Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Diverse Europese airlines lieten over 2018 weer een groei zien. Ook in Nederland blijft de luchtvaart groeien. Alhoewel onze nationale luchthaven Schiphol niet verder kan groeien door het maximum aantal toegestane vliegbewegingen. Ook het Duitse Lufthansa doet goede zaken. Met het vervoeren van in totaal 142 miljoen passagiers in 2018 zegt de airline groep nu de grootste van Europa te zijn.
142 miljoen
Lufthansa kent niet alleen de gelijknamige airline. De Lufthansa Group bestaat daarnaast uit flag carriers SWISS en Austrian Airlines. Ook de low cost carriers Eurowings, German Wings, Sun Express en Brussels Airlines behoren tot Lufthansa Group.
In 2018 hadden alle airlines van de Group gezamenlijk 142 miljoen passagiers vervoerd. Deze passagiers vlogen op meer dan 1,2 miljoen vluchten. Ook de gemiddelde load factor verbeterde sterk naar 81,4%. Deze was nooit eerder zo hoog.
De groei kwam vooral voornamelijk van de vluchten via hubs Zürich, München en Wenen. Deze vliegvelden hadden een groei van respectievelijk 9,5, 9,3 en 8,5%. Het aantal passagiers dat via Frankfurt vloog steeg met 4,7%. Eurowings had de grootste groei met maar liefst 18% meer passagiers. Lufthansa, SWISS en Austrian Airlines deden het afgelopen maand ook erg goed met een groei van bijna 6%.
Eurowings
Eurowings, German Wings en Brussels Airlines deden het ook niet verkeerd. Zo vervoerden zij gezamenlijk 2,3 miljoen reizigers op short-haul vluchten en 294.000 op long-haul vluchten. Dit is bijna 10% meer dan december 2017. Wat wel opvallend is: de load factor was wel lager. Voor het gehele jaar was de load factor op deze airlines 81,3%. Dit is 1,4% meer dan vorig jaar.
2019
Recentelijk voorzag Lufthansa nog een A380 van een livery in de nieuwe huisstijl van de maatschappij. Ook de nieuw geopende lounge op Frankfurt Airport moet reizigers in 2019 de reis nog comfortabeler maken. Verder zijn de (nieuwe) zomerbestemmingen voor dit jaar al bekend.
Eind vorig jaar zijn er al diverse nieuwe toestellen in de vloot toegevoegd. Ook dit jaar zal dit doorgaan. De bestaande toestellen worden voorzien van de eerder genoemde nieuwe livery. Een uitdaging voor de maatschappij zijn de brandstofkosten. Dit geldt overigens voor alle Europese maatschappijen. Doordat de prijzen oplopen moeten maatschappijen veel geld apart zetten.
Lloydje33 zegt
”Recentelijk ontving Lufthansa nog een nieuwe A380” Dit klopt niet. De A380 hadden zij al in bezit en heeft alleen de nieuwe livery gekregen…
Christian zegt
Bedankt voor de oplettendheid. Ik heb het aangepast!