Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorige week schreven we al dat KLM de nieuwste Dreamliner (787-10) in gaat zetten op de route Amsterdam – Curaçao. Met momenteel dertien Dreamliners van het type 787-9 in de vloot kan de maatschappij daar natuurlijk nog veel meer kanten mee op. Daar komen straks nog acht Dreamliners van het type 787-10 bij. Op termijn moet de Dreamliner bijvoorbeeld de verouderde Boeing 747 gaan vervangen. Hoewel de 747 een iconisch toestel blijft zal dit vliegtuig uiteindelijk helemaal uitgefaseerd gaan worden. KLM heeft recentelijk diverse wijzigingen aangebracht in de zomerdienstregeling van 2020. Dit meldt de website Routes Online. Dat geeft ons nu alvast in een inkijkje in een aantal routes waarop de Dreamliners zullen gaan vliegen.
Vervanging
Vliegtuigen worden gemaakt om tientallen jaren mee te gaan. De 747 vloot is een goed voorbeeld van zo’n succesvol toestel. Het vliegtuig zal de komende jaren vervangen worden door de Boeing 777 en 787-9/10 Dreamliners. Deze nieuwe toestellen verbruiken minder brandstof en stoten minder schadelijke stoffen uit. Ook produceren ze minder geluid bij het opstijgen en landen. Best wel wat voordelen dus. Uiteraard is het comfort voor de passagier ook moderner. Bijvoorbeeld met de nieuwe World Business Class stoel.
De oplettende lezer merkt natuurlijk meteen op dat de Dreamliner met zo’n 300 stoelen een stuk kleiner is dan bijvoorbeeld de Boeing 747 met meer dan 400 stoelen. Je zou dus zeggen dat KLM dan vaker heen en weer moet vliegen om hetzelfde aantal passagiers te vervoeren. Dat klopt. Alleen de markt is veranderd. Airlines willen namelijk een steeds breder netwerk aan bestemmingen aanbieden voor hun klant. Daar vallen veel bestemmingen onder waar de vraag wat lager is. Zo’n groot toestel is dan niet meer interessant. Deze ontwikkeling is één van de redenen voor het einde van de Airbus A380. Kleinere toestellen heb je sneller vol en zijn veel flexibeler.
Zomerdienstregeling 2020
Vorige week bracht KLM alvast wat wijzigingen aan op de zomerdienstregeling voor 2020. Zo weten we al wat meer over de bestemmingen van de Dreamliner. KLM zal bijvoorbeeld op de route Amsterdam – Chicago vier van de zeven wekelijkse vluchten uit gaan voeren met de Boeing 787-9. Dit toestel zal hier de Boeing 777-200ER gaan vervangen vanaf 30 maart 2020. Op de route naar Delhi zal de 787-10 ingezet gaan worden, welke de 787-9 vervangt vanaf 29 maart 2020. Van Amsterdam naar Dubai vlieg je vanaf dezelfde datum drie keer per week met de nieuwe Boeing 787-10. Ook naar Houston zal je de 787 vaker gaan tegenkomen. Tussen Amsterdam en Mumbai wisselt de 787-10 met de 787-9.
Zoals het er nu naar uitziet zal vanaf 29 maart 2020 op de route Amsterdam – Nairobi de 747-400 Combi nog ingezet gaan worden. Een periode daarvoor wordt al gebruik gemaakt van de 787-10. Naar New York, San Francisco, Toronto en Washington Dulles zal de Boeing 787-10 ingezet gaan worden. Op sommige routes vervangt dit toestel de Boeing 777-200ER. De 787-10 lijkt dus vooral op Trans-Atlantische routes ingezet te gaan worden.
Boeing 787-10 Dreamliner
KLM beschikt momenteel nog niet over de Boeing 787-10. De eerste 787-10 zal volgens planning op 29 juni 2019 op Schiphol worden afgeleverd. Het toestel zal beschikken over 344 plaatsen. In de nieuwste Dreamliner staan 38 World Business Class stoelen. Daarnaast zijn er 27 Economy Comfort stoelen aan boord en 279 reguliere Economy Class stoelen. In dit artikel kun je de stoelindeling van de 787-10 bekijken. Aan boord van de 787-9 bevinden zich 30 World Business Class stoelen, 48 Economy Comfort stoelen en 216 Economy Class stoelen.
Geef een reactie