Concorde viert 50ste verjaardag

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Eerder schreven we al over de 50ste verjaardag van de Boeing 747. Deze maand mag daar nog een iconisch toestel bij. De Concorde viert namelijk ook haar 50ste verjaardag. Dit toestel was één van de bekendste commerciële vliegtuigen van British Airways en Air France. Hoewel het toestel qua innovatie zeer succesvol was kwamen er uiteindelijk slechts veertien toestellen daadwerkelijk in de lucht. In 2003 werden de vliegtuigen uit de dienstregeling gehaald. Het was niet langer rendabel om met de Concorde te vliegen. Dit kwam voornamelijk door de sterk teruggelopen vraag.

Kort succes

De Concorde was ontworpen om de commerciële luchtvaart een boost te geven. Dit toestel zag men echt als de toekomst van de luchtvaart. Doordat het veel sneller kon vliegen was je in drie uur en een kwartier van Parijs naar New York. Niet iedereen kon overigens een ticket betalen. In vergelijking met hedendaagse tarieven was je namelijk al snel meer dan 10.000 euro kwijt voor een retourtje Parijs – New York.

Doordat de Concorde zo snel vloog was het toestel beperkt in het aantal vliegvelden dat het aan kon doen. Bovendien zijn er diverse landen die niet zaten te wachten op het supersonische toestel. Daarom moest het vliegtuig in sommige gebieden de snelheid aanpassen aan de daar geldende regels. Dit had vooral te maken met geluidsoverlast.

Zes Concordes van British Airways (Bron: British Airways)
Zes Concordes van British Airways (Bron: British Airways)

Het ongeluk waarbij op 25 juli 2000 alle inzittenden en crew van Air France vlucht 4590 omkwamen zorgde ervoor dat alle Concordes aan de grond werden gehouden. De aanslagen van 9/11 zorgen daarnaast voor een terugval in het aantal passagiers en daarna zijn de vlucht helemaal geschrapt. Uiteindelijk was het succes van de Concorde van relatief korte duur.

Toekomst?

Alhoewel de ontwikkeling van een supersonisch toestel erg kostbaar is, en daarmee de tickets ook duur zullen zijn, is er mogelijk toch nog een toekomst voor. Het Amerikaanse bedrijf Boom ontwikkelt een nieuwe prototype supersonisch vliegtuig. Dit toestel zou een capaciteit moeten krijgen voor 55 passagiers. De kosten van het toestel zijn zo’n 200 miljoen dollar. Volgens het bedrijf moeten de prijzen van een tickets vergelijkbaar zijn met die van vliegen in Business Class. De eerste test staan gepland in 2020. Het bedrijf wordt voor een deel gefinancierd door Virgin Atlantic. Dit is niet verrassend aangezien de eigenaar van Virgin Atlantic, Sir Richard Branson, een poging heeft gedaan om de Concorde toestellen van British Airways te kopen.

Rendering van het supersonische toestel van Boom (Bron: Boom Inclusief.)
Rendering van het supersonische toestel van Boom (Bron: Boom Inclusief.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *