Ondanks chaos op Schiphol flinke winst voor Air France-KLM2 min leestijd

Air France-KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Air France-KLM heeft vandaag de cijfers voor het tweede kwartaal van dit jaar bekend gemaakt en daaruit blijkt dat de maatschappij ondanks de chaos op Schiphol van afgelopen weken een flinke winst heeft behaald.

Flinke winst voor Air France-KLM

Air France-KLM boekte in het tweede kwartaal van 2022 een winst van maar liefst € 386 miljoen euro. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal in 2021. De winst is vooral te danken aan het toenemende aantal verkochte vliegtickets ten opzichte van voorgaande kwartalen. CEO van Air France-KLM Benjamin Smith reageert tevreden maar geeft tegelijkertijd aan niet te zijn voorbereid op zoveel reizigers. “Dit snelle herstel zorgt ervoor dat de gehele luchtvaart wereldwijd op de proef wordt gesteld. We zijn daarom helaas niet in staat om alle passagiers evengoed van dienst te zijn.” Hij bedankt daarom alle reizigers voor hun geduld en is alle medewerkers daarnaast dankbaar voor hun inzet.

Air France-KLM breidt zone boarding verder uit
Air France-KLM boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een flinke winst. (bron: Air France-KLM)

Voor het gehele jaar verwacht Air France-KLM gemiddeld een bezettingsgraad van 80% ten opzichte van 2019. Voor het derde kwartaal dit jaar ligt dit percentage echter op 85% en voor het vierde kwartaal zelfs op 90%. Daarnaast investeerde Apollo onlangs ook nog eens € 500 miljoen in Air France-KLM. Alle cijfers kun je terugvinden in het communiqué van Air France-KLM.

Ook flinke winst voor KLM

Ook KLM zelf maakte in het tweede kwartaal van 2022 een flinke winst. Zo bedroeg het operationele resultaat in dat kwartaal € 262 miljoen euro en dat is een sterke verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal in 2021 toen de maatschappij nog € 185 miljoen verlies maakte. Vanaf het derde kwartaal in 2021 ging alles weer de goede kant op. Echter liggen de cijfers nog veel lager dan dezelfde periode in 2019.

klm
Ondanks de chaos van afgelopen weken op Schiphol behaalde KLM in het tweede kwartaal een flinke winst. (Foto: InsideFlyer – MdTurck)

Bij KLM wordt er ook met gemengde gevoelens gereageert. Aan de ene kant is het natuurlijk fantastisch om een flinke groei te zien. Maar aan de andere kant zorgde dit ook voor veel klachten en frustratie bij de passagiers. “Er ontstonden lange wachtrijen bij de security door een tekort aan personeel”, laat KLM weten.

Uitgelichte afbeelding: Air France-KLM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *