Europese taxichauffeurs protesteerden woensdag tegen nieuwe taxidiensten zoals Uber. In wereldsteden als Londen, Berlijn, Barcelona, Parijs, Madrid en Rome werd actiegevoerd. Maar niet in Nederland.
En dat terwijl de dienst in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag beschikbaar is. Uber is sinds 2012 actief in Nederland.
Chauffeurs uit andere steden zijn ontevreden over de dienst, omdat niet alle Uber-rijders een dure licentie hoeven te hebben. Ook hoeven zij zich niet overal aan dezelfde regels te houden als traditionele taxichauffeurs.
De dienst concurreert met traditionele taxi's, door via een app privéchauffeurs en ridesharing aan te bieden. Consumenten kunnen via de applicatie een taxi opzoeken en bestellen en vervolgens de rit afrekenen. Naast professionele chauffeurs, kunnen ze ook geselecteerde particuliere chauffeurs vinden. In Nederland worden de particuliere ritten niet aangeboden.
Gewend
Hubert Andela, secretaris van brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is allesbehalve verbaasd over de tamme reactie in Nederland. "Onze leden zijn wel wat concurrentie gewend. De gemiddelde taxi-ondernemer weet dat hij eindeloos veel concurrentie heeft", zegt hij.
Hoe anders is dat in landen zoals Frankrijk en Duitsland waar de markt veel strenger gereguleerd is. In Berlijn en Brussel hebben rechters de dienst zelfs
verboden.
Zoveelste
Maar voor Nederlandse chauffeurs is Uber slechts de "zoveelste in de rij", legt Andela uit. Zowel het concept als de bestelapp zijn niet nieuw. Taxicentrale Amsterdam (TCA) en de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) hebben ook dergelijke apps.
Die van TCA is ook in andere grote Europese steden te gebruiken. Buitenlandse centrales zijn er namelijk ook op aangesloten. Aan een betaalfunctie wordt nog gewerkt.
Andela denkt terug aan eerdere initiatieven zoals Taxi Bavaria met één landelijk telefoonnummer en de boekingsapp TaxiID. Die zijn volgens hem nooit echt van de grond gekomen. De concurrentie is dus beperkt gebleven.
En de Nederlandse taxibestelapps TomTom Taxi en Cabster van vervoersbedrijf Connexxion zijn alweer ter ziele gegaan.
Fancy
Maar wat Uber volgens de secretaris wel heel goed kan, is zichzelf presenteren als "nieuw en fancy". Dat noemt hij "reuzeknap" en zelfs leerzaam voor andere bedrijven.
Tegelijkertijd is dat voor Uber met een miljoenenbudget een stuk makkelijker. Onlangs ontving het bedrijf nog een investering van 1,2 miljard dollar.
Dat Uber onder de taxiwetgeving probeert uit te komen, begrijpt Andela wel. Hij wil zelf ook wel af van de wet die regelt dat een taxameter de ritprijs moet berekenen. Dat zou ook via GPS kunnen. Als Uber daarvoor wil lobbyen, juicht de secretaris dat alleen maar toe.
Tarieven
Ook verwacht Andela niet dat Uber veel effect zal hebben op de taxitarieven in Nederland. "Uber wil niet concurreren op prijs, omdat ze dan te weinig verdienen: 20 procent marge op afbraakprijzen is gewoon te weinig." Een chauffeur levert 20 procent van zijn ritopbrengst in bij Uber.
Het bedrijf richt zich met de luxe auto's niet op de onderkant van de markt. Nederlandse taxichauffeurs met een luxere wagen, zouden er wel iets van kunnen merken. Maar zij kunnen via Uber ook weer extra ritten binnenhalen.
Het bedrijf gaf onlangs wel aan zijn tarieven te gaan
verlagen en de introductie van een goedkopere prijsklasse te overwegen.
Conculega
Andela zegt dat taxicentrales een beetje worstelen met de vraag of Uber nou een concurrent of een klant is. De centrales zijn samenwerkingsverbanden van zelfstandige ondernemers. Ze weten dat sommige chauffeurs ook af en toe voor Uber rijden. Toch zien ze het eigen aantal ritten nog niet dalen.
Bovendien zorgt Uber met zijn hippe imago voor een extra groep consumenten die voorheen niet zo snel een taxi zou pakken. Daar kunnen de centrales met goede reclames ook weer van profiteren.
Niet logisch
Andela denkt dat het "niet logisch" is dat Uber echt groot wordt in Nederland. Tenzij bijvoorbeeld TCA en RTC echt blijven slapen en stoppen met investeren in goede kwaliteit, apps en reclames.
Daarnaast is de doelgroep van Uber, met name yuppen, niet oneindig groot. De meeste mensen willen een nette taxi, maar het hoeft zeker niet voor iedereen "top of the bill" te zijn.
Klik om te vergroten...