Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Overstappen: de één vindt het een ramp, de ander vindt het deel van de reiservaring. Een korte overstap kan stressvol zijn: ga je je vlucht wel halen, of net niet? Een lange overstap is daarentegen ook niet ideaal: zeker als je geen loungetoegang hebt, kan het een flinke domper op je reis zijn. Maar wat als je je overstap nou precies lang genoeg maakt zodat je wat kunt zien van de stad waar je overstapt? Met ‘overstap-sightseeing’ heb je niet alleen iets te doen om de tijd te doden, maar je ziet ook een extra stukje van de wereld (en het ticket is geen cent duurder!). In deze serie artikelen bespreek ik per regio de beste (en slechtste) luchthavens voor overstap-sightseeing.
In deze serie:
– Midden-Oosten
– Zuid-Oost Azië
In dit artikel bespreek ik een aantal luchthavens in Zuid-Oost Azië. Voor de luchthavens in deze regio geldt, misschien nog wel meer dan in het Midden-Oosten, dat je altijd zeker moet zijn van voldoende overstaptijd tussen je vluchten. Veel van deze steden zijn berucht om hun chaotische verkeersopstoppingen die de terugreis naar het vliegveld wel erg stressvol kunnen maken als je net iets te krap gepland hebt…
Singapore Changi Airport (SIN) – positief
Het vliegveld van Singapore is in feite al een attractie op zichzelf: met lounges van wereldklasse, geweldige wachtfaciliteiten in de terminal, een glijbaan, zwembad en een heuse vlindertuin (!) hoef je je tijdens een overstap op dit vliegveld geen moment te vervelen. Klanten van Singapore Airlines krijgen in veel gevallen zelfs gratis winkeltegoed om zich uit te kunnen leven in de vele taxfree winkels! Mocht het, ondanks de goede faciliteiten, toch gaan kriebelen om van de luchthaven af te gaan, dan is dat geen enkel probleem: het vliegveld van Singapore is een van mijn favorieten voor overstapsightseeing. Al was het maar omdat de luchthaven zelf gratis (!) transittours aanbiedt als je een overstap van meer dan 5 uur hebt. Heb je zin om de stad zelf te ontdekken? Dan geef ik hier wat tips!
Bij aankomst vind je duidelijke borden die je naar de taxirijen wijzen. Dat zijn ook daadwerkelijk rijen: tussen zigzaggende hekjes wachten mensen geduldig tot er een taxi voor ze is. Gelukkig valt de wachttijd meestal erg mee: ik heb nog nooit langer dan 10 minuten hoeven wachten, meestal was er zelfs gelijk een taxi beschikbaar. Heb je eenmaal een taxi, dan wordt eenvoudigweg de meter aangezet (geen lastige onderhandelpraktijken) en word je (buiten de spits) in ongeveer 20 minuten voor een euro of 15 naar het centrum gebracht. Als je een langere overstaptijd hebt en dus voldoende tijd, dan kan het een besparing zijn om de metro te nemen: vanaf het metrostation op de luchthaven reis je in ongeveer een uur voor anderhalve euro naar een van de vele metrostations in het centrum. De metro van Singapore is schoon, modern en airco-gekoeld, dus prima te doen! Als je voor de metro kiest, dan kan het de moeite waard zijn om op het metrostation een EZ-link kaart te kopen: een soort OV-chipkaart waarmee overstappen en de terugreis een stuk sneller (en een stukje voordeliger) worden. Je kunt deze kaart ook bij veel winkels gebruiken, bij terugkomst op het vliegveld kan je je saldo dus eenvoudig opmaken aan een drankje.
Maar wat is er dan te doen in Singapore? Genoeg, als je het mij vraagt! Ik kies er zelf meestal voor om een taxi te nemen naar Clarke Quay, het uitgaansgebied van de stad. Deze grote verzameling bars en restaurants is gelegen aan de Singapore River, waar je heerlijk aan de rivier een drankje kunt drinken of wat kunt eten. Vanaf Clarke Quay loop je in ongeveer 10 minuten naar Chinatown, waar je je verbaast dat je nog steeds in dezelfde stad bent: van de schone stad vol wolkenkrabbers ben je ineens beland in een wereld vol geuren en kleuren en waar je je ogen uitkijkt bij de vele winkeltjes met prullaria.
Geen zin in Chinatown? Volg dan de Singapore River richting het Central Business District (CBD). Je komt niet alleen langs geweldige wolkenkrabbers, ook zie je veel mooie, koloniale gebouwen uit de tijd van de Engelse kolonisatie. Op de plek waar de Singapore River uitkomt in de baai, vind je Merlion Square met de wereldberoemde Merlion-fontein. Dit is misschien wel het bekendste fotopunt in Singapore en je hebt een geweldig uitzicht over de skyline en het Marina Bay Sands-hotel aan de overkant van de baai. Als je rondom de baai loopt, kom je bij dit wereldberoemde hotel waar je op het dak heerlijke cocktails kunt drinken met een spectaculair uitzicht. Via dit hotel kan je met een loopbrug naar de Gardens by the Bay – ook een prachtige bezienswaardigheid.
Zin om te shoppen? Neem dan een taxi of metro naar Orchard Road, waar je geweldige winkels en winkelcentra vindt. Als je deze lange straat afgelopen hebt, kun je bij het Raffles Hotel een wereldberoemde Singapore Sling-cocktail drinken. Vanaf het Raffles Hotel zit je met een taxi (of na een kwartiertje lopen) ook zo weer aan de Singapore River, waar je een deel van bovenstaande wandeling kunt meepakken.
Geen zin in lange wandelingen of shoppen? Dan kan je ervoor kiezen om een taxi te pakken naar Sentosa Island. Dit eiland ligt wat verder van het vliegveld (Een halfuur rijden, dat kost je ongeveer 20 euro), maar voor de liefhebber is het zeker de moeite waard. Je vindt hier geweldige resorts, prachtige stranden, pretparken, noem maar op. Een ideale tijdbesteding als je een lange overstap hebt en even helemaal bij wilt komen van de lange vlucht naar Singapore.
Hong Kong International Airport (HKG) – positief
Een grote concurrent van Singapore is de luchthaven van Hongkong. Ook een prachtige luchthaven gelegen op een (door Nederlanders aangelegd) kunstmatig eiland voor de kust van Hongkong. Ben je uitgekeken op de fantastische lounges op dit vliegveld? Neem dan de Airport Express, de trein die je in minder dan een halfuur voor 10 euro (retourtje is gratis als je op dezelfde dag weer terugreist!) zonder problemen afzet onder het centrum van Hongkong. Stap je uit bij Kowloon Station, dan kan je via Kowloon Park richting de Golden Mile aan Nathan Road lopen waar je allerlei winkels en veel neonlichten vindt – dit is echt het ‘hectische stuk’ van de stad en je kijkt je ogen hier uit.
Vanaf de Golden Mile is het zeker de moeite waard om naar de Avenue of the Stars te lopen, waar je een geweldig uitzicht hebt op de skyline van Hongkong aan de andere kant van het water. Hier kan je ’s avonds ook genieten van een spectaculaire lichtshow. Vanaf de kust kan je de beroemde Star Ferry naar de overkant nemen, waar je dan uitkomt bij Hong Kong Station, 1 halte verder op de Airport Express.
Vanaf Hong Kong Station loop je zo het moderne centrum vol wolkenkrabbers en exclusieve winkels in. Op het eerste gezicht lijkt het hier misschien een betonnen jungle, maar er zijn ook een flink aantal stadsparken waar je even bij kunt komen van de stadse drukte. Heb je genoeg tijd op je overstap? Neem dan de bekende tram omhoog naar The Peak, waar je een fenomenaal uitzicht over Hongkong hebt.
Maar ook dichter bij het vliegveld is er genoeg te beleven. Zo vind je een van de bekendste attracties van Hong Kong, het Po Lin klooster, vlakbij het vliegveld. Bij dit prachtige klooster en het grote, bekende boeddhabeeld dat erbij hoort kun je ook uren rondlopen. Neem vanaf het vliegveld eenvoudigweg een bus (30 minuten) of een taxi (10 minuten) naar de kabelbaan die je naar het klooster brengt.
Bangkok Suvarnabhumi Airport (BKK) – neutraal
De volgende stad waar je tussen je vluchten relatief eenvoudig zou kunnen gaan rondstruinen, is de Thaise hoofdstad Bangkok. Vroeger was ik vrij sceptisch over een bezoekje aan deze hectische stad tijdens een overstap, maar na het de afgelopen jaren toch een aantal keer geprobeerd te hebben, ben ik ondertussen overwegend positief. Voor Bangkok geldt echter wel: zorg dat je meer dan voldoende tijd hebt! De stad ligt een flink stuk bij de luchthaven vandaan en het verkeer kan verschrikkelijk zijn. Maar als je een ruime dag (ik zou minimaal 8 uur aanbevelen) inplant, kan je zeker mooie dingen doen tussen je vluchten in.
Vroeger was het vanaf het vliegveld verschrikkelijk om met een taxi naar de stad te komen: de ‘taximaffia’ probeerde je aan alle kanten op te lichten en zonder twijfel betaalde je veel te veel voor je taxirit. Tegenwoordig is dat allemaal een stuk beter: negeer gewoon alle mensen die uit zichzelf op je afkomen en ga naar de officiele taxistandplaats, waar je een bonnetje meekrijgt en in een ‘veilige metertaxi’ wordt gezet. Het verkeer in Bangkok kan echter een ramp zijn en het zou zomaar eens sneller (en aanzienlijk goedkoper!) kunnen zijn om de trein vanaf het vliegveld naar de stad te nemen. Op de onderste verdieping van het vliegveld stap je eenvoudig in de trein die je voor 2 euro in ongeveer 18 minuten naar het centrum van Bangkok brengt (de stoptrein doet er iets langer over, en kost minder dan een euro). Hier zit alleen wel een nadeel aan: de ‘bekende bezienswaardigheden’ zijn niet goed aangesloten op het openbaar vervoersnet. Ga je echter naar Bangkok om te shoppen tijdens je overstap? Dan kan je heel makkelijk de skytrain nemen naar Siam Square, waar een groot aantal grote winkelcentra bij elkaar zit.
Wil je een bezoekje brengen aan de beroemde bezienswaardigheden in de oude stad van Bangkok? Neem dan vanaf het eindstation van de trein een taxi richting het Koninklijk Paleis. Het paleis op zich is al bijna een daguitstapje waard, maar daaromheen vind je nog veel meer tempelcomplexen en andere bezienswaardigheden – hier vul je dus makkelijk een dag! Heb je genoeg van de hitte en drukte? Stap dan op een boot op de rivier en stap weer uit bij het Saphan Taksin boot/skytrainstation. Hier kan je weer overstappen op de skytrain om een aansluiting naar de luchthaventrein te halen en zo je weg terug te beginnen naar het vliegveld.
Heb je relatief kort de tijd, maar wil je toch even iets van de stad zien? Dan zou je de airport train kunnen nemen naar Makkasan Station (14 minuten met de express train), waar je in ongeveer 10 minuten tussen de kraampjes met allerlei kleding en etenswaren door naar het Baiyoke Sky Hotel loopt. Dit is een van de hoogste hotels ter wereld en vanaf het dak (toegang is ongeveer 7 euro, maar daar krijg je wel een drankje in de bar bij) heb je een geweldig uitzicht over de stad. Je zou hier even een hapje en een drankje kunnen nuttigen en vervolgens weer terug kunnen gaan naar het vliegveld. Zo heb je toch een leuk uitje zonder dat je ontzettend in hoeft te zitten over het drukke verkeer in deze stad.
Jakarta Soekarno Hatta Airport (CGK) – negatief
Met de verbeterde vluchten van Garuda, zullen steeds meer mensen kiezen voor een vlucht via de Indonesische hoofdstad Jakarta als ze richting Azië of Australië reizen. Let er bij het uitkiezen van je vluchten op dat je ofwel een korte overstaptijd neemt (het vliegveld is niet de moeite waard om lang rond te hangen) ofwel een langere stopover boekt – de stad bezoeken tijdens een overstap is hier namelijk geen goed plan. Allereerst kan het een flinke opgave zijn om een Visa On Arrival te bemachtigen: rijen van meer dan een uur zijn geen uitzondering. Dit visum kost je vervolgens ook nog eens 35 dollar. Vervolgens word je van alle kanten belaagd door taxichauffeurs die extreme bedragen van je vragen en het kan een flinke klus zijn om de officiele taxistandplaats te vinden. Is dit gelukt, dan duurt je tripje naar het centrum ergens tussen de 40 minuten en 3 uur – het verkeer in Jakarta is erg onvoorspelbaar en alles kan compleet vast komen te staan. Ben je na je overstap weer terug op het vliegveld, dan moet je ook nog eens een extra bedrag aan ‘vertrekbelasting’ betalen als je van het vliegveld af bent geweest. Al met al geen goede keuze voor overstap-sightseeing. Wil je toch de stad Jakarta bekijken? Overweeg dan om een aantal dagen te gaan. Een andere leuke optie in de buurt van dit vliegveld is de plaats Bogor, waar ik het Novotel (hier lees je een review daarvan – klik) van harte aan kan bevelen.
Conclusie
Ook in deze regio van de wereld geldt duidelijk: besteed naast de prijs, tijden en het comfort van de luchtvaartmaatschappij ook even aandacht aan de luchthaven waar je overstapt. Als je op een gunstige luchthaven kunt overstappen en je kunt er extra tijd inbouwen tussen je vluchten (vaak kost je dat niets extra), dan kan je een geweldige dagtrip aan je reis vastplakken! Heb jij nog tips en tricks voor overstap-sightseeing in deze regio? Deel ze dan in de comments!
Houd Ikvliegveel goed in de gaten voor tips voor overstap-sightseeing in andere delen van de wereld.
Sanne zegt
Als je een wat langere overstap in Hong Kong hebt (> 10 uur) is een tripje richting Macau ook aan te raden. Als is het alleen maar om je even in Las Vegas te wanen. Ferry’s vertrekken vanaf de haven…. uurtje heen , uurtje terug…
user001 zegt
Ik sta op het punt vluchten te boeken naar Vietnam met Qatar Airways. In de terugweg moet ik een extra tussenstop maken in Bangkok. Ik zou graag (om praktische redenen) van die tussenstop gebruik maken om daar te overnachten. Ik ben erin geslaagd om te tussenstop opzettelijk wat te ‘rekken’, zodat ik met 14u net genoeg heb om een mooi nachtje te spenderen in die stad.
Mag ik de luchthaven verlaten? Wordt mijn bagage automatisch gelabeld naar de thuisbestemming (Parijs), of enkel tot in Bangkok. Op verschillende online forums las ik dat dat laatste dikwijls gebeurt wanneer de tussenstop ’s nachts is. (dat is het geval)
Hoe zit het eigenlijk met de departure tax die in dit geval niet is inbegrepen in de ticketprijs?
Valentijn Kuperus zegt
Dat klinkt als een mooie reis! De luchthaven verlaten is (in ieder geval met een Nederlands paspoort) geen enkel probleem. Officieel moet je de departure tax betalen als je de transit area van het vliegveld verlaat, maar ik heb dat persoonlijk nog nooit hoeven doen – ik denk dat je redelijk veilig kunt stellen dat je voor die 600 baht extra dus niet bang hoeft te zijn. De bagage hangt een beetje af van de luchtvaartmaatschappij(en) waar je mee vliegt. Vaak gaat bagage binnen 1 maatschappij ook bij een nachtelijke overstap gewoon rechtstreeks door. In mijn ervaring is interlinen tussen twee maatschappijen nog weleens moeilijk als er een lange, nachtelijke overstap tussenzit. Mocht je koffer niet in één keer doorgaan, dan kan je hem bij een bagagedepot op de luchthaven laten liggen voor 100 baht, zodat je er niet mee in de stad hoeft te zeulen.
user001 zegt
Bedankt!
Volgens de customer support van Qatar Airways zou het inderdaad geen probleem zijn, maar over de bagage gaven ze geen duidelijkheid.
Op die manier heb ik tenminste eens op een A380 gezeten hé! 🙂 (die zijn blijkbaar nog erg nieuw bij Qatar)
Skywalker88 zegt
Kuala Lumpur is zeker ook aan te raden voor een overstap van 6+ uur. Met de KLIA2 express ben je in een half uur in het centrum en kan je mooi de twin towers zien, shoppen, heerlijk eten etc.
Chek Lap Kok zegt
Iedereen die een bezoekje brengt aan HK raad ik aan om niet de airport express maar de bus te pakken. Voor Kowloon/ Nathan Road bus A21, en voor HK Island A11. De bushalte vind je bij terminal 2 rechterkant. 1) hoef je niet over te stappen en te slepen met je bagage, 2) is aanzienlijk goedkoper 40HKD 3) je stapt altijd voor de deur uit 4) je ziet onderweg veel meer oa de Tsing Ma brug 5) free wifi onboard
Chek Lap Kok zegt
6) De bus is er net zo snel
Hans Worst zegt
Wat is momenteel de MCT voor CGK bijv. AMS-CGK-SIN? Kun je airside blijven of moet je door immigratie?