Review: China Eastern Economy Class | Shanghai – Xi’An | Airbus A330-30014 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Alhoewel je voor een binnenlandse reis in China heel goed met de trein kunt reizen pakken we deze keer het vliegtuig. Op een afstand van meer dan 1.200 kilometer scheelt dat toch best wat tijd. We laten Shanghai dus achter ons en reizen met China Eastern naar Xi’An. In deze review lees je alles over onze Economy Class ervaring aan boord van de Airbus A330 van China Eastern. 

Avontuurlijke rondreis China

We doen inmiddels al een paar weken verslag van onze rondreis door China. Hopelijk geeft het wat inspiratie voor een bezoek aan dit bijzondere land. Het begon natuurlijk allemaal in Nederland. Na een KLM vlucht naar Parijs vlogen we in de nieuwe Premium Economy van Air France in de Boeing 777-300. Een goede start van de vakantie!

Review: Nieuwe Air France Premium Economy Class | Paris CDG naar Shanghai Pudong | Boeing 777-300

Na een lange vliegreis genoten we van de rust en luxe in het Pullman Shanghai Jing’An (onderdeel van Accor). Als we een paar dagen de stad hebben verkend nemen we de trein naar het stadje Nanjing. Absoluut een aanrader als je ook wat van de omgeving buiten de metropool wil zien. En sowieso is het reizen per trein in China ideaal!

Nu staat een binnenlandse vlucht naar Xi’An op het programma, de tweede bestemming van deze reis. We verblijven de avond van tevoren bij het Mercure Shanghai Hongqiao SOHO omdat dit wat dichter bij het vliegveld is gelegen. Daar nemen we ‘s ochtend vroeg de metro naar de luchthaven even ten westen van de stad.

Shanghai Hongqiao Airport – Terminal 2

Shanghai heeft 2 grote internationale luchthavens. De meest bekende is Shanghai Pudong International Airport (PVG). KLM vliegt deze zomer tot 6 keer per week non-stop tussen Amsterdam en Shanghai Pudong. En China Eastern tot 4 keer per week. Beide maatschappijen zetten hiervoor doorgaans een Boeing 777 in. Het andere internationale vliegveld is Shanghai Hongqiao (SHA). Alhoewel dit een internationale vluchthaven is zijn de meeste vluchten op binnenlandse bestemmingen. KLM vliegt niet op Shanghai Hongqiao. 

De luchthaven van Hongqiao heeft 2 terminalgebouwen. Ze zijn beide bereikbaar met de metro vanuit de stad. Terminal 1 wordt gebruikt voor de internationale vluchten. Terminal 2 biedt alleen binnenlandse vluchten. Onze vlucht met China Eastern naar Xi’An vertrekt dan ook vanuit Terminal 2. 

Bij aankomst met de metro nemen we de lift naar boven. De bewegwijzering geeft duidelijk in het Engels de richting aan om bij de check-in balies te komen. Let erop dat je in het terminalgebouw nog voor de check-in ook een security check ondergaat. Je hoeft hier je vliegticket en paspoort nog niet te laten zien. 

Tip: heb je gebruikgemaakt van de Shanghai Public Transport Card (SPTC)? Dan kun je deze op het vliegveld weer inleveren. Ga hiervoor naar de balie bij de uitgang van het metrostation op de begane grond. Je krijgt de borg in contanten weer terug. Het gaat om 20 yuan per kaart. Dat is natuurlijk niet veel, maar het is altijd handig om contant geld bij de hand te hebben. Ik reisde met een groep dus kreeg nog aardig wat terug.

Check-in China Eastern

Na de eerste veiligheidscontrole checken we in bij China Eastern. Alhoewel we Economy Class vliegen kunnen we door onze Flying Blue Platinum status wel gebruikmaken van SkyPriority. Daardoor staan we in korte tijd airside. Overigens is het op dit vroege uur in de ochtend nog zeker niet druk te noemen. 

Voor vertrek maken we nog gebruik van de V1 VIP Lounge. Dit is een prima lounge om te wachten tot de boarding start, maar verwacht geen uitgebreide faciliteiten. Meer over de V1 VIP Lounge lees je in deze uitgebreide review. De rest van deze review gaat in op de China Eastern Economy Class in de Airbus A330.

Boarding 

De boarding voor China Eastern vlucht MU2225 naar Xi’An is deze keer bij gate 41. Dit is gelukkig vlakbij de V1 VIP Lounge. De check-in verloopt netjes in zones. Hier wordt strikt toezicht op gehouden door de gate agents. Er bestaat dan ook geen twijfel over wie in welke boarding zone zit. Hier kunnen Europese airlines zeker nog wat van leren. 

Na de laatste controle van onze reisdocumenten sluiten we aan in de rij om per bus naar het vliegtuig te worden gebracht. Deze staat al klaar op het platform. Helaas geen boarding direct vanuit de gate dus. Tijdens het busritje passeren we allerlei vliegtuigen van Chinese maatschappijen. Eenmaal aangekomen bij het vliegtuig zijn er twee trappen, waarbij de voorste is voor Business Class reizigers en Economy Class passagiers met een stoel voorin het toestel. De achterste trap is voor de overige reizigers. 

Bij het aan boord gaan staat de cabin crew klaar om passagiers hun stoel te wijzen. Ook in Economy Class helpt de crew proactief met het aanwijzen van de stoelen en het opbrengen van koffers en tassen in de bagagebakken. 

Ken je ons YouTube-kanaal al? Van deze review we uiteraard ook een video reportage gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviewsInsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

China Eastern Economy Class cabine

De Airbus A330-300 van China Eastern biedt 2 reisklassen. Er zijn 6 rijen Business Class stoelen in een 2-2-2 opstelling. De rest van de rijen is Economy Class. Economy kent voor het grootste deel een 2-4-2 indeling, maar achterin zijn ook rijen met 2-3-2. In totaal zijn er 264 stoelen in dit vliegtuig. 

De Economy Class is gescheiden in 2 aparte gedeeltes. Het voorste deel is rij 31 tot en met 48 en het achterste deel is rij 61 tot en met 78. In de rijnummering slaat China Eastern overigens veel nummers over. Ze starten namelijk al bij 6 en tussen Business en Economy Class worden er 19 overgeslagen. Tussen de twee Economy secties verdampen er ook nog eens 13 rijen.

De Economy cabine oogt naar mijn mening erg fris door de blauwe stoelen. De hoofdsteun van elke stoel is voorzien van een witte stof met China Eastern opschrift. De bagagebakken zijn trouwens niet bijzonder ruim, maar alles lijkt er wel in te pakken ondanks de volle vlucht. 

De seat pitch van de Economy Class stoelen is 32-33 inch. Ter vergelijking, bij KLM is dat in Economy 31 inch en in Economy Comfort 38 inch. De recline is 6,9 inch, ofwel 18 cm.

Elke stoel is voorzien van een eigen inflight entertainment systeem. Alhoewel het IFE niet heel modern aandoet is de content prima voor een vlucht van nog geen 2,5 uur. Onder het scherm is nog een aparte afstandsbediening geplaatst. 

Het tafeltje is aan de kleine kant. Ter illustratie, de kaart met veiligheidsinstructies en het inflight magazine passen er maar net op. De mogelijkheid om het tafeltje dubbel te klappen is dan wel weer handig als je juist wat meer ruimte wil. Als je het tafeltje inklapt is er nog een bekerhouder die je kunt gebruiken. In de stoelzak is naast de veiligheidskaart en een misselijkheidszakje ook het inflight magazine ‘Connections’ te vinden.

Deze keer zit ik op rij 42 aan het raam.

Service en maaltijden aan boord

Op deze binnenlandse vlucht wordt ook een maaltijd geserveerd. Het betreft een koude maaltijd geserveerd in een kartonnen bakje. Er is helaas geen keuze, iedereen krijgt hetzelfde. De maaltijd bevat 3 losse gerechtjes, zijnde pittige kip met gewokte groentes, noodles met een tomaatje en een cakeje als nagerecht. Verder zit er in het zakje nog een flesje water, bestek en een doekje om je handen schoon te maken. De maaltijd is niet heel bijzonder. Maar het is natuurlijk ook zo dat veel airlines niet eens meer een maaltijd serveren in Economy Class op zulke korte vluchten. 

Qua drinken is er onder meer keuze uit koffie, thee, frisdrank en sap. Zelf kies ik voor een bekertje groene thee, wat prima smaakt. Na de maaltijd is het mogelijk om nog een keer wat te drinken te bestellen. 

De service is goed en de cabin crew is erg vriendelijk. Ze doen zeker ook moeite om de niet-Chinese passagiers het naar de zin te maken, al waren die op één hand te tellen. 

Economy Class comfort in de Airbus A330-300

In deze China Eastern review van de Economy Class vlucht van Shanghai naar Xi’An in de A330 ga ik natuurlijk ook in op het comfort tijdens de reis. Het valt op dat de stoelen prima zitten. Dat had zeker slechter gekund op een Chinese binnenlandse vlucht. Het stoelkussen is best dik waardoor je ook voor 2,5 uur een prima comfort hebt. En alhoewel de recline beperkt is vind ik wel dat het rugkussen ook in orde is. Je merkt wel dat wanneer de passagier voor je de stoel naar achteren doet dat de bewegingsruimte zeer beperkt is. 

Aan de andere kant is een 2-4-2 opstelling wel prettig. Je hoeft dan niet over een ‘vreemde’ passagier heen te stappen als je bijvoorbeeld naar het toilet wil. Overigens zijn de toiletten wel erg krap. 

Alhoewel het tafeltje aan de kleine kant is vind ik het wel erg handig dat je deze ook dubbel kunt klappen. Daarvoor maak je wat beter gebruik van de ruimte als je bijvoorbeeld alleen een bekertje neer wil zetten. 

Wat ik zeker wil benoemen in deze review is dat het jammer is dat China Eastern nog met een redelijk verouderd IFE werkt in de A330. Het beeldscherm is ook aan de kleine kant. Het IFE heb ik vooral gebruikt om de vluchtroute te volgen op de kaart. Gelukkig kon mijn iPad Pro dienstdoen als inflight entertainment. 

Aankomst Xi’an Xianyang International Airport

De piloten zetten de Airbus A330-300 van China Eastern een paar minuten voor schema aan de grond op de internationale luchthaven van Xi’An (XIY). De vlucht van iets meer dan 2 uur vloog voorbij. Na een flinke taxirit arriveren we bij de aankomstgate. In tegenstelling tot Shanghai hoeven we hier dus niet met de bus. Bij de gate staan de volgende passagiers alweer klaar. 

Ook op het vliegveld van Xi’An is de bewegwijzering prima op orde. Alles staat zowel in het Mandarijn als Engels aangeven. Niet veel later ligt ook de bagage op de band. Vanuit het vliegveld nemen we de airport metro naar de stad. En nu op zoek naar ons hotel!

Bron foto’s Review China Eastern Economy A330: InsideFlyer – Christian 

Overzicht

Publicatie Datum

26 May 2024

Voordelen

- Iets ruimere Seat pitch dan gemiddeld
- Economy Class passagiers krijgen ook een kleine maaltijd

Nadelen

- Recline is beperkt
- Toiletten erg krap
- Verouderd Inflight Entertainment systeem

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Algemene Waardering

Conclusie

Reizen per trein is prima te doen in China. Voor de reis van Shanghai naar Xi’An kozen we echter voor het vliegtuig in verband met de afstand. China Eastern verzorgt een prima hard en zacht product op deze route in de Airbus A330. De stoelen zitten prima, zeker voor een relatief korte vlucht. En ook in Economy Class krijg je een kleine maaltijd voorgeschoteld. Veel stelt die niet voor, maar het is wel netjes dat ze het aanbieden. Helaas valt het IFE wel wat tegen, op een A330 mag je wel meer verwachten. Ook de toiletten zijn aan de krappe kant.

14 min leestijd">
3.9

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “. . . nemen we de trein naar het stadje Nanjing.”

    Het stadje? Het stadje?

    Nanjing heeft 8½ miljoen inwoners, hoor. Toch een stuk meer dan het stadje Amsterdam, om maar een dwarsstraat te noemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *