Groei voor luchtvaart Nederland, Schiphol groeit nauwelijks3 min leestijd

Toch verdere groei voor Schiphol Airport?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De groei van de Nederlandse luchtvaart is een hot topic. Niet niet alleen de milieu-aspecten zijn van belang, maar ook de overlast voor de woonomgeving. Groei van de huidige luchthavens wordt veelal getracht tegen te houden door lokale actiegroepen, terwijl de economie er wellicht wel baat bij heeft. Desalniettemin groeit de Nederlandse luchtvaart nog steeds. Eindhoven, Rotterdam The Hague, Groningen en Maastricht laten positieve cijfers zien. Voor Schiphol is dat natuurlijk een ander verhaal.

Nederlandse luchthavens

Ons land kent vijf commerciële luchthavens. Hiervan is Amsterdam Airport Schiphol (AMS) de grootste en bekendste. Eindhoven Airport (EIN) in het zuiden van het land volgt als tweede. Daarna volgen de kleinere luchthavens als Rotterdam The Hague Airport (RTM), Groning Airport Eelde (GRQ) en Maastricht Aachen Airport (MST).

Het aantal aangekomenen vertrokken passagiers op alle Nederlandse vliegvelden was in het derde kwartaal van 2018 2,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De vervoerde vracht lag 1,8% lager. Alle bedrijven actief in de luchtvaart maakten 5,6% meer omzet. Dit laat het CBS weten in de Kwartaalmonitor Luchtvaart.

Afzwakkende groei

Zoals duidelijk te zien is in onderstaande staafdiagram neemt de groei van het aantal aangekomen en vertrokken passagiers in Nederland al langere tijd af. Het eerste kwartaal van 2016 en het tweede kwartaal van 2017 lieten een flinke groei zien. Ook het eerste kwartaal van 2018 gaf nog een positieve indruk. Daarna nam de groei flink af. Voor het derde kwartaal betekent dat dus een groei van 2,6%.

Aangekomen en vertrokken passagiers op nationale luchthavens (Bron: CBS)
Aangekomen en vertrokken passagiers op nationale luchthavens (Bron: CBS)

Schiphol

Onze nationale luchthaven Schiphol kwam de afgelopen tijd regelmatig in het nieuws rondom het maximum aantal toegestane vliegbewegingen per jaar. Het maximum aantal van 500.000 vliegbewegingen geldt tot 2020. Wat er daarna gebeurt met dit getal is nog niet bekend. Doordat Schiphol nagenoeg aan het plafond zit kan het niet verder groeien. Het laatste kwartaal daalde het aantal vliegbewegingen met 1,4%. Met 20 miljoen reizigers groeide het aantal passagiers nog wel met 1,1%.

Maastricht en Eindhoven

Het vliegveld Maastricht Aachen verdubbelde het aantal reizigers ten opzichte van vorig jaar naar 135.000. Het vliegveld profiteerde van de uitbreiding van het aantal bestemmingen van Corendon. Eindhoven laat al sinds het derde kwartaal van 2009 elk kwartaal een groei zien. De enige uitzondering was 2016. Toen waren er namelijk werkzaamheden aan de start- en landingsbaan. Er vlogen nu bijna 1,9 miljoen passagiers via Eindhoven. Dat is ruim 10% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Via Rotterdam The Hague en Groningen Eelde vlogen respectievelijk 686.000 en 79.000 reizigers.

De terminal van Eindhoven Airport (Bron: Eindhoven Airport)
De terminal van Eindhoven Airport (Bron: Eindhoven Airport)

Rotterdam The Hague

De meeste populaire bestemmingen vanuit Rotterdam zijn Faro en Malaga met respectievelijk 54.000 en 52.000 passagiers. Daarnaast zijn Alicante, Palma de Mallorca en London City populair. In 2017 was Barcelona nog zeer populair met een tweede plaats. Het aantal passagiers naar deze bestemming nam echter in een jaar af met ruim 23%. Barcelona staat nu op de achtste plaats als het gaat om aantal reizigers.

Het aantal passagiers van en naar Iraklion (Kreta) en Antalya groeide het sterkst. In het derde kwartaal van 2018 vlogen 7,5 keer zoveel passagiers tussen Rotterdam en Iraklion en bijna 5 keer zoveel passagiers tussen Rotterdam en Antalya in vergelijking met het derde kwartaal van 2017.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *