Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM heeft afgelopen week haar restitutiebeleid aangepast in geval van vertraging. De procedure voor een long-haul vlucht is nu gelijk aan die van zustermaatschappij Air France. Daarnaast is voor de meeste vluchten ook de EC261 regelgeving van toepassing.
KLM past restitutiebeleid aan – minimaal vijf uur vertraging
Binnen de Europese Unie zijn er een aantal regels opgesteld in de EC261 regelgeving. In de EC261 regelgeving zijn artikelen opgenomen in geval van vertraging, maar ook voor bijvoorbeeld een downgrade. De meeste betaalde tickets en tickets geboekt met punten zoals Flying Blue vallen onder deze EC261 regelgeving als je met KLM of Air France vliegt.
Sinds 10 januari 2024 is het mogelijk restitutie aan te vragen wanneer een KLM long-haul vlucht meer dan vijf uur vertraging heeft. Voorheen was het mogelijk om dit aan te vragen vanaf een vertraging van drie uur of meer. Bij Air France gold al geruime tijd het minimum van vijf uur.
Compensatie bij vertraging
Daarnaast vallen 99% van de KLM en Air France vluchten onder de EC261 regelgeving. Daarin is ook een clausule opgenomen voor een compensatie bij vertraging. Deze compensatie krijg je niet bij overmacht.
De hoogte van de compensatie hangt af van de gevlogen afstand en de duur van de vertraging. In de meeste gevallen krijg je de onderstaande compensatie, maar in dit artikel op InsideFlyer kun je meer details vinden:
- Afstand tot 1.500 kilometer – minimaal twee uur vertraging is 250 euro compensatie
- Een afstand tussen de 1.500 en 3.000 kilometer – minimaal drie uur vertraging is 400 euro compensatie
- Afstand meer dan 3.000 kilometer – minimaal vier uur vertraging is 600 euro compensatie
In de EC261 regelgeving is ook opgenomen dat de luchtvaartmaatschappij je de optie moet geven om het ticket kosteloos te annuleren. Dit geldt voor long-haul vluchten vanaf vijf uur vertraging. KLM bood dit lange tijd aan vanaf drie uur vertraging, maar dat is sinds afgelopen week dus aangepast en gelijk aan de EC261 regelgeving.
Er zijn meerdere opties om een klacht of compensatie aan te vragen bij KLM. Zo kun je bijvoorbeeld contact opnemen via social media of een formulier invullen op de website van de luchtvaartmaatschappij. In dit artikel op InsideFlyer lees je meer over hoe je dit precies kunt doen.
Afbeeldingen ©KLM/EuropeseCommissie
Geef een reactie