuze is in Premium Select overigens wat ruimer dan in Economy.
Ongeveer een uur voordat we geland zijn op New York JFK International Airport, wordt er nog een pré-arrival entrée geserveerd. Er is keuze uit een Aziatische spring roll met kip of een vegetarische variant. Dit leek op een soort saucijzenbroodje maar dan gevuld met spinazie en en feta. Erg smaakvol!
WiFi & Inflight Entertainment Delta Premium Select
Op deze acht uur durende vlucht is ook entertainment aanwezig in de vorm van een inflight entertainment systeem (IFE). Het scherm van het systeem is 13.3” groot en biedt scherp beeld.
Er is een flink aanbod van films, muziek, tv programma’s, spelletjes en een kanaal voor kinderen.
Aan boord van deze vlucht biedt Delta haar reizigers in Premium Select een Delta Studio noise canceling hoofdtelefoon aan. Deze werkt prima en geeft acceptabel geluid. Echter, Apple AirPods en de M4 van Sennheiser bieden beduidend beter geluid!
Over de WiFi kunnen we snel klaar zijn. Het werkte de gehele vlucht niet.
Delta SkyMiles of Flying Blue
De vlucht vanuit Amsterdam naar New York in Delta Premium Select boekte ik via KLM België. We kozen hiervoor omdat via de Belgische website van KLM je geen boekingskosten hoeft te betalen. Dat scheelt dus € 10. Daarnaast vertrekken we ook uit Antwerpen, wat voor ons gunstig is.
Wist je trouwens dat je voor voor station Antwerpen je ANR invult bij de vertrekluchthaven? Dit in plaats van Amsterdam voor Amsterdam Airport Schiphol. Wil je liever vertrekken vanuit Brussel dan vul je BRU in.
Terug naar het sparen van Miles en XP. We boeken bij KLM en sparen voor in aanmerking komende vluchten Miles en XP bij het loyaliteitsprogramma Flying Blue. Deze vlucht van Amsterdam (AMS) naar New York JFK (JFK) levert 3.688 Miles en 20 XP (en 20 UXP) op. Voor de treinreis vanuit Antwerpen (ANR) naar Amsterdam (AMS) krijgen we 78 Miles en 5XP. De laatste vlucht van New York naar Miami is een binnenlandse vlucht en hiervoor krijgen we 1.108 Miles en 2 XP.
De gehele vlucht betalen we met de Flying Blue American Express Platinum betaalkaart. Boek je bij KLM of Air France dan levert dit 2 extra Miles per uitgegeven euro op. Ook zijn er tal van andere voordelen waarom je met je American Express betaalkaart moet boeken. Denk aan een reisverzekering die toegevoegd wordt aan je reis.
Foto’s review Delta Premium Select Airbus A330-900neo Amsterdam New York JFK: Insideflyer – Marco
Geef een reactie