Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Elke zichzelf respecterende airline biedt tegenwoordig Premium Economy. De reisklasse tussen Economy en Business Class is populair vanwege de aantrekkelijke prijs ten opzichte van Business Class en een beter comfort dan Economy. Maar de verschillen tussen airlines zijn groot. Zo blijkt ook tijdens een recentelijke vlucht met Air France van Parijs naar Bangkok in Premium Economy. In deze review gaan we in op onze (tegenvallende) ervaringen met Premium Economy op de Boeing 777-300 van Air France naar Bangkok.
Boeking
Al een tijd terug was ik mezelf aan het oriënteren op de zomervakantie. De Premium Economy tarieven met Air France waren op dat moment zeer aantrekkelijk. Voor zo’n € 150 meer dan Economy kon ik Premium Economy boeken op de Boeing 777-300 van Air France. Eerst vloog ik met KLM van Amsterdam Airport Schiphol (AMS) naar Parijs-Charles de Gaulle (CDG). Waarna ik overstapte op Air France voor de vlucht naar Bangkok (BKK). De reis in Premium Economy leverde me ook meer XP en miles op, maar daarover later meer.
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van de review van mijn ervaring met Premium Economy van Air France in de Boeing 777-300 naar Bangkok. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Check-in Schiphol
Door alle horrorverhalen over Schiphol besloot ik op tijd richting de luchthaven te gaan. Met een verblijf bij het Ibis Schiphol Airport en de bijbehorende gratis shuttlebus was ik nagenoeg verzekerd van file- en vertragingsvrije start van mijn reis naar Schiphol. Ik kwam even voor half zes in de ochtend aan en na een klein half uurtje stond ik airside, met dank aan SkyTeam’s SkyPriority. De check-in verliep dus vlot. De rij voor de Business Class / SkyPriority check-in in Vertrekhal 1 was deze ochtend beperkt. De kleine rij verliep redelijk vlot. Bij de Economy check-in stonden wel wat langere rijen, maar (nog) niet extreem.
Premium Economy passagiers bij Air France mogen twee stukken ruimbagage inchecken van ieder 23 kg. Daarnaast mogen er twee stukken handbagage mee van maximaal 18 kg. Flying Blue Silver, Gold en Platinum, en SkyTeam Elite en Elite Plus deelnemers mogen daar bovenop nog een extra bagagestuk meenemen van maximaal 23 kg. In mijn geval, als Flying Blue Platinum deelnemer, mocht ik met twee passagiers zes koffers inchecken en vier stukken handbagage meenemen. Niet dat ik zoveel koffers meeneem op vakantie, maar het zou dus kunnen.
KLM Crown Lounge 25
Voor mijn vlucht van Amsterdam naar Parijs-Charles de Gaulle maakt ik nog gebruik van de KLM Crown Lounge 25 (voor Schengen passagiers). De drukte in de lounge viel me ook 100% mee rond 6.00 uur in ochtend. Na een prima ontbijtje wandelde ik naar de gate waar mijn vlucht op tijd vertrok. Benieuwd naar de faciliteiten van de KLM Crown Lounge 25? Lees en bekijk dan hier onze meest recente InsideLook en bekijk hier de YouTube video.
Doordat ik op Schiphol al in had gecheckt werd mijn bagage meteen doorgestuurd voor de tweede vlucht van Parijs naar Bangkok. Dat mag je uiteraard verwachten als je met verschillende vluchten op een ticket reist, maar het is toch een fijne gedachte. Uit voorzorg had ik overigens een GPS-tracker (ik gebruik een Apple AirTag per bagagestuk) in mijn bagage gestopt, zodat ik via mijn telefoon mijn bagage kan volgen. Je krijgt je bagage er natuurlijk niet per definitie mee terug als deze kwijtraakt, maar je weet in ieder geval waar je koffer zich bevindt. Gelukkig ging qua bagage alles in een keer goed deze reis.
Lounge Parijs en boarding
Eenmaal aangekomen op het vliegveld van Parijs-Charles de Gaulle ga ik meteen naar de juiste terminal (2E). Hier kan ik door mijn Flying Blue Platinum status ook gebruik maken van de Air France Lounge. Air France Premium Economy passagiers hebben echter niet zonder meer toegang tot de airport lounges, dat geldt dus ook voor PE passagiers op de vlucht naar Bangkok waar deze review over gaat. Toegang tot de lounge is voor PE passagiers wel aan te kopen met 25% korting, maar alleen op basis van beschikbaarheid. Bij grote drukte is het dus mogelijk dat je geweigerd wordt als walk-in gast. De kosten zijn € 60 per persoon of 12.000 Flying Blue miles, hier gaat dan nog wel de korting van af. Flying Blue Explorer en Silver deelnemers krijgen respectievelijk 10 en 25% korting. SkyTeam Elite en Elite Plus passagiers hebben wel standaard toegang tot de lounge, ongeacht hun reisklasse.
De lounge ervaring is bij Air France nagenoeg altijd erg goed. De meeste lounges op CDG zijn namelijk recentelijk vernieuwd. Zo ook deze lounge in Terminal 2E (M). De lounge is aardig groot in oppervlakte en daardoor is er ruimte voor verschillende type zitplekken. Zo is er een wat rustiger gedeelte aan de zijkanten van de lounge. Door de grote raampartijen is er een mooi uitzicht op de aankomende en vertrekkende vliegtuigen en het overige luchthavenverkeer. Een videoreview van deze lounge kun je hier bekijken op YouTube.
Vlak voordat de boarding start wandelen we naar de gate. Het vertrek is vanaf gate M46. Boarding voor deze vlucht (AF254) start normaliter zo’n 1,5 uur voor vertrek. Maar door technische problemen met de airconditioning van het toestel ontstaat er een vertraging van 30 minuten waardoor het nog iets langer wachten is bij de gate. Ik moet zeggen dat de ground staff van Air France de instapprocedure in zones netjes uitvoert. Alle passagiers worden geconcentreerd en nemen plaats in de juiste rij. Als Flying Platinum (en Premium Economy passagier) neem ik plaats in de wachtrij voor zone 2. Zone 1 is gereserveerd voor Business Class passagiers, reizigers met beperkte mobiliteit en passagiers die reizen met jonge kinderen. Zodra het technische probleem verholpen is start de boarding, met een laatste check op het ticket, paspoort en mondkapje. Laatstgenoemde is bij Air France nog steeds verplicht aan boord.
Air France Premium Economy cabine en stoel
Dan is het eindelijk zover! We mogen in de Boeing 777-300 (met Franse registratie F-GZNJ) die ons naar Bangkok zal brengen. De Premium Economy (PE) cabine bevindt zich direct achter de Business Class. In dit toestel staan de PE stoelen in een 2-4-2 configuratie van drie rijen. In de Economy cabine is dat 3-4-3. De Premium Economy stoel biedt veel meer beenruimte dan de Economy cabine, dat is meteen duidelijk. Niet alleen op het oog, maar het ‘voelt’ ook veel ruimer in Premium Economy, zeker als je voor de bulkhead stoel kiest, in mijn geval 14B. Air France heeft gekozen voor een blauwe bekleding, rode kussentjes en blauwe fleecedeken. Op die manier komen de kleuren van de airline mooi in de cabine terug.
De stoel is voorzien van ruime armleuningen, een individueel verstelbaar leeslampje en verschillende vakjes om kleine spulletjes op te bergen. De lederen hoofdsteun is zowel naar boven en beneden als naar links en rechts te verstellen. Passagiers beschikken over een stopcontact en USB-poorten. De noise-cancelling hoofdtelefoon is wat onhandig opgeborgen met een haakje tussen de stoelen in. In de wand voor de stoel is een zak aangebracht vergelijkbaar met een normale stoelzak. Deze is iets ruimer zodat je hier makkelijk wat spullen in op kan bergen. In de stoelzak zit naast het magazine van Air France en Safety card ook een afvalzakje.
Omdat ik een bulkhead stoel had geselecteerd is het beeldscherm in de armleuning opgeborgen. Tijdens de vlucht kun je die uitklappen en voor je plaatsen. Opvallend was de hoeveelheid warmte die het (verouderde) inflight entertainment systeem uitstraalt, dit is zelfs in de armleuning voelbaar. De beschikbare media op het inflight entertainment systeem is prima, maar niet bijzonder. Het systeem zelf is zeer verouderd. Zo is het touchscreen relatief klein en niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Positief is de grootte van het tafeltje. Je hebt hier veel meer ruimte dan in Economy. Handig om met je laptop of tablet te werken en genoeg ruimte voor de maaltijd. Helaas is het tafeltje niet naar voren of achteren verstelbaar, wat voor wat grotere passagiers een probleem kan zijn (dit geldt alleen voer de eerste rij in deze cabine).
Wat zeker voor meer privacy zorgt is de afscheiding van zowel de Business Class als Economy cabine met een wand en gordijntjes. Hiervoor blijven de gangpaden nagenoeg altijd vrij. Verder is de stoel zelf niet voorzien van extra privacy, zoals in bijvoorbeeld Business Class.
Comfort Premium Economy
Als we het in deze review over comfort gaan hebben op de vlucht naar Bangkok, dan valt de Premium Economy van Air France erg tegen. Op het oog ziet het er veel beter uit dan reguliere Economy. Maar ik durf wel te zeggen dat deze stoel slechter zit dan Economy Class. De voetsteun van mijn stoel werkte niet goed, waardoor deze de gehele vlucht omhoog stond. Dit kon ondanks verschillende pogingen van de crew niet verholpen worden tijdens de vlucht. Bovendien bezorgde de ‘luxere’ rugleuning mij enkel rugpijn in plaats van meer comfort. Het speciale mechanisme voor de recline laat de stoel naar beneden glijden. Dit draagt naar mijn mening niet bij aan een prettigere zit- of slaapervaring.
Omdat de airconditioning niet goed werkte was het bij aanvang van de vlucht redelijk warm in de cabine. Naarmate de vlucht vorderde was de temperatuur op een prima niveau. Air France biedt aan boord van de meeste long haul toestellen WiFi. Deze is niet gratis, maar het is met de ‘Message Pass’ wel mogelijk berichten te versturen en ontvangen via bijvoorbeeld Whatsapp en Apple iMessage. Het gebruik van e-maildiensten als Google en Outlook is ook gratis. De internetverbinding werkt niet vlekkeloos. Maar het is netjes dat Air France de Message Pass gratis aanbiedt.
De toiletten zijn netjes en worden tijdens de vlucht ook prima schoongehouden. Het Business Class toilet is voorzien van een raampje, was een leuke toevoegingen is. Alhoewel Premium Economy passagiers hier geen gebruik van mogen maken. Zij zijn aangewezen op de toiletten in de Economy cabine.
In de Boeing 777-300 heeft Air France een zeer oude Premium Economy product. In de Airbus A350-900 is de nieuwste generatie PE ingebouwd. De Franse nationale carrier is gelukkig van plan deze nieuwe PE cabine ook in de Boeing 777s in te gaan bouwen.
Service en maaltijd
De crew aan boord van de AF254 van Parijs naar Bangkok is erg vriendelijk. Geen verzoek is te veel. Ook als er even een ‘opstootje’ dreigt te ontstaan tussen een drietal passagiers over wie op welke stoel zit wordt er adequaat en netjes ingegrepen. Een persoonlijk welkom zoals in Business Class soms wordt gedaan is bij Premium Economy niet aan de orde.
Bij het aan boord gaan ligt er naast de deken en het kussentje een flesje water klaar voor de Premium Economy passagiers. Verder wordt er geen welkomstdrankje geschonken zoals in Business Class. Na het opstijgen krijg ik een Air France amenity kit en hygiënekit. De blauw-wit gestreepte amenity kit bevat een tandenborstel met tandpasta, sokken en een oogmasker. De kit is eventueel te hergebruiken als toilettasje.
De maaltijdservice start redelijk snel na het opstijgen. Ruim voor vertrek had ik een vegetarische maaltijd besteld om er zeker van te zijn dat ik iets kan eten zonder vlees. Als je inlogt op je Flying Blue account of je boeking opzoekt via Air France of KLM dan kun je gemakkelijk een speciale maaltijd aanvragen. Er is naast de vegetarische maaltijd onder andere keuze uit veganistisch, koosjer en halal, maar ook lactose-arm. Je kunt ook kiezen uit een vismaaltijd of Aziatische maaltijd. Een bijkomend voordeel, je krijgt als eerste je maaltijd uitgeserveerd. Wat me wel opviel is dat het menu voor Premium Economy exact hetzelfde is als de reguliere Economy Class. Ook het drankaanbod is niet anders. PE onderscheidt zich hier dus niet mee.
Het diner bestaat uit een pastagerecht met een tomaten- en paprikasalade. Daarbij wordt een broodje geserveerd met zowel geitenkaas als camambert van het bekende Franse merk President. Als dessert is er vers fruit. De maaltijd van mijn medereizigers betreft een Indiaas gerecht met twee pita broodjes, curry en witte rijst. Daarbij wordt een salade van tomaat en kikkererwt geserveerd. Als dessert is er yoghurt en soort vanillevla. Zoals eerder al benoemd had ik hier een hogere verwachting van. De maaltijden zijn de facto Economy maaltijden en er is geen extra aandacht aan besteed. De maaltijd hebben ook weinig smaak helaas. Een gemiste kans. Qua dranken is de keuze ook gelijk aan Economy. Een pluspunt bij Air France is wel de keuze uit likeuren. Zo schenkt de airline een aardige Franse perenlikeur.
Gedurende het langere deel van de vlucht zijn dranken en enkele snacks beschikbaar in de galley. Denk aan appel- en sinaasappelsap, Coca-Cola en water. Qua snacks is er keuze uit chocolade, zoutjes en koekjes. Air France noemt dit ‘Le Bar’. Het assortiment is prima, alleen werd er tijdens de vlucht voor de snacks weinig aangevuld.
Als we bijna in Bangkok aankomen wordt het ontbijt geserveerd. Ik moet zeggen dat de tegenvallende ervaring daarmee compleet is. Het ontbijt is erg karig, zeker als je dit vergelijkt met Business Class. Premium Economy mag dan geen Business Class zijn, maar je verwacht wel iets meer. Op de website van Air France doet de airline ook echt anders voorkomen. Wellicht is er iets mis gegaan met de catering, maar op deze Premium Economy vlucht van Air France naar Bangkok is het niet best en daar ben ik ook eerlijk over in de review.
Duurzaamheid
Op mijn privévluchten met KLM compenseer ik de CO2-uitstoot altijd middels CO2ZERO. Meestal gaat het om een klein bedrag van enkele euro’s, dat oploopt naarmate de afstand van de vlucht. Het geldt wordt geïnvesteerd in onder meer herbebossingprojecten in Zuid-Amerika. Accountantskantoor KPMG licht periodiek het proces door en garandeert dat het geld op de juiste plek terechtkomt.
Sinds een tijdje is het bij KLM en Air France ook mogelijk om naast CO2-compensatie nog op een andere manier bij te dragen aan de verlaging van de impact van de vlucht op het milieu. Je kunt namelijk Sustainable Aviation Fuel (SAF) aanschaffen voor je vlucht. Dit is wel een stuk duurder dan alleen de CO2-compensatie. Als ‘tegenprestatie’ krijg je wel extra Flying Blue XP. Per € 10 die je besteedt aan SAF krijg je 1 extra (U)XP. Volgens Air France verlaagt het gebruik van SAF de CO2-uitstoot met ten minste 75%. Een goede korte termijn oplossing dus om de luchtvaart minder vervuilend te maken, naar mijn mening. Meer informatie lees je hier op de website van Flying Blue.
Deze keer koos ik voor een combinatie van Sustainable Aviation Fuel en herbebossing. In totaal kostte met dit € 78 voor de vlucht van Parijs naar Bangkok. Ik kreeg daar 8 extra XP voor.
Flying Blue voordelen
In deze review van de Air France Premium Economy vlucht van Parijs naar Bangkok zal ik ook de Flying Blue voordelen benoemen. Deze hebben deels overlap met de service behorende bij Premium Economy.
Zoals al benoemd krijg je als Premium Economy passagier een extra bagagetoelage ten opzichte van Economy. Ik mocht in PE twee koffers van 23 kg inchecken, en een extra bagagestuk omdat ik Platinum ben bij Flying Blue.
Als Flying Blue Platinum deelnemer mag ik gebruikmaken van SkyPriority en is loungebezoek binnen SkyTeam altijd gratis. Daarnaast krijg ik priority bagage handling. In theorie komt je bagage dan altijd als een van eerste van de band. Maar in de praktijk komt daar niet altijd iets van terecht. Deze keer gaat het goed en heb ik mijn ruimbagage snel weer in handen. SkyPriority is in tegenstelling tot loungebezoek wel inbegrepen voor Premium Economy passagiers.
Op Premium Economy vluchten verdien je tweemaal zoveel XP als op vluchten in Economy. Dit is een ‘long 3’ vlucht dus kreeg 24 XP op de heenweg en 24 XP op de terugweg. De ‘medium’ positioneringsvlucht van Amsterdam naar Parijs is in Economy en levert tweemaal 5 XP op. In totaal verdien ik dus 58 XP.
Als Flying Blue Platinum deelnemer spaar ik 8 miles per bestede euro aan de ticketprijs. Ter vergelijking voor Explorer leden is dat 4, Silver 6 en Gold 7 miles per bestede euro. Dit leverde ongeveer 14.000 miles op. Hoe dat precies berekend wordt is me wat onduidelijk eerlijk gezegd. Door betaling met mijn American Express Flying Blue Platinum kaart verdien ik nog eens 2 miles per uitgegeven euro. Dat geeft nog eens 1.450 extra miles. In totaal verdiende ik met deze reis, op basis van de uitgaven aan het vliegticket, 15.450 miles.
Foto’s: InsideFlyer
Branco zegt
Helder en goed stuk Christian.
Op mijn vlucht van AMS-CDG-SIN en terug had ik exact dezelfde ervaringen. Het eten valt tegen en de service is “minimaal” tov de gewone economie stoelen.
Dit geeft dus wel te denken of de meerwaarde tussen economy – Premium economy het wel waard is bij AF.
Christian zegt
Bedankt voor je reactie! Jammer om te horen dat je dezelfde ervaring hebt gehad. Ik zou nog wel eens de AF PE in de A330 of A350 willen proberen. Heb jij daar ervaring mee?
Branco zegt
Ik heb de A350 gevlogen naar Singapore en ondanks de nieuwe look and feel was de service en het eten gelijk aan jou ervaring. dit zowel heen als terug.
Rob zegt
Ik had dezelfde 777-300 op mijn vlucht naar Bangkok in mei. Ik vloog in Business class, maar de kwaliteit van de business class seats is ook echt niet meer van deze tijd. Geen full flat seats, eigenlijk vrij krappe stoelen voor een business class seat, dus echt niet meer acceptabel in deze tijd. Ik vlieg graag met Air France ipv KLM omdat je betere maaltijden en drank aan boord krijgt, (en je door de tussenlanding een hoop meer XPs krijgt…) maar niet meer in deze verouderde 773.
Volgende keer wel weer KLM óf ze moeten het interieur van deze kisten upgraden