Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
LATAM ziet af van de joint venture met International Airlines Group (IAG), waar British Airways en Iberia deel van uitmaken. Dit heeft de maatschappij bekendgemaakt na het besluit om de Oneworld alliantie te verlaten. Het idee om een joint venture te vormen tussen LATAM en IAG kwam in 2016, lang voordat Delta een groot belang innam in LATAM. Er zou een flinke samenwerking tot stand komen tussen de maatschappijen. Zo zouden de maatschappijen meer directe vluchten aanbieden en ook het aantal aangeboden bestemmingen zou stijgen.
Alhoewel beide maatschappijen afzien van de joint venture, blijft alles omtrent codeshare vluchten, interline agreement, frequent flyer programma’s en loungetoegang ongewijzigd.
Samenwerking met Delta Air Lines
In september heeft Delta Air Lines een investering van 1,9 miljard dollar gemaakt in LATAM. Hiermee bezit Delta 20% van de aandelen waardoor er nu verdere samenwerkingsplannen zijn gemaakt. Terwijl beide maatschappijen vanaf begin volgend jaar gaan starten met codeshare vluchten, worden de banden met American Airlines afgebouwd.
Dat LATAM de Oneworld alliantie verlaat was eigenlijk ook wel te verwachten. De maatschappij trad namelijk toe tot de alliantie in 1999 als het Chileense LAN Airlines. De afgelopen 20 jaar is de maatschappij gegroeid met het aansluiten van maatschappijen uit Argentinië, Colombia, Ecuador en Peru. Daarnaast fuseerde het Braziliaanse TAM (dat oorspronkelijk in Star Alliance zat) in 2012 met LAN om samen verder te gaan als LATAM. De samenwerking met American Airlines verliepen stroef en nu Delta een groot belang heeft in LATAM, is een exit uit Oneworld al helemaal een feit.
Bron: Simpleflying.com
Geef een reactie