Laatste touchdown voor Joon

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een jaar geleden mocht low cost carrier Joon nog de miljoenste reiziger verwelkomen. De nieuwe dochteronderneming van Air France was toen nog maar zes maanden onderweg. De maatschappij bediende zowel short haul als long haul bestemmingen. De toekomst van Joon was al langere tijd onzeker. Benjamin Smith, CEO van Air France – KLM, zei al bij zijn aantreden te willen stoppen met Joon. Deze week maakte Joon haar laatste vlucht. Hiermee valt na anderhalf jaar het doek voor de airline.

Jong publiek

De maatschappij werd opgericht om een jong publiek aan te kunnen spreken. Met een frisse cabine, crew gekleed in sneakers en een ander netwerk dan Air France, moest Joon meer jongeren bereid vinden om het vliegtuig te nemen. Bij Air France zelf zag men namelijk het aantal jongere reizigers afnemen. Het idee kwam onder leiding van de vorige CEO, Jean-Marc Janaillac. De nieuwe CEO ziet dit duidelijk anders en maakte er al snel een einde aan.

Benieuwd naar onze ervaringen met Joon? Lees dan onze Review van de Business Class vlucht van Amsterdam naar Barcelona.

Voormalig CEO Jean-Marc Janaillac bij de lancering van Joon (Bron: Joon / Air France)
Voormalig CEO Jean-Marc Janaillac bij de lancering van het nieuwe merk (Bron: Joon / Air France)

Laatste vlucht

Deze week (woensdag 26 juni) maakte de Franse airline de laatste vluchten onder andere vanaf Praag en Rome naar Parijs (CDG). Los van een bericht op social media heeft AF er weinig woorden aan vuil gemaakt. Veel meer dan ‘Thank you for Flying with us’, kwam er niet.

De ruim 600 medewerkers gaan allen werken voor Air France. De vloot bestaat enkel uit Airbus toestellen. De A320-200 en A321-200 zullen overgenomen worden door Air France. Voorlopig blijven ze in de huidige livery vliegen. De A340 zal worden uitgefaseerd. Van dit toestel za de livery sowieso niet meer worden aangepast.

Airbus A320neo met Joon livery
Airbus A320-200 met Joon livery

Toekomst

De toekomst voor Air France – KLM zit dus niet in low cost. Smith wil zich wat betreft Air France richten op de kwaliteit en betrouwbaarheid van de airline. In low cost op een long haul netwerk ziet hij blijkbaar geen toekomst. De vraag is ook of de huidige low cost carriers die long haul routes aanbieden het gaan redden. Zo worstelt ook Norwegian met het winstgevend houden van de operatie.

De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie moet het nu qua low cost doen met HOP! en Transavia. Air France besloot zelfs recentelijk een deel van het binnenlandse netwerk op te geven. De reden hiervoor is de grote concurrentie van low cost carriers en het treinnetwerk. Alhoewel bijvoorbeeld Transavia positieve cijfers laat zien is het doek nu definitief gevallen voor Joon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *