Nieuwe Airbus toestellen voor Lufthansa Group2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Lufthansa Group maakt bekend ruim 3 miljard Amerikaanse dollar te investeren in de nieuwste generatie toestellen van Airbus voor short en medium haul. Het gaat om de Airbus A320neo en A321neo. De Duitse luchtvaartcombinatie voorziet een positieve marktontwikkeling in de luchtvaart en wil daarom een verdere groei van de vloot inzetten. Totaal aantal toestellen van het type A320/A321 is dan 149 voor de gehele groep.

Short en medium haul

De aankoop bestaat uit 27 short en medium haul toestellen. Lufthansa had al een koopoptie op 24 Airbus A320neo en drie A321neo toestellen. Deze optie zal omgezet worden in de een definitieve aankoop. De toestellen zullen in 2023 en 2024 worden afgeleverd. Tien van de nieuwe toestellen zullen bij SWISS ondergebracht worden. De rest van de vliegtuigen zal bij meerdere dochterondernemingen actief worden. Zo kan Lufthansa Group snel schakelen als de vraag bij een van de maatschappijen toeneemt. Onder de Group valt niet alleen Lufthansa, maar ook Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings en SWISS.

Momenteel zijn er al 13 A320 toestellen operationeel. Met deze uitbreiding hoopt het Duitse bedrijf een graantje mee te kunnen pikken van de groei in de Europese en intercontinentale luchtvaart. En dat moet natuurlijk ook wel wat opleveren als het om een investering van ruim 3 miljard USD gaat. Eerder werden er al nieuwe toestellen besteld om oudere modellen te vervangen.

Airlines onder het moederbedrijf Lufthansa Group (Foto: Lufthansa Group)
Airlines onder het moederbedrijf Lufthansa Group (Foto: Lufthansa Group)

New Engine Option

Het gedeelte ‘neo’ in A320neo en A321neo staat voor New Engine Option. Een deel van de toestellen zal uitgerust worden met Pratt & Whitney engines (PW1100G). De rest met LEAP-1A engines van CFM International. De motortechnologie van beide bedrijven zal gebruik maken van de aerodynamische wingtips (sharklets) om tot 20% op brandstof verbruik te besparen. Ook zijn de toestellen voorzien van vortex generatoren die de geluidsoverlast moeten beperken.

Airbus A320neo van Lufthansa (Foto: Lufthansa Group)
Motor van de Airbus A320neo wordt geïnspecteerd (Foto: Lufthansa Group)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *