Is er nog een toekomst voor Joon?3 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Nog geen jaar geleden startte Air France met het nieuwe merk Joon. Deze airline zou vooral de jongere reiziger moeten bekoren. Met een moderne uitstraling van de cabine en informeel geklede crew wil de airline inspelen op ‘een nieuwe generatie reizigers’. Aan de andere kant gaf het Air France de kans om nieuwe arbeidsvoorwaarden te onderhandelen met piloten, cabin crew en grondpersoneel. Momenteel is het onrustig rondom de jonge maatschappij. Is er nog wel een toekomst voor Joon?

Nieuwe airline

Het komt natuurlijk niet vaak voor dat er een nieuwe airline start in Europa. Er werd met belangstelling gekeken naar de start van Joon. De reviews zijn echter niet altijd positief. Sommigen kunnen de nieuwe uitstraling van de maatschappij wel waarderen. Anderen zijn niet zo spreken over bijvoorbeeld het harde product in Business Class. De Premium Economy en Economy cabine wordt wel goed beoordeeld. De prijzen van Joon zijn ook niet zozeer low budget, maar wel lager dan bij Air France en KLM.

De afgelopen tijd zijn er veel nieuwe routes toegevoegd. Momenteel vliegt Joon naar 14 Europese bestemmingen. Daarnaast kom je met de maatschappij naar zeven intercontinentale bestemmingen. Hiervan zullen er twee in 2019 starten. De dochteronderneming van AF vliegt met de Airbus A320, A340 en A350. Een tijd terug verwelkomde de maatschappij haar miljoenste reiziger.

Het netwerk van Joon vanuit hub Parijs (CDG) (Bron: Joon / Air France)
Het netwerk van Joon vanuit hub Parijs (CDG) (Bron: Joon / Air France)

Geen toekomst?

Benjamin Smith, de hoogste baas van Air France – KLM, wil nu af van de jonge maatschappij. Dat meldt de Franse krant Le Figaro. Andere nieuwsmedia melden ook dat de huidige CEO geen voorstander is van het jonge merk. Hij zou gezegd hebben niet te begrijpen waarom zijn voorganger ooit is begonnen met de nieuwe airline. Hij verwacht dat het beëindigen geen lastige operatie zal zijn. De zestien Airbus toestellen kunnen gewoon weer terug in de vloot van Air France. Ook de crew zou zo aan de slag kunnen bij de moedermaatschappij. Mogelijkerwijs worden ook de huidige routes van Joon opgenomen door Air France, of andere merken onder Air France – KLM. Uiteraard voor zover deze maatschappijen de betreffende routes al bedienen.

De voornaamste reden voor het staken van de airline is dat Joon te weinig onderscheidend is. De service aan boord en de cabine biedt niet heel veel meer dan andere maatschappijen. Bij de start van de maatschappij zijn wel wat innovaties ingevoerd. Maar deze zijn nu allang gemeengoed bij andere airlines. Denk bijvoorbeeld aan het stream van inflight entertainment naar je eigen mobiele apparaat. Daarnaast zou er ook weinig tot geen echte winst gemaakt worden.

Een kleine dochteronderneming hoeft echter niet altijd een hoge winst op te leveren. Het kan ook dienen om innovaties te testen en later bij Air France en / of KLM te implementeren. Het risico dat een innovatie niets oplevert is bij een kleine maatschappij is natuurlijk kleiner dan bij een grote. Echte innovatie blijft momenteel nog uit.

Hoe lang de maatschappij nog zal blijven bestaan is niet bekendgemaakt. Maar als Smith hiermee zo duidelijk in de media komt zal het wellicht niet lang meer duren. De tijd zal leren wat er precies zal gebeuren.

Voormalig CEO Jean-Marc Janaillac bij de lancering van Joon (Bron: Joon / Air France)
Voormalig CEO Jean-Marc Janaillac bij de lancering van het merk (Bron: Joon / Air France)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *