InsideLook: Vernieuwde KLM Crown Lounge 52 Schiphol7 min leestijd

KLM Crown Lounge

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM is al sinds medio 2017 bezig om de intercontinentale Crown Lounge 52 op Schiphol een broodnodige opfrisbeurt te geven. De lounge wordt niet alleen gerenoveerd maar ook uitgebreid met meer capaciteit en faciliteiten. Hiermee wil de maatschappij ‘de meest aantrekkelijke lounge ter wereld’ aanbieden aan haar premium passagiers. Het moet een bestemming op zich worden die een unieke klantervaring biedt, aldus Eelco van Asch, Senior Vice President Hub Operations Schiphol bij KLM. Daarnaast is het ‘House of KLM’ ontworpen om een visitekaartje te zijn van KLM en Nederland, met partners zoals Vermaat, Heineken, Douwe Egberts en Rituals.  InsideFlyer kreeg een preview van de huidige stand van zaken in de lounge.

Openingsschema

De renovatie van de lounge is een flinke klus. Daarom zullen de nieuwe ruimtes gefaseerd worden geopend. Het eerste deel is inmiddels geopend. De huidige KLM Crown Lounge is vervolgens dicht gegaan. Een deel van het interieur is overgebracht naar de nieuwe lounge. Vervolgens zullen de ruimtes van de huidige locatie gerenoveerd worden. In de zomer van 2019 moet de complete lounge opgeleverd worden. Eenmaal voltooid meet de lounge 6800 vierkante meter met 1500 zitplaatsen verdeeld over drie verdiepingen. Dit tegenover 800 zitplaatsen en 3600 vierkante meter in de oude lounge.

Zoals gezegd zijn er verschillende ruimtes:

  • Sea (ontspannen; douches en slaapcabines)
  • City (catering)
  • Mountain (werk en entertainment)
  • Sky (fine dining en drinking met betaalde opties)
  • Polder (rust en werk)

In de eerste fase zullen de Mountain, Polder en een deel van de bar van Sky beschikbaar zijn.

Lounge Faciliteiten

De ingang van de lounge is verplaatst. Deze is voortaan op de Holland Boulevard tussen de E en F-pieren. Een roltrap neemt je langs een glazenwand vol KLM Huisjes naar de eerste verdieping. Hier kun je links of rechts de lounge in. De toegang gaat voortaan via de self-service scanners waar je je boardingpass scant. Er is ook nog een lounge attendant aanwezig voor eventuele issues.

KLM Crown Lounge
De Huisjes zitten goed vast 😉

Het Polder en Mountain gebied zijn nu al gereed. Hier zijn verschillende zitgedeeltes, met als eye-catcher de ‘Dutch Mountain’. Hier zijn verschillende zitjes om te relaxen of te werken, maar er is ook een soort bioscoop en ‘tribune’ waar bijvoorbeeld evenementen uitgezonden worden. Ook heeft de Dutch Mountain een DJ-booth en zelfs discobal voor events. De akoestiek is zo ontworpen dat andere gasten hier geen last van hebben.

Dutch Mountain:

Op deze verdieping is verder nog voldoende zitruimte. De oude, vertrouwde bruine zetels uit de huidige lounge, maar KLM heeft er ook echt werk van gemaakt om verschillende andere soorten zitgedeelten te introduceren. Van gezamenlijke hoekjes, tot koffietafels en individuele werkplekken. Er zijn ook een paar iMacs beschikbaar. Verder zijn er wat beverage stations met koffiemachines. In de hoek zit ook deel van het cateringaanbod waar aan live-cooking gedaan zal worden.

KLM Crown Lounge

Stopcontacten en USB-ports zijn overal te vinden

KLM wil in de nieuwe Crown Lounge veel meer met technologie gaan doen. Naast de self-service entree wordt ook gewerkt aan biometrie om te lounge binnen te gaan. Daarnaast zijn de balies zoveel mogelijk weggehaald, want balies betekenen rijen. In plaats daarvan kunnen reizigers hun boardingpass scannen bij één van de kiosken. Vervolgens kunnen zij aangeven of ze een douche, tafel in het restaurant of slaapcabine willen reserveren, hun stoel willen wijzigen of persoonlijke hulp nodig hebben. In het laatste geval kunnen ze aangeven waar ze zitten. Via de KLM app en wifi-trackers kan KLM ook zien waar je zit. Een personal lounge assistant komt je dan ter plekke opzoeken en helpen. Zo hoef je niet meer te wachten bij een balie. Voor complexe ticketproblemen zijn er ook nog een paar balies met een ticket agent.

KLM Crown Lounge
De self-service kiosk
Reserveer via de kiosk of vraag om persoonlijke hulp
KLM Crown Lounge
Er zijn nog wel ticketagents

Food & Beverage krijgt een prominente plek

Een verdieping hoger bevindt zich ‘Sky’. Dit wordt het premium gedeelte van de lounge, met een uitgebreide bar en restaurant. Voor het restaurant werkt KLM samen met sterrenchef Joris Bijdendijk, chef van onder andere RIJKS. Hij zal het menu samenstellen met enkele signature gerechten. Voor gerechten in het restaurant, genaamd Blue by KLM, zal bijbetaald moeten worden. Een menu en prijzen zijn nog niet bekend, maar volgens KLM zitten deze onder de prijzen van ‘fine dining’. De maatschappij benadrukt dat de gerechten in Blue Sky echt van hoge kwaliteit zijn, en dat passagiers graag de keuze hebben wat ze willen eten. De reguliere resturant opties op een luchthaven zijn namelijk vaak beperkt tot fast food. Het is ook mogelijk om een private dining ruimte te reserveren; ideaal voor vergaderingen tijdens lange layovers. Er zijn op dit moment geen plannen om Flying Blue Ultimate leden kosteloos gebruik te laten maken van de à la carte opties. Over mogelijke aparte ruimtes voor deze top frequent flyers is nog geen uitsluitsel.

KLM Crown Lounge
Sky bevindt zich op de bovenste verdieping

Ook komt er een kaaskamer waar gasten Hollandse kazen kunnen proeven en kopen. Zo wil KLM er een echte ervaring van maken in de lounge.

In de Blue Bar zullen ook premium dranken geschonken worden. Denk aan luxere champagnes en whiskey. In de eerste fase zal de Blue Bar het standaard aanbod bieden, kosteloos, aangezien de overige bar nog niet open is.

KLM Crown Lounge

Eindelijk wat anders dan Heineken; Affligem en Brand Weizen

Op deze verdieping bevindt zich ook het buitenterras. Hier kan je even uitwaaien met een mooi uitzicht op het platform en de vliegtuigen. Ideaal om tijdens een overstap even ‘frisse’ lucht te krijgen.

In het City gedeelte zal er nog steeds een food & beverage aanbod kosteloos worden aangeboden. Dit opent echter pas in de tweede fase.

Douchen en Slapen

In Sea kunnen passagiers straks terecht voor een verfrissende douche of zelfs een slaapcabine. Deze laatste is een betaalde optie. De twintig slaapcabines zijn ingericht voor één persoon. KLM heeft de tarieven hiervoor nog niet vastgesteld. De Sea zone opent pas in fase twee, dus in de zomer. Er zijn in de tussentijd dan geen eigen douches beschikbaar. In plaats daarvan heeft KLM afspraken gemaakt met het Mercure hotel tegenover de oude ingang van de lounge, laat de Director Customer Experience Mijke van Ballegooijen desgevraagd weten aan InsideFlyer. Passagiers die in aanmerking komen voor loungetoegang kunnen hier terecht voor een douche.

KLM Crown Lounge
KLM heeft veel memorabilia tentoongesteld om de rijke geschiedenis te laten zien

Gastenbeleid

Door de verbouwing is er minder capaciteit beschikbaar. Tijdens de piekuren in de ochtend kunnen Skyteam Elite Plus en Flying Blue Gold en Platinum leden daarom geen gasten meenemen. Hier komt voorlopig geen verandering in, bevestigt Van Ballegooijen. Pas volgend jaar zomer wanneer de lounge de grote opening heeft gehad zal de capaciteit weer maximaal zijn.

KLM Crown Lounge
Er zijn veel bijzondere features, zoals de Delfts blauwe tegels gebruikt voor de safety video

Conclusie

Hoewel het nog wachten is op de complete lounge, met de meeste features zoals het restaurant, catering aanbod, douches en slaapcabines, was ik erg onder de indruk van het ontwerp van de lounge. De aandacht voor detail is bewonderenswaardig en KLM heeft echt haar best gedaan om een frisse, lichte en moderne inrichting te creëren met veel variëteit en KLM verwijzingen. Bovendien is het een stuk groter geworden en dat had de Crown Lounge echt nodig. Het is duidelijk een hele verbetering ten opzichte van de oude lounge. Ik houd nog wel een slag om de arm wat betreft de catering en de prijzen van de premium opties zoals slaapcabine en restaurant en bar. Ik hoop dat het basisaanbod aan drank en hapjes ook een upgrade krijgt vergeleken met de huidige opties. Hier blijft KLM nu nog achter vergeleken met andere airlines, inclusief partner Air France; zeker op de eigen hub.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *