Review: Delta Air Lines Premium Select | Minneapolis – Amsterdam | Airbus A330-30011 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na een geweldige trip door Californië, Utah, Arizona en Nevada is het tijd om weer naar Nederland te reizen. Ik vlieg deze keer eerst binnenlands in Delta Comfort+ en daarna naar Amsterdam in Delta Premium Select. In deze review ga ik in op mijn ervaringen met Delta Premium Select in de Airbus A330-300 op de route van Minneapolis naar Amsterdam.

Roadtrip door West-Amerika

Begin dit jaar maakte ik een prachtige reis door de Midwest van de Verenigde Staten. Ik vloog toen met KLM in de nieuwe Premium Comfort cabine van Amsterdam naar Los Angeles, om vervolgens met Delta door te reizen naar Kansas City. Check hier mijn review van de KLM Premium Comfort vlucht. Na het bezoek aan Kansas City pakte ik de Amtrak trein naar St. Louis en Chicago. Check hier de Bestemmingstips voor Kansas City en St. Louis, en hier de Bestemmingstips voor Chicago.

In Chicago verbleef ik in een mooie Executive Suite in het prachtige The LaSalle Hotel – Autograph Collection. Bekijk hier de hotel review en het bijbehorende YouTube filmpje.

Tijdens de afgelopen meivakantie stond er opnieuw een trip naar Amerika op het programma. Deze keer naar het zuidwesten van het land. Ik start met een bezoek aan Los Angeles en pik daar een Avis huurauto op om een aantal nationale parken in Arizona, Utah en Nevada te gaan bekijken. Meer over deze bestemmingen lees je binnenkort op InsideFlyer.

Met Delta in Premium Select van Minneapolis naar Amsterdam

Voor deze reis ging de heenvlucht naar Amerika van Amsterdam naar Los Angeles. Ik koos toen opnieuw voor KLM’s nieuwe Premium Comfort cabine. Net als de vorige keer was dit een goede ervaring. Echter viel de maaltijdservice deze keer tegen. Zo waren niet alle opties beschikbaar en ontbrak een vegetarische maaltijd op een deel van het menu. Een gemist kans naar mijn mening, mede doordat de crew ook niet echt meedacht in een oplossing. Bovendien viel mij op dat de kennis die de bemanning heeft van hetgeen zij serveren zeer beperkt is. Een aandachtspunt voor KLM.

In deze review artikel ga ik echter in op de vlucht van Minneapolis naar Amsterdam, met Delta in Premium Select. Dit is ook een Premium Economy product. Aangezien mijn reis eindigde in Las Vegas nam ik eerst een binnenlandse Delta vlucht naar Minneapolis. De check-in en security check deed ik dus al in Las Vegas.

Boarding

De boarding voor de dagelijkse vlucht DL610 naar Amsterdam staat gepland voor 16.00 uur. Echter blijkt al snel bij aankomt bij de Gate dat deze later zal starten. De schoonmaak is namelijk nog niet afgerond en de bemanning moet nog allerlei controles doen. De gate agent houdt de wachtende passagiers hier netjes van op de hoogte. De gezagvoerder komt zelfs ook nog even aan het woord met een korte excuses en een Amerikaans grapje. Hij verzekert de passagiers op tijd aan te komen in Amsterdam. Dat blijkt later een vertraging van een klein half uurtje te zijn. Te overzien dus.

Boarding begint uiteindelijk bijna 45 minuten later dan gepland bij Gate G3 en G4. Passagiers worden verzocht hun boarding pass en paspoort gereed te houden. Eerst mogen passagiers die reizen met assistentie boarden, gevolgd door gezinnen met jonge kinderen. Ook Platinum Medaillion leden, Delta SkyMiles top tier, mogen al boarden. Dan komt de eerste reisklasse Delta One (Business Class), gevolgd door Premium Select (Premium Economy) en Comfort+. Tot slot zijn de Main Cabin passagiers aan de beurt. Er wordt hier dus geen gebruik gemaakt van genummerde zones.

Bij deze Gates heeft Delta de traditionele controle vervangen door een monitor die op basis van biometrische gegevens (gezichtsherkenning) checkt of je aan boord mag. Bij de check moest ik voor de scanner gaan staan. Het was niet nodig om mijn passport te laten zien. De computer herkende mijn gezicht en ik kreeg een groen ‘vinkje’. Vervolgens mocht ik via de jet bridge boarden. Deze vorm van controle werkt sneller en betrouwbaarder, aldus Delta.

Als alle passagiers aan boord zijn is het al na 17.00 uur, later dan de officiële vertrektijd dus. Rond 17.20 uur rijden we de startbaan op voor vertrek. Tot ziens Minneapolis!

Delta Premium Select Review

Na een aantal vluchten in KLM’s nieuwe Premium Comfort cabine leek het me een mooie kans om dit ook eens bij Delta te ervaren. Premium Economy heet bij Delta dan weer Premium Select.

Bij binnenkomst merk ik dat de Premium Select cabine wat minder onderscheidend lijkt dan bij bijvoorbeeld KLM. De cabine gaat qua kleurstelling volledig op in de Economy Class. Terwijl KLM de kleuren van de stoelen in Premium Economy iets anders heeft dan in Economy. Op zich geen probleem natuurlijk, maar het valt wel op.

De Premium Select cabine bestaat uit 21 stoelen in een 2-3-2 opstelling. Voor Comfort+ en de reguliere Main Cabin is dat een 2-4-2. Delta One, het Business Class product van de Amerikaanse airline, staat in 1-2-1. Daar hebben alle reizigers dus directe toegang tot het gangpad. Net als bij veel andere airlines is Premium Economy gescheiden van de andere cabines met een vaste wand. Voor is de PE cabine is de galley te vinden die middels een vaste wand en doorschijnende gordijntjes afgeschermd wordt. De doorgang van PE naar Economy Class is niet voorzien van gordijntjes.

Het grootste verschil van Premium Select met Economy Class qua hard product is ook bij de Delta de stoel. Deze is 1 cm breder dan in Economy wat meer bewegingsvrijheid geeft. Ook de recline is wat ruimer. De seat pitch is flink groter, namelijk 97 cm tegenover 81 in Main Cabin (86 in Delta Comfort+). De stoel is verder voorzien van een verstelbare voetensteun.

De stoel heeft twee vaste armsteunen. Aan de ene kant is een tafeltje verwerkt in de armsteun. De andere kant is bedoeld om ook een glas drinken te kunnen plaatsen. In de armsteun in het midden is ook een klein opbergvak verwerkt. Hier kun je bijvoorbeeld een boek of een klein tasje kwijt.

Verder heeft de middensteun ook het bedieningspaneel voor de rugleuning en voetensteun. En er is een USB-poort om je mobiele apparaten op te laden. Tot slot heb je hier ook nog een aparte afstandsbediening voor het Inflight Entertainment Systeem. De hoofdsteun van de stoel is een stukje groter dan in Economy. Omdat ik de voorste stoel had geselecteerd (20H) is beenruimte zeer genereus te noemen. Het scherm is echter wel anders dan bij de andere stoelen.

In Delta Premium Select vond ik de stoelen er verder netjes uitzien. De verschillende kleuren blauw stralen rust uit en de gestikte rugleuning voelt stevig aan. Bij binnenkomst ligt er een in plastic verpakte deken, een kussentje en een amenity kit klaar. Het viel mij op dat het kussentje van een soort memory foam is voorzien, erg prettig.

De bagagebakken zijn hetzelfde als in de andere cabines. Maar hier geldt dat er net wat meer ruimte is omdat er in dit gedeelte minder passagiers zitten. Tijdens mijn vlucht was de cabine echter helemaal vol, en het leek erop dat het allemaal maar net paste.

Comfort Delta Premium Select

Deze Airbus A330-300 van Delta Air Lines heeft registratie N-816NW en is iets meer dan 16 jaar oud. De maatschappij heeft op dit moment 31 van deze vliegtuigen in de vloot. Delta beschikt ook nog over 11 A330-200 en 21 A330-900 kisten.

Het comfort van Delta Premium Select is prima bevallen. Toch vind ik gevoelsmatig de Premium Comfort van KLM wat beter. De recline van mijn stoel werkte namelijk niet goed. Het ontbreken van een gordijntje met Economy Class maakt ook dat er steeds passagiers heen en weer liepen door de cabine heen. Ik had het idee dat dit veel meer was dan bij KLM. Daarnaast is het doorschijnende gordijntje met de galley ook geen succes. Als daar het licht aan is en in de rest van de cabine niet dan heb je daar op de voorste rij wel last van. De schoonmaak was verder goed op orde.

De WiFi aan boord werkte prima. Op binnenlandse vluchten is de WiFi bij Delta volledig gratis. Zowel voor het versturen van berichten als surfen op internet. Op de trans-Atlantische vluchten is dat momenteel alleen voor het versturen van Whatsapp en iMessage berichten. Voor internetgebruik dien je bij te betalen.

Amenity Kit Delta Premium Select

Bij Delta krijgen Premium Select passagiers ook een amenity kit. Het betreft en stoffen tasje van het merk ‘Someone somewhere’. Deze tasjes worden handgemaakt door mensen die in arme gebieden rondom de VS wonen. In het tasje is een label gestikt met de naam en woonplaats van de degene die het tasje heeft gemaakt. Via de QR-code kun je meer te weten komen over deze persoon en zelfs een persoonlijk bericht sturen.

De inhoud van de kit is verder vergelijkbaar met die van andere maatschappijen. Denk aan een tandenborstel met tandpasta, oordopjes en een oogmasker (in dezelfde stijl als het tasje). Verder krijg je nog een paar Delta sokken en lipbalsem van Grown Alchemist.

Maaltijden Delta Premium Select

Bij aankomst bij de stoel ligt er al een flesje water en de menukaart (in het Engels en Nederlands) voor me klaar. Op de menukaart is ook een korte uitleg over de stoelbediening afgedrukt. De menukaart laat daardoor maar een selectie van de keuzes zien. Middels een QR-code kun je het volledige menu bekijken (check het ook hier).

Na het opstijgen start de eerste service met een welkomstdrankje. Er is keuze uit cava, witte wijn of sinaasappelsap. Andere drankjes zijn op verzoek ook mogelijk. Als snack krijg ik een doosje Cooper’s Gourmet kaaskoekjes aangeboden, die goed smaken. Ook krijg ik een in plastic verpakt verfrissingsdoekje van het merk Grown Alchemist. En niet veel later volgt alweer een tweede service ronde voor een drankje. Het bijzondere is trouwens dat de cava in een plastic beker wordt geserveerd terwijl de sinaasappelsap in een glas gaat. Wat ik wel erg netjes vind is dat de tafel meteen gedekt wordt met een klein tafelkleedje, net zoals KLM dit in World Business Class ook doet.

Het Delta Premium Select menu bestaat uit een hoofdmaaltijd (in dit geval een diner) en een klein ontbijt vlak voor aankomst. Bij het diner is het voorgerecht voor iedereen hetzelfde. Het gaat om een mozzarella couscous salade met cherry tomaatjes en pesto. Voor het hoofdgerecht is er keuze uit geroosterde kip met miso glazuur, bloemkool-aardappel puree, spinazie met knoflook en geroosterde uitjes. De tweede keuze is vegetarisch en betreft een spinazie en artisjok rotolo (pasta) met tomatensaus, groene olijven en champignons. Als nagerecht is er een voorverpakte lemon blondie.

De hoofdmaaltijd smaakt prima. Dit pastagerechten is zeker niet ‘standaard en is ook goed op smaak. Van mijn medepassagier begrijp ik dat de geroosterde kip ook goed bevalt. Het nagerecht valt echter wat tegen.

Na de hoofdmaaltijd wordt er nog koffie en thee geserveerd met eventueel een glaasje sterke drank. Dit wordt naar mijn mening wel heel actief aangeboden, je voelt je bijna schuldig als je het niet bestelt. Overigens is de sterke drank in Economy Class niet beschikbaar, dus waarschijnlijk heeft het daar mee te maken.

Tijdens de vlucht komt de crew diverse malen langs met water en vruchtensap. Dus het is wel heel goed dat er regelmatig drinken wordt aangeboden. In de galleys zijn ook drinken en snacks beschikbaar.

Net voor de landing volgt nog een klein ontbijt. Dit is een broodje met ei en kaas. Ik vind het niet echt een goed ontbijt. Vooral veel vet en weinig smaak.

Inflight Entertainment Delta Premium Select

Het inflight entertainment scherm in Delta Premium Select is 13 inch en bevalt prima. Ik vond de content wat tegenvallen, maar dat kwam vooral omdat ik veel van de nieuwere films al had gezien. Het touchscreen werkt prima en ook de Delta Studio noise canceling hoofdtelefoon vind ik erg goed. Het is ook mogelijk om je eigen hoofdtelefoon te gebruiken overigens. Hiervoor gebruikte ik de Sennheiser Momentum 4, waarover ik later nog een uitgebreide review zal publiceren.

Delta SkyMiles en KLM Flying Blue

Sinds vele jaren ben ik lid van Flying Blue, het loyaliteitsprogramma van onder andere Air France, KLM en Transavia. SkyMiles is het programma van Delta. Hier heb ik wel een account van, maar spaar ik geen punten omdat deze allemaal naar Flying Blue gaan.

Voor de vlucht van Minneapolis (MSP) naar Amsterdam (AMS) verdiende ik 3.062 miles en 20 XP (en 20 UXP). De totale boeking leverde mij 8.180 miles en 51 XP (en 51 UXP) op. Door de betaling te doen met mijn American Express Flying Blue Platinum Card verdiende ik ook nog eens 2 miles per uitgegeven euro. Dat is dus nog een iets meer dan 2.400 miles extra. Het totaal komt dan op ruim 10.500 verdiende miles.

Bron foto’s Review Delta Premium Select: InsideFlyer – Christian

Overzicht

Publicatie Datum

7 May 2023

Voordelen

- Prima hard product met meer recline en beenruimte dan in Economy Class
- Tafeltje wordt nestjes gedekt met een wit tafelkleed
- Hoofdgerecht van de maaltijd smaakte erg goed

Nadelen

- Maaltijdservice valt tegen wat betreft dessert en ontbijt
- Licht van de galley schijnt de cabine binnen waardoor je minder goed kunt slapen

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

De Delta Premium Select vlucht van Minneapolis naar Amsterdam is goed bevallen. Het harde product is prima maar is op het eerste gezicht niet echt onderscheidend van Economy Class. Toch biedt de stoel een goede recline, voetensteun en IFE. Ook de beenruimte is goed. De service is ook prima, het is bijvoorbeeld netjes dat je tafel wordt gedekt met een wit tafelkleed. De hoofdmaaltijd is goed bevallen, maar het dessert en ontbijt vielen wel wat tegen. Al met al zou ik Premium Select bij Delta wel aanraden als je een goede deal kunt scoren!

11 min leestijd">
3.8

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *