KLM werkt nauwer samen met Thalys en vermindert vluchten naar Brussel2 min leestijd

20 euro tickets voor 20 jaar thalys

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM’s vluchten naar Brussel liggen al een tijd politiek onder vuur. Er zijn zelfs intenties om dit wettelijk te verbieden. De trein zou immers een goede vervanger zijn maar voor overstappende passagiers, het gros dat tussen de Belgische hoofdstad en Schiphol het vliegtuig nam, is dit lang niet altijd het geval. Toch hebben KLM, Thalys en NS vandaar tijdens het KLM Open aangekondigd om nauwer te gaan samen werken op het spoor tussen Brussel en Schiphol. Vanaf 29 maart heeft dit ten gevolge dat er één van de vijf dagelijkse vlucht van KLM wordt geschrapt. In plaats daarvan komt er capaciteit beschikbaar bij de Thalys. De spoorbedrijven en KLM hebben verder een lange-termijnplan opgesteld om het aantal vluchten te verminderen. Hierbij is het volgens de luchtvaartmaatschappij wel van belang ‘dat het product voor de klant aantrekkelijk blijft.’

Pieter Elbers, President-directeur bij KLM:

Intermodaal vervoer per trein en vliegtuig is nog complex en heeft uitdagingen. Daarnaast gaat het om snelheid, zowel van de treinverbinding zelf als van het overstapproces op de luchthaven. Op beide vlakken proberen we zoveel mogelijk voortgang te boeken. Deze reductie van 5 naar 4 frequenties is een goede manier om hier verder aan te werken en meer ervaring op te doen met Air&Rail.

KLM toont interesse in Embraer 195-E2 tijdens Paris Air Show

Verbeteringen bij Air&Rail

Naast het schrappen van een vlucht en het aanbieden van meer capaciteit bij de Thalys zijn er plannen om de zogenaamde Air&Rail-producten nog verder te verbeteren. Onder andere moet het mogelijk worden om straks op het treinstation al bagage in te checken en die pas bij aankomst op de eindbestemming weer op te halen. Verder is er al een speciale Air&Rail-balie op Schiphol aangekondigd. Meer over het reizen per trein vanaf België naar Schiphol, wat op lange vluchten ook nog eens veel geld kan schelen, vind je in dit artikel.

Reacties

  1. Bram zegt

    Misschien een perron om airside in- en uit te stappen? Gegeven de keuze tussenvliegen en airside blijven of trein via landside en opnieuw security te moeten, zal ik altijd kiezen voor een vlucht. Geldt ook voor AMS-CDG, wellicht een airside terminal-terminal verbinding?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *