Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Als lezers van InsideFlyer weten jullie dat we enorm veel over de luchtvaart schrijven, waaronder ook over aankomst van nieuwe toestellen, maatschappijen, loyaliteitsprogramma’s enzovoort. Ditmaal schrijven we over een hoofdstuk dat definitief wordt afgesloten. Het tijdperk van de KLM Boeing 747, die er vele trouwe dienstjaren (bijna 50) op heeft zitten bij KLM. Het toestel dat menig reiziger toch wel wat zenuwachtig of blij maakte. Afgelopen zondag maakte het toestel haar laatste vlucht vanuit Mexico naar thuishaven Amsterdam. Een wat bijzonder afscheid, omdat het toestel eigenlijk nog tot in 2021 zou vliegen. Vanwege het uitbreken van het Coronavirus ligt de reissector, en dus ook de luchtvaart, zo goed als plat. Dit heeft KLM vervroegd doen beslissen te stoppen met de Boeing 747.
Eerste widebody
Voor de komst van de Boeing 747, was er nog geen widebody op de markt. Een widebody-vliegtuig is een vliegtuig met twee of meer gangpadden, en heeft doorgaans een rompdiameter van minstens 6 meter. Ook KLM moest het dus nog doen met de narrowbody-vliegtuigen. Zo had de maatschappij voor 1970 onder andere de Lockheed L-188 Electra of de Douglas DC-8 die gebruikt werden voor vluchten binnen Europa. De Lockheed Constellation werd bijvoorbeeld gebruikt om al naar de Verenigde Staten af te reizen.
Vanaf 1969 was een verandering in de luchtvaart aanstaande. Het eerste widebody-vliegtuig werd door Boeing de lucht ingestuurd en maakte haar eerste vlucht. Het was de Boeing 747-100 die op het toneel verscheen. Pan Am was destijds de eerste maatschappij die met dit toestel ging vliegen. Niet veel later had ook KLM deze vliegtuigen in haar vloot. Vanaf 1971 werd namelijk de eerste Boeing 747-200 in dienst genomen bij de Nederlandse maatschappij.
Boeing 747-200
De eerste variant van de Boeing 747, was dus de -100 variant. KLM ging voor de -200 variant. Deze had een groter maximumstartgewicht en een verbeterd vliegbereik. De eerste 747-200 was de PH-BUA (de Missisippi) die op 16 januari 1971 haar intrede deed bij KLM.
Datzelfde jaar kwamen nog vijf van deze toestellen bij KLM in de vloot. Deze toestellen werden ingezet op allerlei intercontinentale bestemmingen. Met het in dienst nemen van deze toestellen werd het netwerk van KLM flink uitgebreid. De laatste 747-200 verliet de KLM vloot in 2003. Het toestel werd toen overgenomen door Air Atlanta Icelandic.
Boeing 747-300 & 747-400
De jaren na 1971 kwamen er nog 10 andere Boeing 747-200’s bij, sommige ook voorzien van meer vrachtruimte. In 1983 vult een volgende versie van de 747 de maatschappij aan. Officieel de Boeing 747-306M, doet haar intrede op 30 september 1983. De -300 variant had een verlengd bovendek en wederom en verbeterd vliegbereik. Het kon maximaal 12.400 km vliegen, 2.600 km meer ten opzichte van de eerste 747-100. De -300 variant was binnen de luchtvaart niet zo’n favoriet, er werden er ook maar 81 van gebouwd. Dit terwijl de -200 variant bijna 400 keer gebouwd is. Toch heeft KLM nog 6 van deze toestellen in haar vloot gehad. De laatste van deze toestellen verliet de maatschappij in 2004. Surinam Airways heeft dit toestel toen overgenomen. Boeing werd gedwongen met een betere variant van de -200 te komen en na de -300 kwam dan ook de Boeing 747-400. Deze -400 variant had een beter vliegbereik, digitale cockpit en winglets. Een grote verbetering ten opzichte van de -200 en -300. Ten opzichte van de 747-100 kon de -400 variant ruim 3.500 km verder vliegen. De Boeing 747-400 had een grotere spanwijdte en krachtigere motoren. Dit laatste had veel invloed op het gebruik van het toestel. Het kon voortaan ook op kleinere startbanen vertrekken, ideaal voor de bestemmingen in bijvoorbeeld het Caribische gebied.
De -400 van KLM
Sinds 1989 vloog KLM ook met de Boeing 747-400 en de Boeing 747-400 Combi. Bij KLM vervoerde de 747-400 408 reizigers, verdeeld over twee klassen; Business Class (35) Economy Class (Comfort: 36, normaal; 337). Er was ook een combi variant van de Boeing 747. Deze variant bestond uit een gedeelte om reizigers te vervoeren, maar ook over een deel om grotere stukken cargo te vervoeren. Het toestel kent zitplaatsen voor 268 reizigers.
De Boeing 747-400 heeft ook erg lang gevlogen bij KLM. De City of Bangkok, PH-BFB, was in 2018 de oudste nog vliegende Boeing. Inmiddels is dat record verbroken door de City of Hong Kong. Deze is op 9 maart naar haar laatste bestemming vertrok waar de sloophamer op haar zal wachten, namelijk in het Spaande Tereul. Dit toestel vloog bijna 30 jaar voor KLM naar allerlei bestemmingen wereldwijd.
Bijzonder
Voor vele reizigers, vliegtuigspotters, kinderen, crew, enzovoort, blijft de Boeing 747 een heel bijzonder toestel. Met het hoedje, dekseltje of hoe je het ook wilt noemen boven het toestel. De vier schitterende motoren onder de vleugels van het toestel. De 747 had iets bijzonders. Ook als je binnenkwam was het elke keer weer een ervaring. Het was natuurlijk al jaren niet het modernste toestel meer, maar je kon er in ieder geval fatsoenlijk je kont keren, zonder bij iemand anders op schoot te zitten. Gangpaden waren ruim, er was een mooie trap die je naar het Upper Deck bracht waar een deel van de World Business Class van KLM zich bevond. Of zat je liever helemaal voorin de neus van het toestel? En binnenin de 747-400Combi had je nog wel eens kans te hebben op wat dierengeluiden. Het was een mooi toestel om te zien en om in te reizen!
Wat ook zeker bijzonder is, is dat een van de Boeing 747-200’s naar Aviodrome gebracht is in 2003.
In 2018 is de Boeing 747-400 met registratienummer PH-BFB (wat destijds de oudst nog rondvliegende Boeing 747 van KLM was) aan het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp overgedragen.
Om bij stil te staan
In de geschiedenis van KLM zijn heel wat mooie en minder mooie momenten te noemen. Ook met betrekking tot de Boeing 747 van de maatschappij. Helaas was er in 1977 in Tenerife een ernstig ongeluk tussen een Boeing 747-200 van KLM en een Boeing 747-100 van Pan Am. Alle inzittenden van het toestel van KLM en een deel van de inzittenden van Pan Am kwamen om tijdens het ongeluk. Naast bovenstaande ramp zijn er vrijwel geen problemen met dit toestel geweest. In 1989 vloog het door vulkanisch as, waarna de motoren uitvielen en het toestel een noodlanding op Anchorage moest maken. Iedereen overleefde dit. In 1973 was er een kaping van vlucht KL861 op weg naar Tokyo. Ook hier overleefde iedereen het. Afgelopen jaar nog was er een incident met de Boeing 747-400 (PH-BFV) dat tijdens het taxiën tegen een Boeing 787-9 botste.
Plots afscheid
Het afscheid kwam begin dit jaar al snel dichterbij. Iedereen dacht namelijk dat het geweldige toestel ergens begin 2021 zijn laatste vluchten zou maken. Sommigen wilden nog een laatste vlucht plannen, tijdens het 100 jarige bestaan van KLM. Maar plots kwam het Coronavirus in februari opduiken in Europa. Eerder was het al in China opgedoken, met grote gevolgen. Vluchten naar China en andere Aziatische landen werden geschrapt. Maar daar kwam in februari Italië bij. En later volgden nog meer landen, met het uiteindelijke gevolg dat nu bijna de gehele luchtvaart plat ligt. Daarop besloot KLM halverwege maart abrupt de Boeing 747 uit te faseren. Een grote klap natuurlijk voor KLM zelf, maar ook voor menig 747-fan. Het is natuurlijk een logische keuze dit toestel nu juist in deze tijd uit te faseren. Ze is oud, niet duurzaam, slurpt kerosine en vraagt gemiddeld genomen meer onderhoud. Afgelopen zondag 29 maart waren de laatste drie passagiersvluchten van de Boeing 747-400. De PH-BFT maakte haar laatste vlucht van Mexico naar Amsterdam. Hier landde het toestel om ongeveer half 4 in de middag. Vincent Kok van Imaging the Light maakte deze mooie laatste beelden, waarbij de piloot een ieder ook nog bedankt.
Het is nog onduidelijk wat KLM nu gaat doen met haar toestellen. Gaan ze direct naar de sloop, een museum, één op een mooie plek op Schiphol of worden ze nog verkocht? Het is nog even gissen, maar ook dat zal binnenkort duidelijk worden. Voor de liefhebbers van de (blauwe) 747 is er nog een klein lichtpuntje, voorlopig blijven de Boeing 747 vrachtvliegtuigen nog doorvliegen.
InsideFlyer bedankt de Queen of the Sky voor de bewezen diensten.
JdV zegt
Altijd fijn gevlogen in de kroon van de 747. Heerlijk rustig daar boven. Daar kan geen 787 tegen op, waar je toch relatief dicht bij de economy zit.