Review: Cebu Pacific Economy Class | Manilla – Tagbilaran | Airbus A321neo14 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Cebu Pacific is de oudste low cost carrier van Azië en inmiddels ook één van de grootste maatschappijen van de Filippijnen. Voor een vlucht naar het binnenland van de Filippijnen biedt deze airline de meeste mogelijkheden. We dan ook voor Cebu Pacific voor de vlucht van Manilla naar Tagbilaran op het prachtige Filipijnse eiland Bohol. Cebu Pacific vliegt op deze route met een Airbus A321neo en in deze review lees je er alles over. 

Boeking via Cebu Pacific

Tijdens de voorbereiding van onze zomervakantie in Azië stippelden we een mooie route uit door Indonesië en de Filipijnen. Na een bezoek aan Java vlogen we met KLM in World Business Class in de Boeing 787 van Jakarta naar Kuala Lumpur. Malaysia Airlines bracht ons vervolgens in Economy Class van KL naar Manilla. 

Na 3 mooie dagen in Manilla reizen we verder naar het Filipijnse eiland Bohol. Hiervoor hebben we online de vliegtickets geboekt bij Cebu Pacific. Dit deden we via de website van Cebu Pacific zelf. De boeking omvat de volgende binnenlandse vluchten, allemaal in Economy Class (de enige cabine die Cebu aanbiedt):

  • Van de hoofdstad Manilla (MNL) naar Tagbilaran (TAG) op het eiland Bohol,
  • Van Cebu City (CEB) op het eiland Cebu terug naar de hoofdstad Manilla (MNL).

Voor de vlucht naar Tagbilaran zet Cebu een Airbus A321neo in. Terug naar Manilla staat er een ATR 72 propellervliegtuig gepland. 

Voor deze boeking betaalde ik voor 2 personen een bedrag van € 205,11. Dat is dus iets meer dan € 100 per persoon. Daarbij is zowel handbagage (7 kg) als ruimbagage (20 kg) inbegrepen. Ook kon ik vooraf een stoel selecteren. Hiervoor schafte ik het Go Easy pakket aan. Dat is iets duurder, maar dan heb je dus wel de genoemde voordelen. 

De status van de vlucht checkten we zelf via de website van Cebu. De airline stuurde ook e-mails over bijvoorbeeld de check-in online en instructies voor de bagage drop op de luchthaven. Cebu Pacific heeft ook een gratis mobiele app, maar die vind ik niet heel handig werken. 

Rondreis Indonesië en Filipijnen 

Zoals eerder gezegd maken we deze zomer weer een avontuurlijke rondreis door onder meer Indonesië en Filipijnen. Door een overstap in Tunis en Jeddah doen we respectievelijk Tunesië en Saudi-Arabië ook nog kort aan. 

In Tunis bezochten we onder meer de prachtige Sidi Bou Said, de blauwe stad. En het Sheraton Tunis Hotel was trouwens ook een prima start van de vakantie. Na Tunis vlogen we met Saudia in Business Class naar Jakarta op het Indonesische eilandje Java. We hadden nog wel een flinke overstap in Jeddah. Gelukkig konden we hier lounge hoppen en genoten we van een hapje en een drankje in onder meer de Saudia Al Fursan Lounge en de Plaza Premium Lounge

Op Java startte de reis in de hoofdstad Jakarta. Na een paar dagen reisden we verder naar Yogyakarta en Surakarta (ook wel Solo genoemd) om het echte Java te ontdekken. We sloten Java af met een bezoek aan Malang. Hier deden we onder meer de Bucket list excursie naar Mt Bromo (zie foto). 

Na Indonesië reizen we door naar de Filipijnen. En in deze review lees je dan ook alles over onze ervaring met Cebu Pacific, in dit geval de vlucht van Manilla naar Tagbilaran in de Airbus A321neo. 

Check-in en bagage drop op Manilla-Ninoy Aquino International Airport (MNL)

Na een heerlijk verblijf bij het Admiral Hotel Manilla pakken we een Grab taxi naar de luchthaven. De rit duurt ongeveer een half uur. Onze Cebu Pacific vlucht van Manilla (MNL) naar Tagbilaran (TAG) vertrekt vanaf Terminal 3. Hier vertrekken de meeste vluchten van onder meer Cebu Pacific en AirAsia. 

We hebben al online ingecheckt dus we hoeven enkel nog de koffers af te geven. De dag van tevoren kregen we een mailtje van Cebu Pacific met uitleg hiervoor. We kunnen dan ook meteen aansluiten in de rij voor ‘Online check-in Guests’. Hier scannen we onze digitale boarding card, waarna we de geprinte tickets en bagagelabels uit de kiosk rollen. Vervolgens kunnen we zelf de bagagelabels aan de ruimbagage aanbrengen. Hierna geven we de af bij de ground crew van Cebu Pacific die nog een laatste check doet op het gewicht. Eén koffer is 400 gr te zwaar, maar daar doen ze gelukkig niet moeilijk over. 

Na de bagage drop kunnen we door naar de Security check. Niet veel later staan we airside en gaan we op zoek naar een lounge. 

PAGGS Lounge (Priority Pass)

Vanuit ons Cebu Pacific ticket hebben we geen toegang tot een lounge. De airline biedt namelijk enkel Economy Class. Gelukkig is er de Priority Pass die is inbegrepen bij de American Express Platinum Card. Op deze terminal voor binnenlandse vluchten is er enkel de PAGGS Lounge waarmee Priority Pass toegang geeft. 

Over deze lounge kunnen we echter kort zijn. De medewerkster bij de balie is heel vriendelijk, maar de lounge stelt verder weinig voor. Er is koffie en thee verkrijgbaar. Evens verschillende gekoelde dranken. Verder is er één rijstgerecht. 

Wat betreft zitplaatsen is het ook weinig bijzonder te noemen. Desondanks is de lounge nagenoeg vol. 

Boarding bij Gate 131

De boarding gate wordt pas kort voor vertrek bekendgemaakt. Vandaag is dat voor onze Cebu Pacific vlucht 5J617 Gate 131. De vlucht heeft doorgaans 20-40 min vertraging en ook nu lijkt er een aardige vertraging te ontstaan. De inkomende vlucht had vertraging. Er vormt zich dan ook een flinke rij voor de gate. Helaas is het wachten niet erg snel voorbij.

Uiteindelijk gaat het boarding proces starten. Het boarding proces van Cebu Pacific zou via zones moeten gaan. Met de start met groep 1. In de praktijk lijkt dit echter niet echt te worden gehandhaafd door de ground crew. In totaal zijn er trouwens 5 zones. De aankondigingen via de omroep zijn sowieso nauwelijks te verstaan, dus dat zal zeker ook een rol spelen. Middels een bus worden we naar het platform gebracht waar het de Airbus A321neo met registratie RP-C4123 klaarstaat. 

Eenmaal aan boord worden we vriendelijk begroet. We zoeken snel onze stoelen 10A en 10B op. 

Vertrek naar Tagbilaran?

Het is al iets na 11.30 uur als de vliegtuigdeur dicht gaat. Dat is dus een flinke vertraging van 1 uur en 15 minuten na de geplande vertrektijd. Niet veel later volgt er een veiligheidsinstructie in het Engels. En na een laatste dubbele cabine check door de crew taxiën we richting de startbaan. Opvallend genoeg wordt er geen enkele excuses gemaakt voor het vertraagde vertrek, en ook de reden van vertraging blijft een raadsel.

Als we in de rij staan om te kunnen vertrekken roept de piloot om dat er een probleem is met het landingsgestel. We zullen dus weer terug moeten naar de parkeerpositie op het platform. Om 12.45 uur informeert de purser over het feit dat één van de banden lek is. Er wordt door de onderhoudsdienst aan gewerkt. In de tussentijd serveert de crew noodles en een flesje water. En dat smaakt wel na al die tijd wachten!

Helaas blijft het probleem het het wiel niet makkelijk te verhelpen. Alle passagiers moeten het vliegtuig weer te verlaten om vervolgens per bus weer in het terminal gebouw te belanden. Bij binnenkomst krijgen we een grote zak chips en een flesje water uitgereikt. Verzorging qua eten en drinken is dus wel goed geregeld bij Cebu. 

Een half uurtje later volgt een omroep met de boodschap dat er een nieuw vliegtuig klaarstaat. Ik moet zeggen dat de airline haar passagiers in het geval van verstoringen goed op de hoogte houdt. Opnieuw boarden we in zones, deze keer iets beter in goede banen geleid. Na een controle van de boarding pass gaan we per bus naar het nieuwe toestel. Voordat we de bus instappen krijgen we nog een flesje water en een paar zakjes koekjes in onze hand gedrukt. 

Tegen 14.30 uur zit iedereen weer aan boord en wordt poging 2 gedaan om richting Tagbilaran te vertrekken. Het vervangende toestel betreft overigens ook een Airbus A321neo.

Cebu Pacific Airbus A321neo

Cebu Pacific heeft een vloot van 79 vliegtuigen. Het zijn voornamelijk Airbus A320 en A321 toestellen, waaronder de neo-variant. Cebu heeft ook nog 15 ATR 72 kisten. Voor de verre vluchten zijn er tot slot nog 8 Airbus A330-900 vliegtuigen. Cebu is een Economy Class-only airline. De cabine kent dus geen verschillende reisklasses. 

De Airbus A321neo van Cebu Pacific beschikt over 239 stoelen in een 3-3 indeling. Ter vergelijking: hetzelfde vliegtuigtype van KLM biedt ruimte voor 227 passagiers. In deze InsideLook lees je alles over de Airbus A321neo van KLM. 

Alle stoelen staan in Economy Class. Er is dus geen Business of Premium cabine. Wel verdeelt Cebu het toestel in verschillende zones in. Een stoel in de voorsectie kost bijvoorbeeld meer dan een stoel achterin. Ook de stoelen met meer beenruimte, bijvoorbeeld bij de nooduitgang, kennen een toeslag.

Cebu Pacific Economy Class cabine in de Airbus A321neo

Alhoewel Cebu Pacific een low cost airline is zien de toestellen er zeker netjes uit. De cabine voelt nieuw en alles is goed schoon. De stoelen kennen geen recline, maar er is wel voorzien in een USB-poort voor het opladen van bijvoorbeeld je telefoon. 

Het tafeltje is verder van een prima afmeting, maar zeker niet bijzonder. In de stoelzak is nog een inflight magazine te vinden, evenals de flight safety card en de menukaart. Er is geen inflight entertainment systeem.

De stoelen zijn voorzien van een donkerblauwe lederen bekleding, hier en daar voorzien van enkele kleuraccenten bij de hoofdsteun. Deze is overigens ook niet verstelbaar. De beenruimte is prima voor een korte vlucht, maar een langere zou ik zeker niet overwegen. 

Service en maaltijden aan boord

Cebu Pacific werkt met een buy-on-board service. Je kunt dus van de menukaart bestellen wat je wil. De prijzen zijn redelijk te noemen. Betalen kan zowel cash als met betaalkaart. Omdat we al zoveel eten en drinken hadden gekregen door de vertraging was het voor ons zeker niet nodig om nog meer bij te kopen. Een enkele passagier kocht nog een snack, maar de crew was snel klaar met de betaalde service deze keer.  

Aankomst Tagbilaran Airport

Na alle vertraging landen we om 16.07 uur op Tagbilaran Airport op het eiland Bohol. Na een korte taxirit staan we bij het terminalgebouw. De luchthaven van Tagbilaran is maar heel klein, dus de bagage ligt snel op de band gelukkig. 

Bij aankomst krijgen we nogmaals koekjes, chips en instant noodles aangeboden ter compensatie voor de vertraging. Verder kreeg ik nog een voucher voor een gratis binnenlandse vlucht met Cebu Pacific. Een cash compensatie kennen ze voor zover ik weet in de Filipijnen niet. Maar het is naar mijn mening wel duidelijk de de airline moeite doet om enige vorm van compensatie aan te bieden.

Bron foto’s Review Cebu Pacific Manilla – Tagbilaran Airbus A321neo: InsideFlyer – Christian