Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Veel vliegtuigfanaten zullen met weemoed terugdenken aan de Concorde die ruim 13 jaar geleden gestopt is met vliegen. Maar er lijkt een nieuw supersonisch passagiersvliegtuig voor terug te komen. De jonge Amerikaanse onderneming Boom heeft voor zijn 55 zitplaatsen tellende supersonische jet ondertussen 76 bestellingen van luchtvaartmaatschappijen ontvangen. Dat heeft Boom-oprichter Blake Scholl gezegd op luchtvaartbeurs Le Bourget nabij Parijs.
Sneller dan de Concorde
Met een snelheid van zo’n 2300 km/uur zou het straks mogelijk moeten zijn om in ruim 3 uur van Londen naar New York te vliegen. Dat is ruim 100 km/uur sneller als de Concorde, die een topsnelheid van 2179 km/uur had.
De eerste klant is de Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic van miljardair Richard Branson. Het eerste exemplaar van de Boom-jet zou in 2023 op lijnvluchten ingezet worden. De kleinere testversie XB-1, of ook ‘Baby-Boom’ genaamd, zal eind volgend jaar zijn eerste vlucht maken.
De Boom-jet die in 2023 zou kunnen gaan vliegen, biedt plaats aan 55 passagiers.
De Concorde was voorzien van lawaaierige (militaire) motoren die ook nog eens erg veel brandstof verbruikten. De technologie uit de jaren ’60 van dit Brits-Franse project was een hele uitdaging. Het toestel met aluminium frame zette zelfs zo’n 40 cm uit tijdens de vlucht vanwege de warmte!
De Boom-jet zal gemaakt worden van koolstof composieten, dat lichter is en minder zal uitzetten door de warmte. Uiteraard zal het toestel ook een stuk zuiniger zijn, vanwege alle nieuwe technologieën op dit gebied.
Reistijden gehalveerd
Het moet straks voor zakenreizigers mogelijk zijn om bij wijze van spreken ’s morgens om 6 uur te vertrekken uit Londen. Vervolgens kunnen er ’s middags vergaderingen gepland worden in New York en ’s avonds is de zakenreiziger weer op tijd thuis om de kinderen naar bed te brengen…
De vlucht van San Francisco naar Tokyo die nu 11 uur duurt, kan qua tijd gehalveerd worden. Het is dan zelfs mogelijk om op een dag heen en weer te reizen. Zelfs van Los Angeles naar Sydney zou het mogelijk moeten zijn om er in 7 uur naar toe te reizen.
Klein detail is dat de maximale vliegafstand zo’n 5180 miles is, waardoor er op een route zoals naar Sydney onderweg een technische stop moet worden ingebouwd om te tanken.
Een stoel in het supersonische vliegtuig zal ongeveer net zoveel kosten als een business class ticket bij een normaal vliegtuigmaatschappij op dezelfde vliegreis, zo is de bedoeling.
Testvliegtuig: de baby-Boom
Volgens de planning gaat volgend jaar dus de XB-1 Supersonic Demonstrator jet vliegen, een miniatuurmodel van de toekomstige Boom-jet. Het model hiervan werd onthuld op de Paris Air Show deze week. Gezien de 76 bestellingen die er al zijn voor de Boom-jet is er kennelijk veel interesse.
Meer (technische) details en een interessant filmpje over de ontwikkeling van de XB-1 Supersonic Demonstrator jet is hier te vinden!
Geef een reactie