Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorige week ging er weer een 747 van KLM met pensioen. De ‘City of Beijing’ maakte namelijk haar laatste commerciële vlucht van Mexico City naar Amsterdam. Het toestel staat voorlopig nog in een hanger op Schiphol. KLM wil uiterlijk in 2021 alle Boeing 747 toestellen uit de vloot nemen. Er zijn nu nog slechts tien 747 vliegtuigen over in de vloot van de Nederlandse carrier.
Pensioen
Het toestel dat nu de vloot verlaat heeft het registratienummer PH-BFU. Het vliegtuig werd afgeleverd in 1997 en heeft sinds die tijd alleen voor de Nederlandse nationale airline gevlogen. Het gaat hier overigens om de Boeing 747-400 combi. Het toestel is namelijk maar gedeeltelijk bedoeld voor passagiersvervoer met een capaciteit van 268 stoelen. De rest van de ruimte is bestemd voor vracht. Zo zet KLM de 747-400 combi toestellen bijvoorbeeld in naar Kenia om onder meer rozen naar Nederland te vervoeren.
Op 10 april maakte het vliegtuig nog een retourtje Amsterdam (AMS) – New York (JFK). De laatste vluchten gingen naar Mexico City (MEX) en weer terug naar Schiphol (AMS). Nu de ‘City of Beijing’ de vloot uit is heeft KLM nog slechts tien Boeing 747 toestellen in de vloot. Het vorige 747 toestel dat uit de roulatie ging was de ‘City of Bangkok‘. Dit gebeurde eind 2018.
Wat gebeurt er met de 747?
Je vraagt je misschien af wat er gaat gebeuren met de afgedankte 747 toestellen. Je zet ze natuurlijk niet zomaar af bij de plaatselijke milieustraat. Het toestel kan namelijk nog best wat opbrengen. Eén van de 747’s van KLM werd verkocht aan Corendon. Op Schiphol werden toen de grootste en meest waardevolle onderdelen verwijderd. Nadat de 747 was voorzien van de Corendon livery ging het toestel over de weg naar Badhoevedorp. Het toestel werd uiteindelijk geplaatst in de voortuin van het Corendon Village Hotel.
Dreamliner
De 747 toestellen worden op termijn allemaal vervangen door de efficiëntere vliegtuigen zoals de Boeing 787. De Dreamliner is namelijk veel flexibeler in te zetten. Daarnaast zijn de operationele kosten lager. De SkyTeam partner zet de Dreamliner al op veel routes in. Recentelijk maakte de carrier bekend op meer bestemmingen te gaan vliegen met deze toestellen. KLM beschikt momenteel over de Boeing 787-9. Maar in de toekomst zal hier de 787-10 bij gaan komen.
Reviews
Mocht je nog eens met de Queen of the Skies van KLM willen vliegen dan heb je dus nog tot uiterlijk 2021. Benieuwd naar de ervaringen van de bloggers van InsideFlyer? Hieronder een aantal reviews van vluchten in de Boeing 747.
Geef een reactie