Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Geluidshinder is voor veel luchthavens en maatschappijen een hekel punt. Schiphol is geen uitzondering en het debat hierover wordt dan ook al decennia gevoerd. KLM heeft als grootgebruiker op Schiphol deze week een voorstel ingediend bij de overheid om samen met andere airlines de geluidshinder met ruim 20% te verlagen.
Overlast omwonenden Schiphol
Het moge duidelijk zijn dat uitbaten een vliegveld gepaard kan gaan met enige overlast voor omwonenden. Naast het feit dat er dagelijks duizenden reizigers van en naar het vliegveld komen zijn de vliegtuigen ook niet bepaald stil. Deze overlast levert in Nederland een flinke discussie op tussen Schiphol en diverse belangenbehartigers. Het maximum aantal vliegbewegingen op Schiphol is een van de zaken die de laatste jaren op de agenda stond.
Partijen staan echter lijnrecht tegenover elkaar. De een wil een absolute daling van het aantal vluchten om daarmee de hinder van zowel geluid als uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Terwijl de luchtvaart zelf hele andere oplossingen voor zich ziet.
KLM wil geluidshinder op Schiphol verlagen
De Nederlandse nationale carrier KLM ziet zelf ook een rol in debat en stelt verantwoordelijkheid te willen nemen. Zo heeft de KLM Groep, waar ook Transavia en KLM Cityhopper onderdeel van uitmaken, een zogenaamde zienswijze ingediend bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze zienswijze komt als reactie op het voornemen van de overheid om de geluidsoverlast te verminderen. De ambitie is om de overlast overdag met 20% te verlagen en ’s nachts met 15%. Het plan van KLM moet volgend jaar al merkbaar zijn in de nacht. In 2026 moet ook doel voor overdag behaald zijn.
De reden dat KLM met dit plan komt is tweeledig. Allereerst is de airline de grootste op Schiphol. Eventuele gevolgen van nieuwe regelgeving zullen KLM dan ook zeker raken. En met deze zienswijze probeert KLM invloed uit te oefenen op het beleid. Daarnaast heeft de overheid eerder al aangekondigd het aantal vluchten op Schiphol verder te willen beperken, onder meer vanwege de geluidsoverlast. En daar is KLM het niet mee eens, want dat gaat natuurlijk klanten en omzet kosten. De zienswijze van KLM kan dus een tegenreactie op de plannen van de Nederlandse overheid gezien worden.
Drie oplossingen
De KLM Groep wil op drie manieren bijdragen aan een oplossing voor de vermindering van geluidsoverlast. Voor de totstandkoming hiervan werkte KLM samen met onder meer easyJet, TUI, Corendon en BARIN.
- Allereerst moet de vlootvernieuwing haar steentje bijdragen. Nieuwe toestellen zoals de Airbus A320-neo zijn volgens KLM gemiddeld 50% stiller dan de vorige generatie. Alhoewel dit een grote impact heeft is het niet zo dat KLM alleen om deze reden nieuwe vliegtuigen koopt. De vlootvernieuwing draagt namelijk primair bij aan een efficiëntere operatie met lagere kosten, naast de ambitie om de klantervaring te verbeteren. Het is dan ook eerder een mooie bijkomstigheid.
- Het tweede initiatief heeft te maken met het verbeteren en optimaliseren van de aanvliegroutes. Dit doet KLM in samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De maatschappij doet ook de suggestie aan de Inspectie Leefomgeving en Transport om hier ook daadwerkelijk controles op uit te voeren.
- Tot slot moet in de dienstregeling een verschuiving plaatsvinden van de inzet van stillere vliegtuigen van de dag naar de avond. Dit is dus vooral gericht op de geluidsoverlast aan het einde van de dag. KLM doet verder nog de suggestie om de havengelden aan te passen op de geluidsproductie van het toestel. Hierdoor worden maatschappij gestimuleerd om stillere vliegtuigen in te zetten.
Hoe het nieuwe beleid er exact uit komt te zien is nog niet bekend. De ambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zullen waarschijnlijk eerst de tijd nemen om het voorstel van KLM en partners te bestuderen. Daarna zal een reactie volgen. In onderstaande infographics heeft KLM haar plan en de verwachte resultaten daarvan samengevat.
Bron foto’s en infographics: KLM
Dennis zegt
De shorthaul 737 vloot is toch sowieso oud en de komende jaren aan vervanging toe? Daarnaast is de switch naar de nieuwe grotere toestellen de enige optie voor verdere groei aangezien het aantal slots op Schiphol af zal afnemen. Dit is dus meer een bedrijfseconomische beslissing dan een bijdrage.
En waarom maar een overlast reductie van slechts 15% in de nacht? Een nachtvlucht belasting van 100% zal er voor zorgen dat alleen nog heel noodzakelijke vluchten in de nacht plaatsvinden. Nachtvluchten zouden sowieso niet bedoeld moeten zijn voor vakantie vluchtjes.