Nog sneller aan boord bij KLM

KLM vernieuwt vanaf eind oktober …

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Je kent het wel, het boardingproces is begonnen en dan moet je alsnog in de brug naar het vliegtuig wachten. Dit heeft verschillende oorzaken, bijvoorbeeld dat de boarding gelijk voorin het vliegtuig stopt omdat een passagiers zijn bagage op moet bergen. Het houdt mensen die graag door willen lopen op en het kost veel tijd. KLM heeft de afgelopen tijd verschillende studies bekeken op andere luchthavens en een testperiode gehad voor een sneller boardingproces. Door een slimmere boardingprocedure kan de airline nu weer wat sneller het vliegtuig omdraaien en terug te vliegen. Het betreft hier vluchten die worden uitgevoerd met een Boeing 737.

Klanttevredenheid

Een slimmer boardingproces is niet alleen goed om ervoor te zorgen dat we sneller in het vliegtuig zitten en kunnen vertrekken. Nee, het is ook beter voor de klanttevredenheid. Niemand vindt het fijn om na het wachten nabij de gate, ook nog eens in de aviobrug te moeten wachten. Zeker niet als het in die brug naar het vliegtuig ook nog eens lekker warm is. Op dit moment is de omdraaitijd van een Boeing 737 zo’n 45 minuten. Die tijd wil KLM omlaag krijgen, om zo zeker op tijd aan te komen op de luchthaven van bestemming. Dit is weer voordelig, want komt de vlucht te laat aan op een van haar bestemmingen, dan kan het zo maar zijn dat het KLM toestel achteraan in de rij moet aansluiten bij vertrek en nog meer vertraging oploopt. Dat is natuurlijk niet goed voor KLM maar ook niet voor de klanttevredenheid.

Bij de gate

Om er dus voor te zorgen dat alles vlekkeloos en sneller verloopt zijn er verbeteringen aangebracht. Die verbeteringen vinden al bij de gate plaats. Voorheen waren er altijd twee rijen waarin de reiziger moest aansluiten. Daarna ging je boarden op het moment dat is afgesproken in de planning. Dat moet anders, want deze manier van boarding werkte niet goed bij de korte omkeertijd (45 minuten) van een Boeing 737.

Hoe gaat het in de toekomst?

Het boarden begint bij de nieuwe methode op het moment dat het kan, in plaats van een geplande tijd. Het vliegtuig is dan dus schoongemaakt en de crew staat klaar om de reizigers welkom te heten. Kort voor het boarden kunnen reizigers met beperkte mobiliteit (rolstoelen, krukken etc.) al naar de brug gebracht worden. Zodra groen licht gegeven wordt door de purser aan boord van het vliegtuig, kunnen zij gelijk aan boord. Daarna gaat de boarding bij de gate van start. Reizigers gaan hier in één rij staan, dit zorgt ervoor dat het niet te vol op de brug wordt. Het boardingproces wordt zo dus meer gestroomlijnd. Voordelen van het Flying Blue programma blijven uiteraard geldig. Dus als je Gold of Platinum Flying Bluelid (Elite Plus) bent mag je als eerste aan boord. Hierna volgen Silver members (Elite lid) en daarna de rest aan boord. Het levert uiteindelijk zo’n 3 minuten op. Drie minuten op de 45 minuten omkeertijd, best een aardige tijdwinst voor zo’n korte omkeertijd.

In de toekomst zal wellicht nog meer tijd kunnen worden bespaard als ook de trap aan de achterkant van het toestel gebruikt gaat worden. Vanaf twee kanten kan dan het toestel betreden worden.

Nog sneller aan boord bij KLM
En met een extra trap levert het uiteindelijk nog meer tijd op.

Reacties

  1. René zegt

    Nog beter is de economyclass passagiers in een rij te zetten én op stoelnummer van achter naar voren zodat de passagiers achter in het toestel meteen kunnen doorlopen naar achteren en niet diverse keren moeten wachten op bagage opbergende passagiers

  2. Karel zegt

    Nooit begrepen waarom de achterste rijen niet als eerste instappen en er dan naar voren wordt gewerkt. Dat voorkomt toch al die opstoppingen van reizigers die hun volgepakte tuinhekken in de bagagevakken (vaak met veel moeite) stoppen?

    • The Flying Dutchboy zegt

      Probleem is dat niet alle Economy passagiers tegelijk bij de gate zijn. Daardoor is het moeilijk deze volgorde vast te houden. In een ideale situatie zou van achter naar voren inderdaad het snelst zijn.

      • Karel zegt

        Zou het desondanks niet toch een optie zijn om met de achterste rijen te beginnen? Iedereen die geplaatst is, is meegenomen en dat scheelt in elk geval toch in het AANTAL passagiers dat noodgedwongen moet wachten vanwege het wegstouwen van die plunjezakken? Of zie ik dat verkeerd?

  3. Karel zegt

    Aanvulling op mijn vorige reactie:
    Ik bedoel dus: eerst van achteren naar voren werken, en daarna van voren naar achteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *