Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In maart van dit jaar kondigde de Nederlandse overheid al aan dat het per 1 januari 2021 de vliegtaks wil invoeren. Vanwege de coronacrisis hebben toen allerlei bedrijven in de sector geprobeerd dit uit te stellen. Destijds zou de vliegtaks worden ingevoerd voor zowel passagiers en vrachtvluchten vertrekkend vanuit Nederland. Vrachtvluchten worden nu echter toch uitgesloten van de vliegtaks.
Klimaat
De vliegtaks wordt ingevoerd om te voldoen aan de internationale klimaatdoelstellingen, aldus het kabinet. Reizen met de auto, trein en bus worden al belast, maar vliegen nog niet in Nederland. Daar komt dus binnenkort een einde aan. De overheid wil namelijk ontmoedigen met het vliegtuig te gaan reizen. Verschillende landen om Nederland hebben al een vliegtaks of voeren die binnenkort ook in. Denk aan Zwitserland, Frankrijk en Duitsland. Verschillende Europese landen hebben geprobeerd nog een gezamenlijke Europese vliegtaks te introduceren. Echter is dat tot op heden nog steeds niet gelukt.
Op dit moment is niet duidelijk wat er met de verwachte opbrengst van zo’n €200 miljoen per jaar gedaan gaat worden. Het ziet er vooralsnog uit dat het dus gewoon in de schatkist terecht komt. Dat zou een gemiste kans zijn voor de overheid. Beter is het dan natuurlijk om het ook in te zetten voor verduurzaming. Bijvoorbeeld van de luchtvaart of andere onderdelen die ervoor moeten zorgen dat de klimaatdoelstellingen behaald worden.
Wel passagiers, geen vracht
In eerste instantie wilde de Nederlandse overheid de vliegtaks invoeren voor zowel passagiers als ook vrachtvluchten. Echter uit onderzoek is gebleken dat vrachtmaatschappijen naar andere (omliggende) landen zullen uitwijken als op vracht ook extra taksen worden ingevoerd. De overheid vindt de mogelijke gevolgen te groot voor Schiphol Airport en Maastricht Aachen Airport. Door het wegvallen van vracht vliegtaks zal de vliegtaks voor passagiers ook worden verhoogd. In eerste instantie zou de vliegtaks voor passagiers namelijk €7,- bedragen. Dat is nu aangepast naar €7,45 voor vertrekkende passagiers. Reizigers met een overstap in Nederland hoeven de vliegtaks van €7,45 niet te betalen.
Het is overigens nog maar de vraag of de vliegtaks niet nog hoger gaat worden. In december wordt er door de overheid gekeken of vanwege de inflatie de taks nog gecorrigeerd wordt. Daarnaast is de verwachting dat reizigers, vooral in de grensregio’s, sneller kijken of het voordeliger is om te reizen vanuit bijvoorbeeld België. Je moet je dan afvragen of de vliegtaks wel het gewenste resultaat op gaat leveren.
Belasting op brandstof
Zoals gezegd zijn er dus al enkele landen in de Europese Unie die een vliegtaks / belasting hebben ingevoerd, of dat binnenkort gaan doen. Verschillende overheden hebben er meermaals op aangedrongen om zo’n vliegtaks gezamenlijk in te voeren. Dan is het voor iedereen hetzelfde en je werkt per slot van rekening gezamenlijk naar hetzelfde doel toe.
Nederland heeft inmiddels samen met acht andere landen de Europese Commissie opgeroepen een vorm van vliegbelasting in te voeren. Zoals het er nu naar uit ziet komt de Europese Commissie met een voorstel in het tweede kwartaal van 2021. Het voorstel zal ingaan op de belastingvrijstelling voor brandstof voor vliegtuigmaatschappijen. Hoe dan ook, vanaf 1 januari 2021 wordt er dus een vliegtaks ingevoerd van (ongeveer) €7,45 voor passagiers op vertrekkende vluchten vanuit Nederland.
Geef een reactie