Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De luchtvaart is een bijzondere tak van sport als het om het verdienmodel gaat. Waar de ene maatschappij enkel een stoel aan je verkoopt, is bij de andere maatschappij ook een maaltijd en bagage inbegrepen. Dat is ook wel het grote verschil tussen een low cost en een full service maatschappij. Denk hierbij aan Transavia en KLM of Ryanair en British Airways. Ook KLM merkt dat de markt aan het veranderen is. Eerder heeft Marjan Rintel dan ook al aangekondigd dat er bezuinigd zal moeten worden. En nu is het zeker, maar wat merkt de reiziger van de bezuinigingen van KLM?
Aankondiging verbetering operationele en financiële prestaties
KLM bestaat op 7 oktober 2024 105 jaar. Een hele prestatie zou je zeggen. Het Nederlandse bedrijf heeft dan ook al heel wat uitdagingen overwonnen. Lijkt de laatste uitdaging net achter de rug, staat de volgende het bedrijf alweer te wachten. Met als doel wederom te kunnen blijven voortbestaan. Er gaat ook veel goed, volle vliegtuigen, vele routes naar allerlei plekken over de wereld, een hoge tevredenheid bij vliegers bij KLM, cabine- en vlootvernieuwing, en ga zo maar door.
Maar er zijn ook wat andere zaken die om de hoek komen kijken. Al sinds het uitbreken van de coronapandemie blijven luchtvaartmaatschappijen last houden van tekorten. Niet enkel van personeel, maar ook tekorten aan onderdelen. Dit brengt extra kosten met zich mee. Stilstaande vliegtuigen leveren geen geld op, maar kosten geld. In plaats daarvan moeten bijvoorbeeld andere toestellen gehuurd worden.
Marjan Rintel, CEO van KLM, kondigde vandaag dan ook vergaande maatregelen aan onder de noemer Back on Track. Deze moeten er op korte en lange termijn voor zorgen dat KLM gezond blijft. De operationele en financiële prestaties moeten dus verbeteren.
Aangekondigde maatregelen
De bezuinigingen die KLM aankondigt moeten uiteindelijk zorgen dat de inkomsten omhooggaan en de kosten omlaag. Dit is nodig om in de toekomst een gezonde financiële positie te behouden.
Op korte termijn voert KLM verschillende maatregelen door. Een grote verandering zal er komen bij al het personeel van de blauwe maatschappij. KLM wil namelijk dat de arbeidsproductiviteit met 5% toeneemt in 2025 ten opzichte van dit jaar. Daarvoor heeft de maatschappij iedereen binnen het bedrijf nodig, maar ook de vakbonden en de OR. Men wil dit bereiken door onder andere mechanisering en automatisering uit te breiden.
Op financieel niveau zal er opnieuw gekeken worden naar verschillende investeringen, inkoopcontracten en verschillende soorten service voor de reizigers. Zo zal de investering in het nieuwe hoofdkantoor weer vooruitgeschoven worden. Voorlopig blijft men dus toch in Amstelveen. Waar mogelijk blijven de vlootvernieuwingen echter wel doorgaan. Evenals verbetering van bestaande en de introductie van nieuwe producten voor de reiziger.
Bezuinigingen bij KLM, wat merkt de reiziger?
De grote vraag blijft natuurlijk: wat merkt de reiziger van de bezuinigingen? Niet per se een slecht iets is de vlootvernieuwing. Vlootvernieuwing is een van de zaken waarop voorlopig nog niet bezuinigd gaat worden. Er staan namelijk heel wat nieuwe Airbus vliegtuigen in bestelling. En die moeten de maatschappij uiteindelijk heel wat geld opleveren. Zo kunnen er in één A321neo 39 reizigers meer mee ten opzichte van één Boeing 737-900. Ook is zou dit type toestel zuiniger moeten zijn, dus minder brandstofkosten per passagier. Dat is dus een win-win situatie.
Wel laat KLM weten te onderzoeken of de vliegtuigindeling verder geoptimaliseerd kan worden. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat er meer reizigers in een vliegtuig mee kunnen. Dit zou niet per se een goede verandering voor de passagier zijn. Aangezien het vliegtuig niet groter wordt, krijgt je waarschijnlijk minder ruimte of een (nog) minder comfortabele stoel.
Dan dat gratis drankje en sandwich in de Economy Class van KLM. Een top of een flop? KLM neemt momenteel het cateringaanbod in de Europese Economy Class onder de loep. Verschillende berichten wijzen erop dat we binnenkort afscheid mogen nemen van het huidige aanbod voor reizigers in Economy Class binnen Europa. In plaats daarvan zal een uitgeklede en betaalde service komen. KLM wil met het aangepaste serviceaanbod namelijk meer geld ophalen.
Een eventuele wijziging van de cabine-indeling en het cateringaanbod zou in 2025 minimaal €100 miljoen moeten opleveren.
Tot slot wil KLM er in 2025 voor zorgen dat zoveel mogelijk eigen vliegtuigen uit de KLM vloot worden ingezet. Daarmee zal de maatschappij het inhuren van vliegtuigen van externe bedrijven willen beperken. Hierdoor zullen reizigers weer vaker in de KLM-vliegtuigen reizen.
Herhaling van zetten?
Het lijkt er een beetje op dat KLM om de zoveel tijd weer voor een nieuwe (financiële) uitdagingen en bezuinigingen voor de medewerker en reiziger staat. En ja, er zijn uitdagingen binnen de luchtvaart. Van toegenomen kosten door het inhuren van materieel, personeelstekorten en veranderende wensen van reizigers. Ook de rol van de Nederlandse overheid en Schiphol zitten KLM niet altijd mee. Het is weer afwachten hoe de maatschappij er deze keer uit komt. En wat daarmee natuurlijk ook de gevolgen voor de KLM reiziger zijn.
Bron: KLM | Beeldmateriaal: InsideFlyer