Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Qatar Airways en het Spaanse Vueling hebben zopas een codeshare overeenkomst getekend. Hiermee wordt het aantal bestemmingen dat Qatar in Europa kan aanbieden gevoelig uitgebreid.
De Qatarese maatschappij voegt haar vluchtnummer toe op maar liefst 67 Vueling vluchten, allen vertrekkend vanuit de Vueling hubs in Barcelona El Prat en Rome Fiumicino. Qatar Airways heeft dagelijks twee vluchten naar deze steden.
Vueling is de low cost dochtermaarschappij van het Spaans/Britse IAG, dat ook Aer Lingus en de Oneworld maatschappijen Iberia en British Airways bezit. Qatar Airways heeft trouwens een belang van 20% in IAG.
Minder Comfort?
Economy passagiers die van Qatar Airways overstappen op een Vueling vlucht zullen tevreden moeten zijn met een wel heel krappe seat pitch. Ik mocht zelf ondervinden op een Vueling vlucht dat je het tafeltje nauwelijks naar beneden geklapt krijgt. De maatschappij is wel bezig haar vloot van nieuwe, dunnere Recaro stoelen te voorzien, zodat je (een beetje) minder krap zit. Alle eten en drank aan boord is betalend en er is ook geen IFE.
Business klasse passagiers van Qatar Airways komen bij Vueling terecht in de Excellence Class. Deze biedt toegang tot de lounge, meer beenruimte en een gegarandeerde vrije stoel in het midden. Ook is er catering voorzien, maar verwacht vooral geen business klasse maaltijd.
Op de codeshare vluchten kunnen leden van Privilege Club, het frequent flyer programma van Qatar Airways, ook mijlen verdienen.
Nieuwe trend
Het lijkt overigens een nieuwe trend, deze samenwerking tussen full service maatschappijen en low cost carriers. Zo kondigde ook Singapore Airlines onlangs nog een akkoord aan met Eurowings, de low cost dochter van Lufthansa.
Deze overeenkomst biedt Qatar Airways een mooie gelegenheid om haar Europese bestemmingen gevoelig uit te breiden. Of de passagiers opgezet zullen zijn met het feit dat ze hun vlucht moeten verderzetten op een Spaanse low cost maatschappij is een andere zaak. Maar binnen Europa evolueren de meeste maatschappijen zowiezo naar een low cost model voor hun korte afstandsvluchten, met almaar krimpende beenruimte en betalende catering.
Geef een reactie